י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כוחה של דרשה לא מתוכננת • המכתב הסודי של הגר"ש עמאר • חשיפות בלעדיות

שרי רוט בטור עמוס חשיפות לקראת בחירת הרבנים הראשיים הבאים • מכתבו של הגר"ש עמאר, השמור כפיקדון בידי הגר"ע יוסף • הדרשה הלא מתוכננת • הזיג-זג המפתיע של נסים זאב, וההתחייבות החד-משמעית של אלי ישי ל'בחדרי חרדים' • מה עם הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק? • ובמי יתמכו אנשיו של הגר"ש עמאר? • וגם: על מה התבסס ה'דיל' המפורסם מלכתחילה?

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



"איני חש בטוב", אמר אמש הגר"ע יוסף, וביקש מבנו הרב דוד יוסף לרדת לבית הכנסת ולשאת במקומו את השיעור השבועי.

לקראת סיומו של השיעור, החליט להתגבר על חולשתו ולרדת, כדי לשאת כמה וכמה דברי תורה. דיבורים בנושא הרבנות הראשית נשמעו בשיא חריפותם במהלך השבת בתוך המשפחה, אבל במקור לא תכנן הגר"ע לומר אותם במוצ"ש.

"זה רק יגביר את המוטיבציה של חברים בממשלה", היו מי שאמרו. ואכן, דברים כה חריפים כפי שהשמיע אמש הגר"ע יוסף עלולים היו להגביר את הלחץ על הממשלה.

אבל הרב, שדעת תורה היא המנחה אותו, ולא שיקולים פוליטיים צרים, החליט אחרת. כשאני עושה משהו זה לשם שמים, אמר. מתוך אמונה שהקב"ה הוא שהנחה אותו לומר את שאמר.

במבט לאחור, אומרים אנשי הרב, גם כשהרב אמר על הבית היהודי 'בית של גויים' היו שטענו שזה מזיק לש"ס פוליטית. והנה היום כולם רואים שהבית היהודי פעלה נגד הציבור החרדי, וכרתה ברית עם יאיר לפיד ומפלגתו. היום יותר מתמיד הולך ומתברר כמה צדק הגר"ע אז, כשדיבר מתוך כאב על ה"אחים", כביכול.

המכתב הסודי של הגר"ש עמאר:

אין ספק שנאומו של הגר"ע יוסף יצר - לפחות כלפי חוץ - סדר במערכת היחסים האוהבת ששררה בינו לבין הגר"ש עמאר. בבית הרב מנסים לעשות הכול כדי להשיב את היחסים הטובים לקדמותם, ומנסים להביא לכך שהרב עמאר בקולו הוא יצהיר, שכל מה שאומר לו מרן קודש הוא. עד היום כשביקש מרן ממנו משהו, הוא לא עמד מנגד.

התמיכה של הגר"ע יוסף ב'חוק עמאר' נסדקה, כאשר פנה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לברר האם באמת יש דיל. ל'דיל' הגר"ע יוסף לא יסכים, כך ידעו כולם, וחיפשו הוכחות. הרי על כהונת בנו, הרב יצחק יוסף, לרבנות העיר ירושלים, ויתר הרב רק כדי שלא להביא כדיל לבחירת הרב שטרן. אז ל'דיל' שיכלול את הרב סתיו הוא יסכים?

מתברר כי בעוד כולם יודעים שיש דיל, כי הרי מה שמגעגע כמו ברווז ונראה כמו ברווז הוא ברווז, הוכחות מעשיות לא נמצאו. ועדיין המשיך הגר"ע יוסף לתמוך בחוק בכל כוחו, תוך שהוא מורה לנציגיו בכנסת לעשות הכול כדי לקדמו. אי אפשר לעשות חוק כדי שהרב עמאר ימשיך? – שאל הרב, ויו"ר ש"ס מיהר להורות לח"כ מיכאלי להגיש הצעת חוק חדשה, לאחר שהקודמת נקברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת עוד בקדנציה הקודמת.

אלא שהשמועות הלכו והתגברו, מה שהביא את הצורך בביקור מיוחד של הגר"ש עמאר בבית הגר"ע יוסף, כדי להבהיר חד משמעית: אין דיל.

כדי לשכנע באופן ברור, החליט הרב עמאר לשבת ולכתוב מכתב בכתב ידו, ובו הבטחה כי לא יהיה שום דיל מול הרב דוד סתיו. הרב קרא את המכתב והרעיף ברכות על ראשו של הרב עמאר.

דקות אחדות חלפו בטרם ירד הגר"ש עמאר, מלווה באנשיו לרכבו, כאשר תפס הגר"ע יוסף כי בעצם המכתב נלקח. הוא מיהר לקרוא לנאמן ביתו, הרב צבי חקק, ושאל אותו איפה המכתב? "לך, תביא אותו, אני רוצה אותו אצלי".

לגודל הנס, רכבו של הרב עמאר טרם הותנע, הגר"ש עלה חזרה הביתה יחד עם צבי, שם צילמו את המכתב - והשאירו עותק לגר"ע, שמיהר לשמרו במקום בטוח.

כמסוכם בין הצדדים, המכתב לא פורסם עד עצם היום הזה. אבל אם ימתחו אנשי הגר"ש עמאר את החבל יתר על המידה - אין ספק כי יגיע הרגע בו לא תהיה ברירה אלא להציגו קבל עם ועדה.

ניסים זאב. צילום: יעקב כהןצילום: ניסים זאב. צילום: יעקב כהן
ניסים זאב. צילום: יעקב כהן


נסים זאב לא חתם על ייפוי כח - ועלה להתנצל

ביום שישי, ערב שבת האחרון, התיישב הגר"ע יוסף וניסח מכתב חם לגר"ש עמאר. הוא פירט לו את השתלשלות העניינים, הסביר כמה תמך בו ובהמשך כהונתו כרב ראשי בהיותו מתאים לתפקיד, והסביר גם למה נאלץ למשוך את תמיכתו.

התקווה בבית הרב היא שההיגיון בקרב אנשי הרב עמאר יגבר, והם לא יתנו ידם לפירוק הקשר האמיץ.

במוצ"ש הגיע ח"כ ניסים זאב אל הרב, ביקש את סליחתו, והודיע לו במילים מפורשות 'כל מה שחכם עובדיה יאמר לי אעשה'. כך עשו גם שאר חברי הכנסת של ש"ס עליהם נפוצו שמועות כי כביכול הפכו לאופוזיציה...

זאת ועוד: בסוף השבוע דרש יו"ר ש"ס אריה דרעי ממגישי הצעת החוק (חוק עמאר) לחתום לו על ייפוי כוח. היה זה לאחר שנפוצו שמועות על כך שיש בחבורתו של הרב עמאר מי שמתכוון לדאוג להטסתם של מגישי החוק ולהעלמתם מהאופק ביום שני, היום הקובע - בו ניתן יהיה עוד לקדם את החוק.

מרגי ומיכאלי מיהרו לחתום, מאחר שהבינו שהרב מתנגד לחוק, ניסים זאב סירב. מבחינתו, אם הרב יורה לו למשוך את החוק ביום שני - הוא ימשוך אותו מיד, אבל ייפוי כוח לאריה דרעי הוא לא נותן. לא מאמין לו.

ישי מצהיר: לא נזוז מהרב באש ובמים

אלי ישי הבהיר אף הוא, כי כל מה שיאמר לו הרב יעשה, והוא זה שהעביר את דברי הח"כים האחרים. לכאורה שב השלום לשרור במפלגת ש"ס השסועה, אלא שהדברים לא פשוטים כפי שהם נראים.

בבית הרב מתקשים להבין. הרי אלי ידע שיש דיל, למה לא עדכן את הרב? למה רק אריה היה צריך לעדכן? הרב נטה להאמין לרב עמאר ולאלי ישי, ומה שקרה זה שאריה אמר והזהיר והתריע - אבל הרב לא רצה להאמין. רק ברגע האחרון הבין הרב שהדיל קיים. "כל המבוכה של ההתנגדות לחוק ברגע האחרון - יכולה הייתה להימנע", אומרים שם. "שי פירון אמר לישי שיש דיל, למה הוא לא אמר את זה לרב?"

מחד, עצם העובדה שהרב בחר שלא להאמין לאריה אומרת דרשני. מצד שני, מנגד עמד הגר"ש עמאר, ומובן שהרב יאמין לו ולא לפוליטיקאי.

בבית הרב דרשו מאלי לצאת בפומבי בהודאה והודעה לתקשורת לפיה היה דיל, ולכן הוא מתנגד לחוק. עד כה הם לא נענו. עם זאת ל'בחדרי חרדים' הוא מצהיר ברורות: "לא נזוז מהרב באש ובמים, נלך אחריו ימין ושמאל!"

שאלתי אותו על תמיכתו העזה בחוק, והוא ענה בזו הלשון. "בהתחלה מרן רצה את החוק. לכל אורך הדרך. ביום שני לפני כשבועיים, כשהבנו שהרב תומך בחוק, אמרנו כולנו אנחנו תומכים בחוק. היה זה למחרת הגשתו בידי ח"כ מיכאלי. ביום שני שבוע לאחר מכן, בישיבת הסיעה, אמר יו"ר ש"ס באופן הכי ברור שאפשר לומר כי ש"ס בעד החוק!"

עד כאן היו כולם בעצה אחת.

ישי עם הגר"ש עמארצילום: ישי עם הגר"ש עמאר
ישי עם הגר"ש עמאר


"מול הרב אין מרד"

ביום רביעי החליט הרב כי הוא מתנגד לחוק, זה היה היום בו לא נשמע קולו של ישי בזירה. באותו יום, כשקלט ח"כ אזולאי שהרב נגד החוק, יצא מישיבת ועדת הפנים. מי שמילא את מקומו היה ח"כ ניסים זאב, שלא היה מודע לכל השינויים. ואז הוא קיבל טלפון מהרב חקק, והצביע נגד החוק.

אלי מספר כי באותה שעה היה בישיבת ועדת חוץ וביטחון העוסקת במוכנות העורף, אשר הוא עומד בראשה. שלוש שעות תמימות שהה בישיבה, רק כשיצא סיפרו לו על הנעשה.

כשאני מספרת לו על דיבורים של מרד, כביכול, בתוך הסיעה - הוא נחרד. "מול הרב אין מרד! כולם יחד שומעים למה שאומר הרב, גם מיכאלי, גם מרגי, גם אזולאי, גם זאב, גם ועקנין", והוא – ח"כ אלי ישי, בראשם.

"אני לעולם לא עוזב את ש"ס, כל מה שיאמר הרב נשמע לו, גם אם יאמר על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין. באש ובמים נציית לרב", הוא מסיים.

לא, הוא לא יזוז מהרב, לעולם!

הבאג של הדיל

האם היה דיל בין הרב עמאר לרב סתיו?

"דילון, לא דיל", אומר אחד מהבכירים שהיו מעורבים בסיפור. שלא יהיה ספק לאיש, הבית היהודי אינו מחלק מתנות חינם, ואם הסכים לתמוך ב'חוק עמאר' - הוא התבסס על משהו, ולא על אמירה לא מחייבת ממקורבי הרב עמאר.

בניתוח קר של הגוף הבוחר, נראה כי לרב סתיו יש כ-40 תומכים, במקרה הטוב. זה כמובן לא מספיק לו כדי לנצח את המערכה, אבל אם הרב עמאר מביא לו עוד 10-20 קולות - הסיפור משתנה.

איך מביא לו הרב עמאר קולות ומאיפה? הרי אנשיו של הרב לקחו בחשבון יציאה בפומבי של הגר"ע יוסף, בקולו שלו, נגד דיל כלשהו שיביא לבחירת הרב סתיו.

בבחירות הקודמות מנתה ש"ס כ-50 קולות, פחות או יותר. גם 'דגל' מנתה כ-40 קולות. יחד הם הביאו כ-80-90 קולות, במקרה הטוב. הרב עמאר קיבל אז 124 קולות, מתוך 150 חברי הגוף הבוחר. כלומר, הוא עצמו מביא עוד 40-50 אנשים 'שלו', לא ש"סניקים, לא חרדים, אבל כאלו שתומכים בו.

אמרו אנשי הרב עמאר לאנשי הבית היהודי (שניהלו את הדיל גם עבור ישראל ביתנו ויש עתיד) את הדבר הבא: נגיד שהרב עמאר מביא רק מחצית ממה שהביא אז, קרי 10-20 קולות, שיהיו מוכנים לתמוך בו, למרות דבריו התקיפים של הגר"ע יוסף, גם זה יכול להביא לבחירתו של הרב סתיו. בצירוף חמישה איש שבוחר הרב הראשי עצמו, הרי יש תמיכה מרשימה. ברגע האחרון הם 'נזכרו' שאם הרב עמאר רץ לכהונה מחודשת 'לוקחים' לו את הקולות - ונתניהו או בנט בוחרים להם מחליפים.

אבל הבעיה המרכזית בטיעון הנ"ל היא כזו: בבחירות הקודמות עשה הגר"ע יוסף הכל למען בחירתו של הגר"ע עמאר. הוא אף הזמין אליו לשיחה אישית את ראש עיריית הרצליה דאז, יעל גרמן ממרץ, כיום ח"כ מ'יש עתיד', ומי ששימשה אז כחברה בגוף הבוחר, כדי להשפיע עליה לתמוך בבחירה.

הפעם, זה לא יקרה. מי שיתקשר לראשי הערים...יהיה שר הפנים מהליכוד, גדעון סער, מה שמשנה את כל התמונה, וכלל לא ברור שהתומכים 'של הרב עמאר' יישארו עמו גם הפעם.

קחו לדוגמה את בני ועקנין, ראש עיריית אשקלון, או שלומי לחיאני מבת-ים, לא בטוח שהם יצביעו לרב סתיו אחרי האמירות הנחושות של הגר"ע יוסף אמש. אחרי הכול, לכל יהודי מעדות המזרח יש פינה בלב של אמונה תמימה לדברי הגר"ע.

ואת זה, מתברר, לא לקחו אנשיו של הרב עמאר בחשבון.

את זה הבינו - באיחור רב - בבית היהודי כבר ביום רביעי שעבר, וזה מה שהביא אותם להתנער אלגנטית ממימוש הדיל, ש'עבד עליהם בעיניים'...

הרב גרוסמן. צילום: יעקב כהןצילום: הרב גרוסמן. צילום: יעקב כהן
הרב גרוסמן. צילום: יעקב כהן


האם הרב עמאר בנה על 'אמבוש' פנימי?

מה הלאה?

תחילה לניתוח המועמדים השונים, לאחר שמועמדות הרב עמאר והרב מצגר אינה אפשרית מבחינה חוקית.

בזירה הספרדית:

1. הרב שמואל אליהו – צפוי להתנגדות עזה מצד גורמים משפטיים בעקבות התבטאויות גזעניות שלו, לטענתם. בראש המתנגדים תעמוד, כך נראה, שרת המשפטים ציפי לבני.

2. אחד הבנים לבית משפחת יוסף – הגר"ע יוסף יצטרך להכריע בין המועמדים השונים, הגדול מכולם הוא הרב אברהם יוסף רבה של חולון, מלבדו, גם הרב יצחק יוסף והרב דוד יוסף בתמונה.

3. ייתכנו מועמדים נוספים, יתכן שהגר"ש עמאר גם יתמוך במי מהם. יש אומרים, לו רק שלא לספק לש"ס את הניצחון בדמות הכתרת אחד מבני הגר"ע לתפקיד הרב הראשי, אך לא סביר להניח שהרב עמאר עצמו יהיה מעורב בכך. אנשיו, יבחשו בקדירה מן הסתם.

בזירה האשכנזית:

1. הרב יצחק גרוסמן עדיין מתלבט האם להגיש מועמדות לתפקיד. ב'דגל התורה' וכן גם בש"ס מתכוונים לבקש ממנו להכריע עד לסוף השבוע, כדי לאפשר למועמדים אחרים להיערך.

2. הרב דוד לאו, רבה של העיר מודיעין, מתכוון לרוץ 'עד הסוף', כפי שמגדירים זאת מקורביו. מקורבי הרב גרוסמן בטוחים שאם הרב לאו יבין שהוא רץ ממולו הוא יסיר את מועמדותו, מקורבי הגר"ד לאו מתעקשים – אין כל סיכוי לכך. מנגד גוברות השמועות על כך שהרב גרוסמן מתלבט מאד ואין סיכוי שיכריע בעד ריצה שלו לתפקיד, מה גם שמולו ניצב במערכה הרב סתיו, שיעשה הכול כדי להילחם. לרב גרוסמן לא תועיל מלחמה שכזו, בפרט שעל כף המאזניים מונח מפעל חייו הכביר שעשוי להיפגע ממערכה מן הסוג הזה. וד"ל.

3. הרב דוד סתיו, שעדיין לא הצליח לגבש לעצמו רוב בגוף הבוחר, הנשלט כיום ברובו על ידי נציגים חרדים או חרד"ליים. שמועות עקשניות מספרות כי ברגע שהמערכה תיפתח יש כבר תוכנית מגירה של הרבנים החרד"ליים לצאת במערכה אדירה נגד מועמדותו, כולל כנסים, הפגנות עם שק ואפר וצומות וכיוצא באלו. "האמבוש של החיים שלו", הגדיר זאת אחד מקודקודי המערכה המתוכננת. אגב, יש אומרים שהרב עמאר ידע על כך מראש, ובנה על כך שלרב סתיו יהיו לוחמים 'מבית', והוא לא יצטרך בכלל להגיע לידי קיום ומימוש הדיל...

האם הגר"ש עמאר יפתח מפלגה וכשרות?

מכאן לזירה עצמה: הבוקר אישרה הממשלה את חברי הוועדה המסדרת שתקבע את זהות חברי הגוף הבוחר. לכאורה הגוף הבוחר כבר קיים (150 חברים במספר) אבל תמיד יש שינויים. נבצרות, אי כשירות, אי עמידה בקריטריון כזה או אחר... בכל אלו ועוד מכריעה הוועדה המסדרת, אשר עליה גם לוודא שתעודת הרבנות של כל מועמד מוכיחה כי הוא כשיר לתפקיד רב ראשי.

כיו"ר הוועדה נבחר דוד מלכה, מינוי של הבית היהודי, אבל כזה שזכה לתמיכה חד משמעית של אנשי הגר"ש עמאר. השאלה הגדולה היא למי תהיה נאמנותו נתונה, לבית היהודי או לאלקססי. "יש מצב שהאינטרסים של שניהם מאוחדים כיום, הראשונים בשל רצונם ברב ד"לי, והאחרונים בשל רצונם לנקום בש"ס", אומר גורם בכיר המכיר את המערכה על בוריה.

אברהם בריסק, מפרסום 'בולטון פוטנציאל', הוא נציגו של הגר"י מצגר בוועדה, והוא נספר בצד החרדי. ד"ר יעקב עדני הוא נציגו של הגר"ש עמאר, והיה נציגו גם בבחירות למועצת הרבנות הראשית לפני כחמש שנים. שתי הנציגות הן נשים המחויבות לציונות הדתית.

"סביר להניח שבריסק ועדני יהיו מתואמים ביניהם, אלא אם כן יחליטו אנשי הגר"ש עמאר לצאת למסע נקמה". מצד שני, עם כל הרצון לנקום, צריך לזכור שכל רב, ובפרט מי שהיה רב ראשי, צריך את מוסד הרבנות, "ולחשוב שאנשי הרב עמאר יסייעו לבחירת הרב אליהו רק כדי לנקום בש"ס זה הזוי".

כראיה הם מביאים את הסיפור אודות בקשתו של הרב ישראל מאיר לאו להאריך את כהונתו כרב העיר תל-אביב יפו למרות גילו. לשם כך היה עליו להגיע אל הרב מצגר, שכדי לתמוך בו דרש ממנו מכתב בקשה מפורש וחתום. לרב לאו לא הייתה כל ברירה והוא עשה זאת. אילו הייתה שוררת ידידות רבה יותר בין השניים, זה לא היה מגיע לכדי כך... כך גם הרב גליקסברג, רבה של גבעתיים, הזקוק כעת לסיוע נמרץ מצד הרבנים הראשיים, וכך רבנים רבים הנתקלים בבעיות יומיומיות כאלו ואחרות.

"זו בדיוק הסיבה לפיה הרב עמאר לא ירצה את אחד מבניו של הגר"ע יוסף בתפקיד, הוא יחשוש מנקמה", טוענים אחרים. ואולי זו תהיה הסיבה לעריכת 'סולחה' מתוקשרת עם הגר"ע יוסף.

מאידך גיסא, יש טוענים כי הגר"ש עמאר מתכנן הקמת מערכת כשרות עצמאית, אולי גם מפלגה משל עצמו. הם מזכירים כי לפני כמה עשורים, כאשר לא הצליח הרב עובדיה יוסף להמשיך את כהונתו כרב ראשי, בדיוק מאותן סיבות של אי הארכת כהונתו על פי חוק, למרות שלא היה פוליטיקאי כלל ועיקר (הגר"ש עמאר יודע דבר או שניים בפוליטיקה ובטווית מהלכים, הם טוענים), זה הביא אותו להקים את ש"ס - שהפכה לסיעה החרדית הגדולה. כך יקרה גם אצל הגר"ש עמאר, הם מבטיחים, ומסתמכים על שיחות עם אנשיו של הרב.

מה שבטוח, שבתוך חברי סיעת ש"ס, לא יימצא מי שישתף פעולה עם מהלך כזה!
רבנות ראשית הגר''ש עמאר דרשה הגר''ע יוסף הרב דוד סתיו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד