י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עילוי של ממש

ממציא מעלית השבת הלך לעולמו בגיל 100

מר דוד רפאל בנעט ז"ל שהמציא והיה מהנדס שנים רבות של מעליות השבת במכון הטכנולוגי להלכה הלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 100. במשך עשרות השנים האחרונות המשיך לפתח את המעליות בהתאם לדרישות ההתפתחויות הטכנולוגיות החדישות 

ממציא מעלית השבת הלך לעולמו בגיל 100
דוד בנעט ז"ל צילום: באדיבות המצלם

הלך לעולמו מר דוד רפאל בנעט ז"ל, מהנדס מעליות השבת הבכיר של המכון המדעי הטכנולוגי להלכה בירושלים. הוא הלך לעולמו בגיל 100 בשיבה טובה בביתו בכפר הרא"ה. 

לא מכבר, בתחילת החורף, חגגו בין כותלי המכון מאה שנה להולדתו של המהנדס מר בנעט, שעמד כל השנים לצידו של מייסד המכון, הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל, ולאחר מכן של בנו ממשיך דרכו, ראש המכון הנוכחי, הגאון רבי אברהם משה הלפרין.

מר בנעט ז"ל, יליד ארה"ב, שעלה ארצה בצעירותו בתקופת מלחמת השחרור, מוגדר בפי אנשי המכון כ'עילוי' של ממש, בעל כישורים גאוניים מבריקים בכל תחומי החשמל והאלקטרוניקה.

הגרל"י הלפרין זצ"ל, ששמע עליו מפי מהנדסים שומרי מצוות, החליט בשעתו 'לשלוף' אותו ממקום עבודתו באוניברסיטת 'בר-אילן' ולרתום אותו לעבודת הקודש של המכון בחקר הטכנולוגיה המתקדמת לאור ההלכה.

בבדיקת מעלית שבת

מר בנעט ז"ל עצמו סיפר על כך לפני כשנתיים, בראיון שנערך עמו במלאת שנה להסתלקותו של הגרל"י הלפרין זצ"ל: "הגיע אדם למקום העבודה שלי, לפני עשרות שנים, וסיפר לי על מכון הלכתי חדש שבו מנסים לפתח דברים מעניינים. אמרתי לו: זה לא נראה לי מתאים. זה נשמע מוזר ולא כל-כך מעניין אותי. באותה תקופה הוזמנתי להרצות ב'מכון לב' בירושלים, והנה בתום ההרצאה אני רואה אדם מכובד עם זקן ארוך עומד וממתין לי. זה היה הרב הלפרין, שהגיע עד לשם, ואמר לי: אני רוצה שתבוא לעבוד עמי במכון. נו, לא יכולתי לסרב. עד היום אינני יודע מאיפה הוא ידע שאני אמור לדבר שם".

למרות שהגיע לעבוד במכון כיועץ חשמל ואלקטרוניקה בכיר, 'נשאב' עד מהרה ראשו ורובו לנושא 'מעליות השבת', שהחלו לצבור תאוצה באותה תקופה. הוא זה שהגה יחד עם הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל את פיקודי השבת המהודרים למעליות כבר לפני כיובל שנים, ולאורך כל עשרות השנים האחרונות המשיך לפתח אותם, בהתאם לדרישות ההתפתחויות הטכנולוגיות החדישות, ובכפוף להנחיותיו ההלכתיות המדוייקות של הגרל"י הלפרין, בתיאום מלא עם גדולי פוסקי הדור.

עד שנתו האחרונה ממש היה נחשב כאוטוריטה ו'סמכות עליונה' בכל הנוגע למעליות בכלל ול'מעליות שבת' בפרט. בכירי מהנדסי המעליות בארץ ובעולם היו מתחשבים בדעתו ומקבלים את דבריו, כשהם נדהמים מכל פעם מחדש מתפיסתו המהירה כברק, הבנתו החדה כתער, בגאונות מדהימה ומפתיעה. בעשור האחרון פעל רבות להכשיר את 'דור ההמשך', עתודת מהנדסי המעליות של המכון המדעי טכנולוגי להלכה, העובדים תחת הנחייתו של ראש המכון הנוכחי, הגאון רבי אברהם משה הלפרין, בייעוץ מתמיד לחברות המעליות לבניית פיקודי שבת מהודרים, בהתאם לדרישות המכון, ובדיקתם הקבועה.

בנעט שימש כבעל תוקע במשך 82 שנה ברציפות. 

במסיבה לרגל הגיעו לגיל 100

מעלית שבת המכון המדעי טכנולוגי להלכה רבי לוי יצחק הלפרין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד