ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האם יש חובה לערוך צוואה לפי ההלכה?

לפי ההלכה מומלץ שאדם יערוך צוואה • הדבר מונע מחלוקת עתידית במשפחה • כך ניתן גם לוודא שהירושה תחולק בהתאם להלכה • איך עושים את זה?

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



אין מצווה וחיוב על האדם להוריש מנכסיו ליורשיו, כך שאדם הנפטר ללא כל נכסים, לא ביטל מצוות עשה ולא עבר כל איסור הלכתי.

יחד עם זאת, במידה ורצון האדם להוריש מנכסיו (או ליתר דיוק "לתת" או "לחלק" נכסיו), עליו לעשות זאת בהתאם למגבלות ההלכה. מאחר ובכוונת רוב האנשים בימינו להותיר ליורשיהם נכסים יותר ממה שהשאיר האמורא ריש לקיש לבניו (גיטין, מז, ע"א), עליהם לדאוג להסדרת חלוקת רכושם בצורה שלא תתנגש עם ההלכה.

מסיבות אלה ואחרות כפי שיפורט מיד, פוסקי ההלכה בימינו ממליצים לכל אדם להכין צוואה יהודית/הלכתית בה יסדיר את כל ענייני הרכוש שלו (ילקו"י אבלות (תשס"ד) פט; משפט הצוואה א, ח"א, ס"ג, ובספר "משמרת שלום" (חידושי דינים ליו"ד הל' שמחות, ערך צוואה, אות י"א) כתב שמגיל 50 ראוי ונכון להכין צוואה).

ניתן לומר שמדובר מעבר להמלצה רגילה, אלא מעין חובה הלכתית. יש לכך מספר סיבות:

ראשית: שמירה על אחדות המשפחה ושלום בית. הניסיון מלמד כי במקרים רבים (גם במשפחות המלוכדות ביותר) מתעוררים קרבות עזים ומחלוקות קשות בין בני המשפחה סביב הירושה, דבר שגורם להתפוררות המשפחה לאחר פטירת המוריש, דבר שהמוריש אינו חפץ בו.

הסדרת העניינים בצוואה מסודרת, מונעת לרוב את חילוקי הדעות בין בני המשפחה, מפני שהכל מבינים כי יש לכבד את רצון המוריש.

למנוע מכשול

שנית: חובתו הדתית של כל יהודי לדאוג למניעת מכשולים הלכתיים העשויים להיגרם על ידו, בבחינת "לפני עיוור לא תיתן מכשול".

מאחר ודיני הירושה לפי החוק במדינת ישראל (ובכל מדינה אחרת) שונים באופן יסודי מדין תורה, ומאחר וחוקי המדינה קובעים כי "ברירת המחדל" (באין צוואה או באין הסכמה מוחלטת פה אחד של כל היורשים שהחוק מונה אותם) היא חלוקת העיזבון לפי חוקי המדינה, יוצא שיהודי שכל חייו שמר תורה ומצוות, עשוי לאחר פטירתו לגרום ליורשיו לעבור על דיני תורה, במידה ומי מיורשיו יבקש לרשת אותו שלא לפי דין תורה.

ויש להבהיר, כי באמצעות צוואה יהודית/הלכתית (התקפה גם לפי החוק) יכול המוריש לחלק את נכסיו ורכושו לכל מי שירצה.

גם אם המוריש ערך צוואה שאינה צוואה הלכתית והוא עדיין בחיים, יכול הוא ברוב המקרים לבטל צוואתו זו ולערוך צוואה אחרת במקומה המותאמת לדרישות ההלכה.

גם אם המוריש נפטר בלי שהניח צוואה כלל, אסור ליורשיו עפ"י ההלכה לפנות לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט לענייני משפחה לצורך הוצאת צו ירושה, אלא עליהם לפנות לבית הדין הרבני לצורך כך. אדם המקבל כסף מעיזבון המנוח שלא בהתאם לדין תורה, עובר על איסור גזל ועוד איסורים חמורים אחרים.

צוואה רגילה המצויה כיום שלא בנויה עפ"י דרישות ההלכה, הינה "בעייתית" מבחינה הלכתית ותוקפה ההלכתי מוטל בספק, ולכן המלצתנו היא לערוך צוואה שתהיה תקפה הן לפי ההלכה והן לפי החוק ולהתייעץ עם רבנים או עורכי דין המומחים בשני תחומים אלה לפני עריכת הצוואה.

משרדנו מתמחה בהכנת צוואה יהודית/הלכתית המותאמת לרצונו של המוריש. כמו כן, משרדנו מתמחה בהוצאת צו ירושה/צו קיום צוואה בהתאם להלכה.



עו"ד עובדיה ויזל סנקרי, שירותים משפטיים המותאמים לדרישות ההלכה, וצרכי הציבור החרדי והדתי. לתגובות, שאלות והבהרות: [email protected]
צוואה הלכה חלוקה כסף בית דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד