י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סיפור בלתי ייאמן

77 שנים לשחרור אושוויץ: הקצין הנאצי שהסתיר יהודים

עוזרת בית של קצין נאצי הסתירה 12 יהודים במרתף שלו, לאחר המלחמה היהודים הכניסו את הקצין הנאצי אליהם הביתה, לאחר שהוא נודה ממשפחתו כי הסתיר יהודים, כל ה-12 שרדו כולל תינוק שנולד במסתור.

77 שנים לשחרור אושוויץ: הקצין הנאצי שהסתיר יהודים
אילוסטרציה צילום: pixabay

רומן האלר, חייב את חייו לעוזרת בית לא יהודייה בת 20. הוא נולד במרתף של בית בפולין שם הסתתרו הוריו ו-10 יהודים נוספים במהלך מלחמת העולם השנייה. זה לא היה סתם בית. זה היה בית ששייך לקצין נאצי, וסוכנת הבית שלו היא זו שהבריחה את היהודים למרתף וטיפלה בהם בסתר.

במשך שנתיים, הצעירה, אירנה גוט, עשתה מאמצים יוצאי דופן כדי לשמור על 12 האנשים, כולל טיפול ביולדת, היא עזרה להם עם התינוק. כשהקצין הנאצי גילה את היהודים במרתף שלו זמן מה לאחר מכן, גוט הצליחה לשכנע אותו להתעלם מהיהודים.

"אירנה גוט היא כמו אמא שנייה עבורי", אמר האלר, כיום בן 77, בראיון טלפוני מביתו במינכן לרשת NBC. "בלעדיה, לא הייתי חי", הוא נולד בסוף התופת הנוראה. אירנה נפטרה ב-2003 בגיל 81, ובתפנית יוצאת דופן, גם הקצין הנאצי המשיך למלא תפקיד משמעותי בחייו.

האכזריות של הנאצים הגיעה לאוזניה של אירנה גוט, שמועות הסתובבו על כך שנאצים אוספים יהודים ומכריחים אותם להיכנס למחנות מוות. ביולי 1942, ראתה גוט את הזוועות ממקור ראשון: חיילים נאצים פתחו באש על יהודים באמצע רחוב. בשלב מסוים היא ראתה חייל משליך תינוק מעל ראשו ויורה אותו מהאוויר כאילו היה יונת חרס. "זה היה משהו שלעולם לא תוכל לשכוח", אמרה בראיון ב-2001 לאחר פרסום ספרה, "בידיים שלי זיכרונות של ניצולת שואה".

גוט החלה לעבוד בחדר כביסה במגורי החיילים בו פיקחה, ועד מהרה התיידדה עם 12 יהודים גרמנים. בלילה היא הגישה אוכל ושתייה לקצינים הנאצים בחדר האוכל. לילה אחד היא שמעה מפקד אס אס אומר שהיהודים באזור יפונו תוך ימים. גוט ידעה שזה אומר שהחברים היהודיים שלה בחדר הכביסה ייהרגו.

היא רצתה להציל אותם, אבל איך? אך אז הגיעה הזדמנות: הקצין הנאצי רוגמר אמר לה שהוא עובר לווילה מחוץ לעיר ורוצה שהיא תהיה עוזרת הבית שלו. במהלך הימים הבאים, הצליחה גוט להגניב את היהודים למרתף הווילה, שם יצר הבעלים הקודם מנהרה סודית שהובילה לבונקר מתחת לביתן שממוקם מאחור.

כולם נכנסו לשגרה: גוט היתה רואה את רוגמר בבוקר ואז מכניסה את המפתח לדלת כדי שיצטרך לצלצל בפעמון כדי לחזור פנימה. ברגע שיצא, גוט היתה נותנת ליהודים לצאת מהמרתף. הם היו לעתים קרובות עוזרים לה לבשל ולנקות, לפני שירדו חזרה למטה בסביבות הזמן שבו רוגמר חזר הביתה.

"הם היו כמו עכברים בחנות גבינות שעליה שומר חתול ישן", כתבה גוט בספרה. היו שיחות קרובות - קצין הגסטפו הופיע פעם ללא הודעה מוקדמת בזמן שחלק מהיהודים היו במטבח, בתושייה גדולה היא הצליחה להערים עליו

יום אחד גוט חזרה לווילה מהכיכר המרכזית, שם כולם צפו בתלייתם של זוג פולנים שהתגלו שהסתירו יהודים. גם שני ילדיהם של בני הזוג הוצאו להורג. היא חזרה הביתה כל כך מזועזעת מהאירוע ששכחה לנעול את הדלת מאחוריה. שניים מהיהודים היו איתה במטבח כשדלת הכניסה נפתחה ונכנס הקצין הנאצי רוגמר.

הוא בהה בנשים היהודיות ואז רץ למשרדו. מחשש שיזעיק את הגסטפו, רצה אחריו גוט, נישקה את ידו והתחננה בפניו לרחם. הוא יצא מהבית בסערה. כשחזר מאוחר יותר באותו הלילה, כשהוא מסריח מאלכוהול, הוא תפס את גוט ואמר לה שהיא ישתוק על היהודים שמסתתרים במרתף שלו.

חלפו שבועות והרוסים סגרו על טרנופול, רוגמר הנאצי התכונן לברוח וגוט הציגה ליהודים תוכנית: היא תוביל אותם ליער, שם יוכלו להמתין במחבוא פרימיטיבי עם לוחמי התנגדות פולנים. בהסכמתה שבשתיקה של רוגמר, היא הבריחה אותם בקבוצות קטנות והורידה אותם ביער. אי שם בשבוע השני של מאי 1944, נולד רומן האלר. "נולדתי ביער", אמר בראיון לרשת NBC "אך התאריך לא ממש ברור".

בסופו של דבר, כל ה-12 יצאו בשלום. חודשים רבים לאחר מכן, לאחר שהנאצים הובסו ורוסיה השתלטה על האזור, גוט חזרה לפולין. היא קיוותה למצוא את משפחתה, אך במקום זאת קיבלה חדשות קשות: אביה נהרג ואמה ואחיותיה נעצרו על ידי המשטרה החשאית הסובייטית. היא שקלה להסגיר את עצמה כדי להציל את משפחתה. אבל מאוחר יותר היא גילתה שהם שוחררו והסתתרו. גוט נחשדה כמרגלת על ​​ידי הסובייטים. היא ידעה שהיא לא תוכל לחפש את משפחתה מבלי להעמיד אותם בסכנה.

בעזרת חברים יהודים היא הגיעה בסופו של דבר למחנה עקורים במערב גרמניה. בסוף 1949 היא הגיעה לארה"ב, בשנת 1982 הוכרה על ידי יד ושם כאחת מחסידי אומות העולם.

לאחר המלחמה חזר רוגמר למולדתו נירנברג, אך הוא גורש על ידי אשתו וילדיו מביתם. הם גילו שהוא הסתיר יהודים. איכשהו, המידע הזה הגיע להוריו של האלר שנולד ביער, הוא התגורר במינכן. הם איתרו את רוגמר וקיבלו אותו לביתם. היהודים שגרו במרתפו, סיפקו כעת מקלט לקצין הנאצי לשעבר.

רוגמר הפך לדמות סב לרומן הילד הקטן קרא לו "זיידע" כינוי ביידיש לסבא. "הוא נשאר איתנו בגלל צרות עם משפחתו", אמר רומן האלר. "האיש הזה היה מאוד יקר לי."

יום השואה הבינלאומי קצין נאצי חסיד אומות העולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד