י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לקראת מלחמת עולם

האם על ישראל לנקוט צד ועל יחידות נאציות בצבא אוקראינה / דעה

העימות הכמעט בלתי נמנע בין אוקראינה לרוסיה, מטריד את מנוחתם של מנהיגים רבים בעולם | ברקע הדיווחים על לוחמים יהודיים בצבא האוקראיני, האחריות הגדולה היא על ממשלת ישראל, שלא להתערב בשום צורה, במאבק האלים | וגם: הנאציזם הפושה באדמת אוקראינה, ממנו אסור להתעלם | דעה

האם על ישראל לנקוט צד ועל יחידות נאציות בצבא אוקראינה / דעה
דגל אוקראינה צילום: Pixabay

צבא אוקראינה מתחנן לעולם לסיוע מפני הדוב הרוסי הגדול שעומד כבר הכן, בגבול, דבר שמטריד את האוקראינים שחוששים כי פוטין רוצה לכבוש את אוקראינה. בנוסף, במקום ישנם גם חיילים יהודים המשרתים בצבא אוקראינה, חלקם אף שרתו בצה"ל ומעניקים מניסיונם לצבא אוקראינה.

ב-2014, בזמן שרוסיה קיבלה את תוצאות ההצבעה של התושבים בחצי האי קרים, שרובם הצביעו על רצונם להיות תחת שלטון רוסי, הצבא האוקראיני אפילו לא ניסה להתנגד, כי הוא היה מאוד חלש. עכשיו, הצבא האוקראיני נמצא במצב הרבה יותר טוב, מאומן יותר וחזק יותר, ומקבל סיוע ממדינות רבות בעולם, שאולי יותר מכל חוששים שרוסיה תפלוש למדינות נוספות, ופחות אכפת להם על עצמאות אוקראינה.

המערב לקח את הצד האוקראיני, כולל ארצות הברית. ישראל לעת עתה לא מתערבת מכיוון שיש לישראל אחריות לגבי היהודים שמתגוררים באוקראינה וברוסיה.

לישראל אסור לקחת צד במאבק הלוהט הזה, כי היהודים יכולים להינזק באוקראינה וגם ברוסיה. בעניין הזה, יש לציין, משרד החוץ מתנהל באחריות בלי הודעות מתלהמות, בלי הודעות שיכולות לגרום נזק ליהודים ואולי בגלל זה משרד החוץ לא הוציא אזהרת מסע, אלא רק המליץ לאזרחי ישראל שנמצאים באוקראינה להירשם בשגרירות.

אך ישנו נושא פחות מוכר והוא יחידות נאציות שנמצאות בתוך צבא אוקראינה ולא ברור אם היהודים שמשרתים בצבא אוקראינה מודעים לכך שלמעשה הם מוקפים ביחידות מסוימות של ניאו נאצים.

הנאציזם בצבא האוקראיני לא מוסתר, מדובר בלוחמים שעונדים ומקועקעים בגלוי בסמלים נאצים, בדו"ח שפרסם משרד ההגנה הרוסי ב-2015, נכתב כי "אובמה העביר 2,500 לוחמים אוקראינים-נאצים לקולורדו מסיבות לא ידועות", ההשערה היא שהלוחמים מגדוד אזוב הניאו-נאצי האוקראיני, הגיעו להתאמן שם.

בדו"ח צוין כי ה'דיילי ביסט' ניסה לברר מדוע הניאו-נאצים הללו עדיין מאומנים למרות החוק האוסר זאת, הם נענו על ידי השגרירות האמריקאית באוקראינה, שם אמרו להם, "ניאו-נאצים, אתם יודעים, יכולים להצטרף גם לצבא ארצות הברית".

בנוסף, גורמים רשמיים ואנשי צבא יחד עם מאות פשיסטים, השתתפו ב-2016 בטקס קבורה לחמישה אנשי אס.אס שנהרגו במלחמת העולם השנייה על אדמת אוקראינה בכפר סמוך לעיר לבוב, לוויה שבה משתתפים לבשו את בגדי הצבא הגרמני מימי מלחמת העולם השנייה כולל מדי אז.אס.

בנוסף, בשנה שעברה ארטיום מושנסקי, בכיר בארגון נאצקורפוס - התומך בנאציזם, נורה באוקראינה ונפצע באורח קשה. הוא הוטס לישראל לצורך טיפול ומאושפז באחד מבתי החולים בישראל. חבריו הניאו נאצים ליוו את האמבולנס שבו נלקח לשדה התעופה, עם לפידים ובמועל יד לעבר הטיסה לארץ, מהלך שהביא לכעס רב בקרב חברי כנסת שזעמו על כך.

בנוסף, באוקראינה ישנן צעדות תמיכה בנאצים. בינואר שנה שעברה מאות בני אדם צעדו עם לפידים בקייב עיר הבירה של אוקראינה, במחווה שנתית למנהיג ששיתף פעולה עם גרמניה הנאצית.

במהלך מלחמת העולם השנייה הנהיג בנדרה את צבא המורדים האוקראיני, חייליו הרגו אלפי יהודים ופולנים, כולל נשים וילדים, תוך שהוא נלחם לצד גרמניה הנאצית נגד הצבא האדום והקומוניסטים. ביטויי הערצה לבנדרה ומשתפי פעולה אחרים גדלו בהיקפם ובמעמדם בעקבות מהפכת 2014 באוקראינה, המהפכה שהפילה את משטרו של ויקטור ינוקוביץ' על רקע הטענות שהוא סוכן רוסי, דבר שהביא לעימות עם רוסיה.

בלבוב, מקום הולדתו של בנדרה, נערכו גם אירועים עם חוגגים רבים, השתתפו בהם פקידים רבים ביניהם מקסים קוזיצקי, ראש אזור לבוב. הוא ופקידים אחרים הניחו זרים על אנדרטה לבנדרה.

כך שהנאציזם והפשיסטים מרימים ראש באוקראינה, גם באזרחות וגם בצבא. כאשר ביחידות צבאיות מסתובבים חיילים עם סמלים נאצים רבים, והחיילים היהודים כנראה לא מודעים לכך.

לפני מספר שבועות, דמיטרי ירוש מפקד 'צבא המתנדבים האוקראיני' ובכיר לשעבר בצבא, כינה את שגריר ישראל באוקראינה מיכאיל ברודסקי "סוכן של הקרמלין" והציע לגרש אותו מאוקראינה. דמיטרי ירוש עומד בראש תנועה ימנית עם 180,000 חברים בפייסבוק שקוראים את דבריו, לא הסביר מה גרם לו להתבטאות ככה על השגריר.

נושא הנאציזם בצבא אוקראינה לא קיים כמעט בישראל, הנושא הזה כמעט ולא מסוקר, אך חייבים לתת עליו את הדעת, פוטין הוא לא כוס התה שלנו, ואנחנו רואים זאת בגבול ישראל סוריה, אבל אנחנו צריכים לזכור שבסוף לא משנה מי ינצח, תמיד יאשימו את היהודים, ולכן אנחנו חייבים להימנע מלקחת צד, ובוודאי לא לקחת את הצד האוקראיני, מאחר ונאצים הם חלק מהצבא שלהם.

טור דעה יענקי פרבר אוקראינה רוסיה מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד