י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הגנה עקיפה

הורים מחוסנים מדביקים את ילדיהם הלא מחוסנים?

מחקר מקיף שנערך ע"י חוקרים בכירים, מעלה, כי חיסון שני הורים במנת חיסון שלישית (בוסטר) הפחית את הסיכון להדבקה ב-58.1% בעוד חיסון של הורה אחד בלבד במנת בוסטר הפחית את הסיכון להדבקה ב-20.8% בקרב ילדים שגרים באותו בית

הורים מחוסנים מדביקים את ילדיהם הלא מחוסנים?
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

חיסון ההורים מעניק הגנה עקיפה לילדיהם הלא מחוסנים? במחקר ענק שנערך ע"י מכון המחקר של כללית, עלה, כי חיסון שני הורים במנת חיסון שלישית (בוסטר) הפחית את הסיכון להדבקה ב-58.1% בעוד חיסון של הורה אחד בלבד במנת בוסטר הפחית את הסיכון להדבקה ב-20.8% בקרב ילדים שגרים באותו בית. 

מדובר במחקר הגדול ביותר שבחן את ההשפעה של חיסוני הורים על הדבקת ילדיהם. המחקר נערך בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת בן-גוריון ואוניברסיטת תל-אביב, ובדק מאות אלפי אנשים מעשרות אלפי משקי בית בישראל.

המחקר בחן את השפעת החיסון בתקופת הגל הרביעי שהזן הדומיננטי בישראל היה זן הדלתא. המחקר נוגע אך ורק להשפעת חיסוני פייזר, והוא נערך בין החודשים יוני-לאוקטובר 2021, אז פקד את ישראל גל קורונה שהזן הדומיננטי בו היה דלתא.

במהלך תקופה זו, המחברים בדקו נתונים של 181,307 ילדים שבאותה עת היו מתחת לגיל חיסון (גיל 11 ומטה) מ–76,621 משקי בית שונים,

המחברים בדקו גם את השפעת החיסון בתקופת הגל הראשון, בין דצמבר 2020 למרץ 2021, כשאלפא היה הזן הדומיננטי. במהלך תקופה זו המחברים חקרו 400,733 נבדקים שהיו מתחת לגיל חיסון (גיל 15 ומטה). באותה עת מ-155,305 משקי בית שונים.

הם השוו הורים לא מחוסנים כלל להורים שקיבלו שתי מנות של חיסון ומצאו שההגנה העקיפה של חיסון הורים על ילדיהם חזקה אפילו יותר מהממצאים במהלך גל הדלתא.

בהסתכלות על תת-קבוצות ספציפיות, החוקרים מצאו שההשפעה העקיפה של חיסון ההורים היא עקבית על פני משקי בית בגדלים שונים ועל פני קבוצות גיל שונות של ילדים, לרבות בקרב ילדים בגילאי 0-2 ו–3-6 שנים, אשר גם כיום אינם מועמדים לחיסון.

בנוסף, המחקר בחן את המנגנונים בהם פועל אפקט זה והראה שלא רק שלהורה מחוסן יש סיכויי הדבקה נמוכים יותר, אלא שאם בכל זאת נדבק, סיכוייו להדביק אחרים פחותים.

לדברי ד"ר סמאח חאיכ, חוקרת בכירה במכון כללית למחקר: "החיסונים משפיעים לא רק על המתחסנים עצמם, אלא גם מעניקים חסינות עקיפה ללא-מחוסנים שגרים באותו הבית. המחקר הנוכחי מדגיש את ההגנה העקיפה שהורים מחוסנים מספקים לילדיהם הלא מחוסנים, ללא קשר לגיל הילד או למספר הילדים בבית, ובמהלך שני גלים שונים: בגל של זן האלפא ובגל של זן הדלתא".

קורונה אומיקרון חיסון שלישי חיסון לקורונה אוניברסיטת הרווארד אוניברסיטת תל אביב אוניברסיטת בן גוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד