י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
החיוך לא סר מפניו

שורד אושוויץ שלחם נגד הנאצים הלך לעולמו בגיל 100

הלך לעולמו בגיל 100, ניצול השואה פרדי קנולר ז"ל שפעל רבות למען הנצחת השואה וגם סייע לפרויקטים חברתיים ושלח חבילות תמיכה לניצולים שלא שפר עליהם מזלם

שורד אושוויץ שלחם נגד הנאצים הלך לעולמו בגיל 100
פרדי קנולר צילום: Holocaust Educational Trust

פרדי קנולר, ניצול אושוויץ, יליד אוסטריה הלך לעולמו בגיל 100. הוא פעל שנים רבות לטובת פרויקטים חברתיים של אגודת הפליטים היהודים, ושלח חבילות תמיכה לניצולים אחרים שהיו נזקקים.

מנכ"לית ארגון לחינוך לשואה, 'Holocaust Educational Trust', קארן פולוק אמרה כי "למרות כל מה שהוא סבל, פרדי קנולר היה אחד האנשים החיוביים ביותר שכל אחד מאיתנו יכול היה לקוות לפגוש. תמיד היו לו בדיחה וחיוך, והוא האיר את החדר. כריזמה אפילו לא מתקרב לתאר את אישיותו המחשמלת". כך מפרסם העיתון היהודי הבריטי Jewish News.

היא סיפרה כי המנוח הקדיש את חייו להבטיח שהעולם ידע מה קרה בתקופת השואה, וקיבל מדליות כהוקרה על כך. הוא סיפר את סיפורו בשני ספרים ובסרט תיעודי ששודר בטלוויזיה שזכה לשבחים רבים.

"בשנת 2017 הוא ליווה את הנסיך מוויילס והדוכסית מקורנוול בביקורם בווינה, ושיתף את זיכרונותיו ממקום הולדתו, והותיר רושם עצום על שניהם. פרדי יחסר מאוד ומחשבותינו עם אשתו פרדה שהוא היה מסור לה, ועם בנותיו סוזי ומרסיה וכל המשפחה. יהי זכרו ברוך". כך קארן פולוק.

הוא נולד בווינה בירת אוסטריה, באפריל 1921 ונמלט מהנאצים בבריחה לבלגיה. הוא היה כלוא במחנה פליטים עד 1940, משם ברח, הוא נעצר בגבול צרפת-בלגיה. הוא ברח גם משם והשיג תעודת זהות מזויפת והחל לחיות את החיים כצרפתי שעבד בפריז - תוך כדי לחימה עם המחתרת הצרפתית נגד הנאצים.

בסופו של דבר הוא נעצר לאחר שאשה אותה הכיר הלשינה עליו שהוא במחתרת הצרפתית, אך סירב לחשוף מידע על כך וגילה כי הוא יהודי. הוא גורש לאושוויץ, שם נשא שקיות מלט במשקל 25 ק"ג ושרד בשל ידידותו עם רופא שנכלא במחנה, שעזר לו על ידי נתינה מנת מזון נוספת.

הוא סיפר ל-BBC בעבר: "אני זוכר שחפרתי באדמה כדי למצוא שורשים לאכול" בגיל 24, הוא שקל 30 ק"ג בלבד. הוא יצא לצעדת המוות ולבסוף נלקח במשאית בקר לברגן בלזן, ומשם שוחרר על ידי הצבא הבריטי במרץ 1945.

לאחר השחרור, פרדי הלך עם קצין בריטי לחווה סמוכה כדי למצוא אוכל. בארון הבגדים הוא מצא תמונה של היטלר שאותה חתך. החוואי, תומך היטלר, צעק מילים אנטישמיות לעבר פרדי, שהגיב בדקירות סכין. זמן קצר לאחר התקרית הזו, פרדי עזב לארה"ב, שם התאחד עם אחיו ששרדו.

הוא נשא לאשה את פרדה, צעירה בריטית ששהתה באותה תקופה בארה"ב, לשם הגיע פרדי כדי לפגוש את אחיו שהצליח להגיע לשם לפני המלחמה, לאחר שנתיים הזוג נסעו לאנגליה, שם הקימו את ביתם. נולדו להם שני ילדים, מרסיה, ילידת 1953 וסוזי, ילידת 1956, הבן נדב, נולד בישראל.

יהי זכרו ברוך.

אושוויץ ניצול שואה ניצולת שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד