י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

70% מתקציב התמיכות של משרד הרווחה - לחרדים

וכעת התור של העמותות החרדיות? מתקציב התמיכות של הרווחה ל-2012 עולה: 55 מ-81 מיליון שקלים הופנו לחרדים • האוצר: משרד הרווחה קובע התנאים • הרווחה: זה ישתנה

מחלקים אוכל לנזקקים. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
מחלקים אוכל לנזקקים. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

דוח התמיכות לשנת 2012 מגלה: רובו המכריע של תקציב התמיכות של משרד הרווחה הועבר לישיבות ולמוסדות חרדיים – כך מדווח אתר 'וואלה.

לפי הדוח, סך תקציב התמיכות לישיבות וגופים חרדיים ותורניים היה 55.3 מיליון שקלים - 67% מתקציב התמיכות כולו, שהסתכם ב-81.8 מיליון שקלים.

עוד עולה מהדוח, כי 100% מתקציב סעיף "תמיכה באחזקה שוטפת של תלמידים נזקקים בפנימיות" הועבר למוסדות חרדיים.

תקציב התמיכות של משרד הרווחה הוא תקציב מיוחד המיועד לתמיכה בעמותות חברתיות ובגופים הפועלים לטובת מטרות חברתיות שונות ומסייעים לנזקקים, לנשים נפגעות אלימות, לבעלי צרכים מיוחדים ועוד.

עמותה המעוניינת לקבל תמיכה ממשרד הרווחה צריכה לעמוד בקריטריונים קפדניים לתמיכה ממשלתית. ואולם - לפי הדיווח ב'וואלה' - הדוח מגלה כי סכומי הכסף שהופנו בתקציב ל-240 ארגונים, בהם ישיבות, אולפנות ומוסדות ציבור חרדיים, היו גבוהים בצורה משמעותית מן התקציבים שניתנו לעמותות חברתיות אחרות.

בראש רשימת דירוג התמיכות נמצאים מוסדות 'באר אברהם', הכוללים ישיבה ומוסדות שונים, עם סכום של 662,500 שקלים, מוסדות ישיבת ויז'ניץ, עם 774,800 שקלים, ובראש הרשימה ממוקמת ישיבת חסידי בעלז - שנהנתה מסכום של 778 אלף שקלים.

בתחומים חברתיים שונים כמו חלוקת מזון, סיוע לבעלי צרכים מיוחדים או לילדים בסיכון, עולה מהדח כי הסכומים נמוכים משמעותית מאלו שקיבלו חלק מהעמותות החרדיות. לדוגמה, עמותת 'פתחון לב', המחלקת מזון לאנשים הסובלים מאי-ביטחון תזונתי, קיבלה תמיכה של מאה אלף שקלים, מרכז 'נע לגעת', המעסיק חירשים ועיוורים, קיבל כ-51 אלף שקלים, ואיגוד סיסטיק פיברוזיס, המסייע לילדים חולים ולמשפחותיהם, קיבל סכום נמוך יחסית בסך 35 אלף שקלים.

העמותות היחידות שמתקרבות לסכומים של הגופים התורניים הן עמותות נשים, הפועלות לטובת נשים נפגעות אלימות. למשל, 'נעמת' קיבלה תמיכה של 329 אלף שקלים, לארגון 'ויצו" אושרה תמיכה של 654 אלף שקלים, ולמרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אושרה תמיכה של מיליון שקלים. הסכום הכולל של סיוע לטובת נשים מסתכם בשמונה מיליון שקלים, כ-10% מתקציב התמיכות.

ממשרד הרווחה, הנשלט בידי שר מ'יש עתיד' נמסר ל'וואלה', כי מדובר בכסף המגיע בסעיף ייעודי מהאוצר במסגרת הסכמים קוליציוניים, דבר ההולך להשתנות תחת קריטריונים שווים ופתוחים. "לאור העובדה שעדיין אין תקציב למדינה, אין עדיין פירוט של חלוקת התקציב לעתיד", נמסר.

בניגוד לטענת משרד הרווחה, במשרד האוצר אמרו ל'וואלה': "הכסף מגיע לתקנת התמיכה בילדים נזקקים בפנימיות. הוא מיועד לנושא זה ולא בהכרח לפנימיות של חרדים. מבחני התמיכה של משרד הרווחה הקובעים את התנאים לקבלת התמיכה מהתקציב האמור, הם הגורמים לכך שבפועל הרוב המוחלט של התקציב מופנה לפנימיות של חרדים. יש להדגיש, שמבחני התמיכה הם בסמכות מלאה של משרד הרווחה ולמשרד הרווחה יש את האפשרות לתקן מבחנים אלו".
עמותות משרד הרווחה משרד האוצר תמיכות פנימיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד