כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מדוע לא חבש כיפה?

מיקי לוי: זה היה רגע השבירה שגרם לי לבכות

נאום הדמעות בגרמניה: יו"ר הכנסת מיקי לוי הסביר מדוע לא חבש כיפה בעת הקדיש וסיפר מה היה רגע השבירה שגרם לו לפרוץ בבכי

מיקי לוי: זה היה רגע השבירה שגרם לי לבכות
מיקי לוי אומר קדיש בפרלמנט הגרמני צילום: צילום מסך

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי מ'יש עתיד' סיפר הערב (מוצאי שבת) מה היו רגעי השבירה שגרמו לו לפרוץ בבכי במהלך הביקור המרגש בפרלמנט הגרמני.

"לנאום דווקא בעברית בבונדסטאג - יש לזה משמעות בלתי רגילה", תיאר לוי, "השבירה התחילה עוד קודם, כשאחזתי בסידור שניתן לילד יהודי בידי סבו לרגל בר המצווה סמוך לליל הבדולח. התרגשתי כמו שלא התרגשתי מעולם".

‏יו"ר הכנסת סיפר גם על הפגישה עם רה"מ הגרמני ובכירים גרמנים נוספים. "אמרתי להם שללא התארגנות של מעצמות העולם לבלימת איראן זה לא יפתר, ושבפני ישראל יש את כל האופציות כדי להגן על עצמה. הם הבהירו שיעשו את כל המאמצים כדי לא להגיע למצב הזה", אמר לוי בראיון ל'רשת ב''.

יו"ר הכנסת התייחס גם לביקורת על כך שלא חבש כיפה בעת אמירת הקדיש: "לפני כן נשאתי משפט וחצי מספר דברים והנחתי את הכיפה, כשהגעתי לאירוע עצמו, הייתי ממש טעון אחרי מפגש עם ניצולת שואה. לא צריך ללמד אותי מהי אחריות, אני בא מבית דתי. זה קרה מרוב התרגשות". כך אמר הערב בראיון ל'חדשות 12'.

כזכור, בסוף השבוע האחרון, בתום נאומו ביום השואה הבינלאומי מול חברי הבונדסטאג - קרא יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, בקול חנוק מדמעות, קדיש לזכר קורבנות השואה. מאות חברי בית הנבחרים הגרמני כיבדו את התפילה בקימה ומחאו כפיים בסיומה. בישראל הוטחה ביקורת על יו"ר הכנסת לוי שלא טרח לחבוש כיפה בשעה שאמר את הקדיש.

הקדיש הוקרא מתוך סידור אשר שימש נער יהודי גרמני בחגיגות הבר מצווה שלו, ערב פרעות ליל הבדולח. הסידור הושאל ליו"ר על ידי "יד ושם".

בכך היה ח"כ לוי ליו"ר הכנסת הראשון אשר נושא נאום מול מליאת הבונדסטאג. הנאום נישא בשפה העברית. לפניו נאמו נשיאת הבונדסטאג, בארבל באס, וניצולת השואה ד"ר אינגה אוברבוך.

מיקי לוי יום השואה הבינלאומי אמירת קדיש חבישת כיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד