י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ארונו יוטס לארץ הקודש

אבל כבד: זקן רבני אירופה הלך לעולמו

הרב שהתקבל לישיבה הליטאית בגיל 10, שמע שיעורים ממרן הגר"א וסרמן הי"ד ומרן הגר"א קוטלר זצ"ל, דבק באדמו"רי חב"ד, התכתב עם הרבי הריי"ץ, עד שהפך לאחד החשובים שברבני אירופה. הגאון החסיד רבי דוד משה ליברמן זצ"ל, גאב"ד 'שומרי הדת' באנטוורפן הסתלק לבית עולמו • 'בחדרי חרדים' עם פרופיל לדמותו

אבל כבד: זקן רבני אירופה הלך לעולמו
הגרד"מ ליברמן זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

מאנטוורפן שבבלגיה מגיעה הבשורה הקשה על הסתלקותו של הגאון החסיד רב דוד משה ליברמן זצ"ל, רבן של קהילות גדולות בעולם, גאב"ד 'שומרי הדת' באנטוורפן וזקן רבני אירופה והוא בן 97 בפטירתו.

כשפרצה מלחמת העולם השנייה, רבי דוד משה ליברמן, היה רק בן 15, אבל כבר מילא חמש שנות לימוד בישיבה המפורסמת 'עץ חיים' בהיידה שבאנטוורפן.

הגרמ"ד נולד בשנת תרפ"ה בעיר קלן שבגרמניה, לרבי יצחק אייזיק ושרה הינדא ליברמן. אביו, "היה יהודי שידע ש"ס - 'ש"ס איד', בהיותו בן שנה עברה משפחתו לאנטוורפן, שם למד בתלמוד-תורה 'יסודי התורה'. הכישרונות המיוחדים שלו, כאמור, הביאו אותו בשנת תרצ"ו להיכנס לישיבת 'עץ חיים' שעמדה בראשות הגאון רבי שרגא פייבל שפירא זצ"ל.

בעודו ילד, כבר למד בחברותא עם הגאון רבי מרדכי רוטנברג זצ"ל, מרבני אנטוורפן, שראה שעתידו לגדולות. הרבה סיפורים ואגדות סופרו על הילד העילוי שהדהים את כל בני הישיבה.

בעת ביקורו של הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל בישיבה בהיידה. ה'חזון יחזקאל' מסר שיעור עמוק בפני התלמידים הצעירים. אחרי השיעור פנה לראש הישיבה רבי פייבל ושאל: "נראה לך שהבחורים הבינו את מה שאמרתי?". ראש הישיבה השיב: "על כולם אני לא יודע, אבל יש כאן בחור אחד בן 11 שוודאי הבין". לפני כמה חודשים כשסיפרו לרב את הסיפור, אמר: "אינני יודע מה אמר לו ראש הישיבה. אבל שמעתי מאחד מידידיי מאותם ימים, שכעבור שנים פגש את הרב אברמסקי והזכיר לו את הביקור בישיבה. הרב שאל: 'מה יצא בסוף עם הילד ליברמן?'...".

בעבר סיפר בראיון לעורך 'בקהילה' שלמה קוק כי "מרן רבי אלחנן וסרמן הי"ד היה לפני המלחמה באנטוורפן. הוא היה כאן לכל הפחות חודשיים. אני למדתי אז בישיבה. והוא היה איתנו בכל הימים הנוראים, בראש השנה וביום כיפור. שמעתי את השיעורים שלו. הוא גם בחן אותי בפרק האחרון של מסכת יבמות".

בשואת יהדות אירופה גורלה של ישיבת 'עץ חיים' היה טראגי. בתחילת שנת תש"ב, נרקמה עסקה חשאית להברחת ראש הישיבה והתלמידים לצרפת, אולם כשהתוכנית הייתה אמורה לצאת לפועל התברר כי הייתה זו תרמית שמאחוריה סוכנים כפולים שעבדו עבור הגסטאפו. ראש הישיבה ועשרות תלמידיו נלקחו למחנה ההשמדה מיידאנק, שם נספו ה' יקום דמם.

גורלו של הגרמ"ד ליברמן - אז בחור צעיר בן 15 - היה שונה בחסדי שמים. מיד בתחילת המלחמה, התפצלה המשפחה. האב ברח לאנטוורפן. האם והילדים - לצרפת. אלא שגם שם השיגה אותה יד הנאצים.

את היארצייט של אמו, מציין הגרמ"ד מדי שנה בראש חודש אלול. מאז, נותר הגרד"מ לבדו. נער בן שבע עשרה בודד, לבד בעולמו.

הוא נלקח לישיבה של החסיד רבי שניאור זלמן שניאורסון ז"ל, שהיוותה גם בית יתומים, שם גם נחשף לראשונה לחב"ד ודבק בה עד למאוד.

באותן שנים התקשר הגרמ"ד בכל נפשו רוחו ונשמתו ברבו הריי"ץ, שכל ימיו הוא לא חדל מלדבר בשגב גדלותו.

כשהגיע לפרק השידוכים, שאל חמיו – החסיד רבי יהודה חיטריק זצ"ל שנפטר בגיל 105, את האדמו"ר האם להסכים לשידוך, והרבי כתב גדולות ונצורות על אודות הגרמ"ד שהיה עוד בחור.

בערב פסח של שנת תש"ו, ירד הנער ר' דוד משה ליברמן מהאוניה שהביאה אותו לחופי ניו יורק. משם, לקח מונית הישר אל ביתו של הגאון רבי יצחק הוטנר, שם עשה את תקופת ההסתגלות הראשונה. הרב הוטנר ניסה לשכנע אותו ללכת לישיבת 'רבי חיים ברלין', אבל הוא נמנה וגמר ללכת ללייקווד, שם פגש את מרן הגאון רבי אהרן קוטלר.

הישר מלייקווד נסע לקראון הייטס, ללמוד בישיבת ליובאוויטש".

שנתיים לאחר תחילת השליחות בחב"ד, בא הגרמ"ד בקשרי שידוכין עם בתו של הרב יהודה חיטריק, חסיד חב"ד נלהב שזכה והאריך ימים עד גיל 106.

שנה לאחר מכן, קיבל הגרמ"ד 'סמיכה' מרבי משה פיינשטיין שאף כתב לו תשובה ארוכה בספר 'אגרות משה', בעניין היתר מאה רבנים.

ברבות השנים שימש כרב קהילות באירופה וגאב"ד 'שומרי הדת' באנטוורפן

בשנים האחרונות כבדו עיניו מזוקן. אבל העיוורון הגשמי, לא עצר לרגע את סדר לימודו והשיעורים שהאחרון שבהם בשעות הערב המאוחרות.

בכ"ה שבט תשע"ג נפטרה רעייתו הרבנית מרת חיה ליברמן ע"ה שהלילה יום היארצייט שלה.

אתמול חזר הביתה מבית החולים, היום ביקש מבתו את כובעו, התפלל מנחה מעריב וביקש כוס מים, בירך שהכל ונפטר לבית עולמו.

על מסע הלוויה והבאת ארונו לארץ הקודש נמשיך ונעדכן ב'בחדרי חרדים'.

הרב דוד משה ליברמן אנטוורפן שומרי הדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד