כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
יום השואה הבינ"ל

גיבור המלחמה שהפגין נגד הנאצים ואז עזר להביס אותם

ריצ'רד שטרן, יהודי שלחם בצבא גרמניה בזמן מלחמת העולם הראשונה והפגין עוז רוח בהמשך, בעת הכנת הקרקע לדיכוי הרשמי של הנאצים של יהודי גרמניה | קורות חייו של המפגין הבודד שהעניק תרומה מכרעת במלחמה בנאצים

גיבור המלחמה שהפגין נגד הנאצים ואז עזר להביס אותם
אילוסטרציה צילום: pixapay

חייל גרמני מעוטר במלחמת העולם הראשונה, ריצ'רד שטרן התנגד לנאציזם מבפנים. לאחר שנמלט, הוא הצטרף לצבא ארה"ב בגיל 43, ועד מהרה הפך גם שם לגיבור, הציל חיילים רבים ועזר לשחרר יהודים ממחנות ההשמדה.

ריצ'רד שטרן מחה על החרם על עסקים יהודיים שיזמה ממשלת גרמניה של היטלר והמפלגה הנאצית, שתפסה את השלטון רק חודשיים קודם לכן. זו הייתה הפעולה הרשמית הראשונה של היטלר נגד יהודי גרמניה.

שטרן התברר כמפגין היהודי היחיד נגד הנאצים בקלן ב-1 באפריל 1933. כיום, התמונה מוצגת לפחות בחמישה מוזיאונים שונים בגרמניה.

ב-31 בינואר 1933 ראתה משפחת שטרן יחד עם כל היהודים בקלן מספר מזעזע של דגלים נאצים תלויים על חנויות ובתים בכל רחבי העיר. זו הייתה חגיגה של עליית היטלר והמפלגה הנאצית לשלטון.

ב-17 בפברואר באותה שנה הורה היטלר לכל מפקדות המשטרה המקומיות ליצור קשרי עבודה עם יחידות ה-SA וה-SS החצי-צבאיות של המפלגה הנאצית, ולסייע בהכנת הקרקע לדיכוי הרשמי של הנאצים של יהודי גרמניה. גובשה תוכנית מפורטת להחרמת כל העסקים היהודיים ב-1 באפריל 1933. חיילים נצטוו לעמוד מול חנויות יהודיות כדי להזהיר את האזרחים הגרמנים שלא להיכנס אליהן.

בנוסף, הנאצים החלו להשתלט על כל ארגוני החדשות, הם רצו שעיתונים יתמכו בפעולות נגד היהודים, ולכן הוראות התכנון שלהם קבעו, "אם עיתונים לא עושים זאת או עושים מעט מדי, יש להוציאם מיד מכל בית שבו גרמנים גרים".

רוב הקהילה היהודית ידעה שהחרם מגיע. ריצ'רד סטרן אמר למשפחתו ולחבריו, "אני לא יכול לשתוק". הוא היה תומך נלהב של זכויות האזרח, והיה חבר פעיל במפלגה הסוציאל-דמוקרטית. שטרן האמין שיהודים אחרים יצטרפו אליו במחאה. עם זאת, רוב המנהיגים היהודים בקלן האמינו שמציאת דרך לשתף פעולה עם הממשלה הנאצית תגן בסופו של דבר על יהדות גרמניה. הם פחדו לנקוט עמדה גלויה נגד דיכוי העם היהודי, אז ריצ'רד סטרן מצא שהוא המפגין היחיד של העיר.

שטרן הרגיש שהמחאה בתור בוגר מלחמת העולם הראשונה תהיה הפעולה היעילה ביותר, ולכן הוא חבש את מדליית צלב הברזל לו שהוענקה במלחמת העולם הראשונה.

הוא גויס ביוני 1917, נקודה במלחמה שבה רוב הגרמנים ידעו שהם יפסידו. אף על פי כן, שטרן פעל באומץ מספיק כדי לקבל את צלב הברזל באוגוסט 1918, קרוב מאוד לסיום הסכסוך. לאחר ההכרזה על החרם ב-1933, כתב שטרן חוברת בגנות הנאצים על מעשיהם נגד העם היהודי למרות מסירותם של חיילים יהודים כמוהו במהלך מלחמת העולם הראשונה. החוברת הכריזה כי "אנו רואים בפעולה זו נגד היהדות הגרמנית עלבון כלפי זכרם של 12,000 חיילים קרביים גרמנים בני האמונה היהודית שנהרגו בפעולה", והוא חתם עליו "ריצ'רד שטרן הלוחם הוותיק".

שטרן חילק את החוברות לכל מי שעבר ליד חנותו, הפגין את הרגשתו שהוא חייל אמיתי, בעוד ש'חייל' ה-SA שעמד לידו היה מתחזה. כאשר הנאצים תפסו את השלטון, חיילי SA טיפוסיים היו צעירים, שמעולם לא שירתו באמת בצבא הגרמני, ובוודאי לא בשום תחומי לחימה דומים לאלה שבהם לחמו שטרן ואחרים כמוהו.

ריצ'רד סטרן אפילו נתן את החוברת לחייל ה-SA שעמד לידו. זה היה אמיץ במיוחד מכיוון שהייתה תחנת עיתונים נאצית ממש ליד החנות שלו. כעבור שעה הוא נעצר ונלקח לתחנת משטרה. בזמן שישב שם, הוא הרגיש עצבני. קצין משטרה שכמו רבים אחרים הצטרף למפלגה הנאצית בגלל פקודותיו של היטלר, פנה לשטרן בגלל שהכיר אותו.

הוא שאל: "מה אתה עושה כאן?" "הם עצרו אותי," ענה ריצ'רד סטרן. "כדאי שתסתלק מכאן". השוטר ראה בריצ'רד סטרן חבר כי הוא גם היה יוצא צבא גרמניה והגניב אותו החוצה מהדלת האחורית.

ככל שפעולות הנאצים נגד יהודי גרמניה החמירו במהלך שנות ה-30, היו זמנים שבהם ריצ'רד סטרן חש פחד לעצמו, לאחותו ולבנה. הוא היה נחוש בדעתו להוציא את שלושתם מגרמניה לארצות הברית. אולם לפני שהצליח לצאת, הוא המשיך לעזור לחבריו היהודים. כאשר גרמניה השתלטה על אוסטריה במרץ 1938, חלק מיהודי אוסטריה החל לברוח כדי לנסות ולהימלט מהנאצים. מספר רב מהם הגיעו לקלן ושטרן אכסן אותם וניסה לעזור להם להימלט לבלגיה.

לאחר ליל הבדולח , בסתיו 1938, הוא לבסוף הצליח להגר לשם במאי 1939. ברגע שארצות הברית נכנסה למלחמה בעקבות המתקפה על פרל הארבור בדצמבר 1941, ריצ'רד סטרן, אז בן 43, התנדב לצבא האמריקאי כדי שיוכל להילחם נגד הנאצים. הוא התקבל באוקטובר 1942 והחל להתאמן עם גדוד ההנדסה אליו שובץ. שטרן סירב לשחרור בשל גילו המבוגר, ועד סוף אוקטובר 1943 היה גדודו מעורב בקרבות קשים באיטליה. לפני שיצא תרם את מדליות המלחמה הגרמניות שלו כולל אחת שקיבל מהיטלר עצמו, שלא הבין ששטרן יהודי, למשרד הלאומי לתמיכה במאמץ המלחמתי. ואז, בתחילת ינואר 1944, הוא הפך לגיבור בצבא האמריקני על שהציל את הפלוגה שלו, שהייתה מוקפת במקלעים גרמנים בראש הר פורצ'יה באיטליה.

לפי הדיווחים , הוא שכנע את הגרמנים להיכנע "אם ירצו יום אחד לחזור לארץ המולדת". שטרן עלה לדרגה וזכה בכוכב כסף. גבורתו דווחה בעיתונים ברחבי העולם

גיבור מלחמה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד