י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מה מותר ומה אסור?

בירושלים תהו איך מתמודדים עם שמיטה ו"אלפיס" ביחד

השאלות שעלו בעקבות הסופה "אלפיס": שלג ושמיטה - האם מותר לנער שלג מהצמחים בגינה? מה דינם של עצים שהתעקמו בסופה? מרפסת שהעציצים בה נפלו – מה יעשו הדיירים?

בירושלים תהו איך מתמודדים עם שמיטה ו"אלפיס" ביחד
מראות השלג בירושלים תשפ"ב צילום: שוקי לרר

בימים האחרונים עסקה כל המדינה בסופה 'אלפיס', ובשאלה הגדולה האם ירד שלג, והאם יתפס. החזאים לא הכזיבו, השלג הגיע במלוא הדרו, ואיתו השאלות – אילו פעולות מותרות לתיקון נזקי השלג בשנת השמיטה, ואילו לא.

ב'מכון התורה והארץ' התגייסו לענות על השאלות שעלו מהשטח. לדברי המכון, השלג שכיסה את עיר הבירה וסביבותיה גרר עימו נזקים שונים לצמחיה ולחקלאות, ובמכון מפרטים מהם התיקונים המותרים בשנת השמיטה לנזקים השונים.

תיקון חממה שקרסה - מותר לתקן חממה שקרסה כאשר השארת הצמחים במצב הנוכחי, כשהם חשופים לאויר הפתוח ולאור, תגרום לקלקולם.

ניעור שלג מהצמח - ישנם צמחים רגישים לקור שעלולים להינזק נזק משמעותי מחשיפה ארוכה לשלג, ולכן במקרה זה מותר לנער את השלג מהצמח.

לגבי עציצים שהוכנסו הביתה - באופן עקרוני אסור להוציא עציצים מהבית החוצה בשנת השמיטה, אולם עציצים שהוכנסו אל הבית באופן זמני, רק כדי לשמור עליהם מנזקי הסופה, מותר להוציאם החוצה.

יישור עצים שהתעקמו - עץ שהתעקם מחמת הרוחות או השלג אסור ליישרו, אלא אם מדובר בעיקום משמעותי שיגרום למותו של העץ. מקרה נוסף שבו יש להתיר את הדבר מתקיים כאשר מדובר בעץ נוי - שאם יגדל בצורה עקומה הוא לא ימלא את ייעודו לנוי. ההיתר ליישר את העצים במקרים אלו מותנה בכך שאם ימתינו עד לאחר השמיטה הגזע יתקבע בצורה עקומה ולא יהיה ניתן ליישרו לאחריה.

צמחים שנעקרו - צמח שנעקר ממקומו עם גוש האדמה (שיכול לחיות ממנו למשך שבועיים), אפשר להחזירו לבור שהוצא ממנו. צמח שנעקר ממקומו ללא גוש האדמה, לא ניתן לשתול אותו שוב במקומו אלא אפשר להכניסו הביתה ולשתול בבית עד תום השמיטה.

הרמת עציץ שנפל - עציץ נקוב המונח בחוץ שנפל מהרוח או מבעלי-חיים, מותר להרים אותו בחזרה למקומו, היות ואין כאן כוונה להטיב את הגידול.

טיפול בענפים שנפלו או נשברו - ענפים שנפלו מחמת השלג אין לקושרם על מנת שיתאחו מחדש (אך מותר לתפוס את הענף כך שלא יפול יותר ממה שכבר נפל). מותר לגזום את הענף, אך בעת הגיזום אין לעשות זאת במיקום ובצורה מדויקים שכוונתם לשם השבחת הגזע.

גיזום חלקי צמח שכמשו - חלקי צמח שכמשו בעקבות הקור, מותר להסירם ממנו למטרת נוי, אך אין להסירם למטרת עידוד צימוח.

אלפיס שמיטה שלג הלכה שלג בירושלים עצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד