י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
התמורה שישראל קיבלה

דיווח: בן סלמאן התקשר לנתניהו לאחר שהתוכנה הושבתה

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי ישראל העניקה למדינות המפרץ אישור להשתמש בתוכנת פגסוס של NSO עוד לפני הסכמי אברהם. כשרישיונה של סעודיה פג, בן סלמאן התקשר ישירות לנתניהו וביקש לחדשו, בתמורה לאישור למטוסים ישראליים לטוס מעל הממלכה

דיווח: בן סלמאן התקשר לנתניהו לאחר שהתוכנה הושבתה
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו דאג שסעודיה תוכל להשתמש בתוכנת הריגול פגסוס של NSO, סמוך למועד שבו נחתמו "הסכמי אברהם" עם איחוד האמירויות. כך מדווח ה'ניו יורק טיימס', בכתבה שעליה חתום גם עיתונאי 'ידיעות אחרונות' רונן ברגמן.

ברגמן מדווח, כי ה-FBI רכש מחברת NSO גרסה של פגסוס - והיא הותקנה במחשבי הארגון ביוני 2019, אך בסופו של דבר לא נעשה בה שימוש. כזכור בשנה האחרונה הגדירה ארה"ב את NSO כחברה שמאיימת על הביטחון הלאומי שלה.

על פי הדיווח, אחרי ההסכם עם האמירויות, פג תוקף הרישיון של סעודיה - ומשרד הביטחון הישראלי סירב להאריכו בעקבות הדיווחים על הפרות זכויות האדם מצד הממלכה. ללא הרישיון, והמערכות הושבתו, יועציו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן שוחחו עם המוסד ומשרד הביטחון אך לא הצליחו לפתור את הבעיה. כך מדווח רונן ברגמן.

בשלב זה בן סלמאן התקשר לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו וביקש לחדש את הרישיון לפגסוס. מאחר וסעודיה לא גינתה את הסכמי אברהם, והוא גם אפשר למטוסים ישראליים להשתמש במרחב האווירי הסעודי בדרכם למפרץ הפרסי, נתניהו הורה למשרד הביטחון לאפשר לתוכנה לעבוד, זמן קצר לאחר מכן, ובעקבות ההוראה הישירה של נתניהו, פגסוס פעלה שוב בסעודיה.

הדיווחים ב'טיימס' חושפים גם כיצד פגסוס מילאה תפקיד בלתי נראה אך קריטי בהבטחת תמיכתן של מדינות ערב במערכה של ישראל נגד איראן ואפילו במשא ומתן על הסכמי אברהם, ההסכמים הדיפלומטיים של 2020 שנרמלו את היחסים בין ישראל לכמה מיריביה הערבים הוותיקים.

מלשכתו של נתניהו נמסר בתגובה: "הטענה שראש הממשלה נתניהו דיבר עם מנהיגים זרים והציע להם מערכות אלה בתמורה להישג מדיני או הישג אחר כלשהו- היא שקר מוחלט".

"כל המכירות של מערכת זו או מוצרים דומים של חברות ישראליות למדינות זרות נעשות באישור ובפיקוח של משרד הביטחון, כמתחייב עפ״י החוק הישראלי". לשון התגובה.

מוחמד בן סלמאן בנימין נתניהו פגסוס NSO

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד