ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ניו-יורק: טייקון ההתרמות חשוד בגניבת מיליונים

יעקב ויינגרטן, מבכירי מגייסי הכספים, חשוד שהתרים לעמותות מוכרות, ולא העביר את התרומות ליעדן • כך גם התרים לעמותות פיקטיביות • יהודה משי זהב: "פעל בדרכי רמייה"

יעקב ויינגרטן. צילום: יוטיוב
יעקב ויינגרטן. צילום: יוטיוב



שערוריית התרמות בניו-יורק: נפתחה חקירה נגד יעקב ויינגרטן, אישיות מוכרת, ומבכירי מגייסי הכספים לעמותות ישראליות חרדיות.

התובע הכללי של המדינה מר אריק שניידרמן החל בחקירה נגד הרב יעקב ויינגרטן הקשור לפי הדיווח ללא פחות מעשרים עמותות שונות.

הרב ויינגרטן ישראלי יורד, פועל ממשרדו בפלטבוש, ומנהל ארגון טלמרקטינג לגיוס תרומות. אך לפי החשד חלק מהעמותות להן הוא מתרים, הינן פיקטיביות וחלק אחר של העמותות כלל אינן קשורות אליו.

באתרו הוא גם מציג מכתבי רבנים, ללא הסכמתם או אשר לפי החשד ביקשו, שלא יעשה כל שימוש בשמם.

משרד התובע דרש מויינגרטן פירוט מלא של ההוצאות וההכנסות ופרטי ההתאגדויות מאז שנת 2007. סכומי ההתרמות עשויות לפי האומדן להגיע למיליוני דולרים.

בין העמותות, כאלה שאיש מן הסתם אינו מכיר, כמו 'יד לשבת' 'יד ישראל' ועוד. בין האחרות עמותות ידועות יותר כמו 'ביקור חולים', 'זק"א', ו'הצלה ישראל'. למעשה העמותה האחרונה כבר אינה פעילה ואת מקומה ירשו 'איחוד הצלה'.

הרב ויינגרטן הגיש בקשה לבית משפט במנהטן בבקשה לעצור את החקירה.

הבטיח עזרה והביא חולצות

יהודה משי זהב יו"ר זק"א, אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי האיש מוכר לו כמי שאכן פעל בדרכי רמייה להתרים אנשים למען זק"א.

"בפיגוע באוטובוס תיירים ישראלים בנמל התעופה בבורגס-בולגריה בכ"ח תמוז תשע"ב, נרצחו 6 בני אדם, לאחריו הופצו ברחבי ארה"ב פוסטים עם תמונות מתנדבי זק"א מטפלים בהרוגים, כשהמען למשלוח תרומות, היה אצל יעקב ויינגרטן. "גילינו את זה מספר ימים לאחר שהמתנדבים שבו לישראל. מנהל זק"א בארה"ב הגיש תלונה לרשויות החוק".

עוד מוסיף משי זהב: "ויינגרטן היה מגיע לאגודות ואירגונים, מבטיח להם מימון חודשי לפעילות, מצטלם עם מתנדבי הארגון, מקסימום מביא מספר תיקי הצלה וחולצות, ואז מנתק את הקשר עימם".

אחד ממנהלי ארגוני החסד בגליל שהכיר אותו לפני מספר שנים, אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים', כי קיבל הבטחות לרוב, אך לא ראה ממנו אגורה שחוקה.

"הוא הגיע למשרדי הארגון, הצטלם עם המתנדבים והציוד, גם סידרתי לו פגישות עם מספר רבנים, וכמובן גם לשם הביא איתו צלם שתיעד את הפגישות, ומאז לא העביר שקל, רק הציע לי להגדיל את הפעילות, ורק אז ישלם לי כסף. אני כמובן לא עשיתי שוב את הטעות, וניתקתי איתו כל קשר".

חלק מהנפגעים מעדיפים לדבר בעילום שם, מחשש לפגיעה בהתרמות. אחד מפעילי יחידת חילוץ בארץ סיפר ל'בחדרי חרדים' כי נפגש עם האיש מספר פעמים: "הוא הביא לנו חולצות עם שם הארגון שלו ותיעד אותנו בפעולות חילוץ והבטיח מימון קבוע. אך מעבר לחולצות לא קיבלנו ממנו דבר. קשה לי להבין איך ניתן לנהוג כך".

תגובתו של ויינגרטן לא התקבלה עדייין, והיא תפורסם לכשתתקבל.
עמותות זק''א פיקטיבי גניבה גזילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד