י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התופעה נמשכת • לא לומדים לקח

ראש הישיבה בכאב ל'בחדרי': "הבחורים האלה תמימים אין להם מושג"

בחורים חרדים רבים עצורים במספר מדינות באירופה לאחר שהעבירו חומרים אסורים תוך ניצול תמימותם, וממתינים למשפטם. 'בחדרי' פרסם מספר כתבות מכובד בנושא, אך נראה שהתופעה נמשכת • באנטוורפן נעצרו לאחרונה בחורים נוספים לאחר שהעבירו מזוודות מלאות בעלי גת

ראש הישיבה בכאב ל'בחדרי': "הבחורים האלה תמימים אין להם מושג"
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בבלגיה נעצרו בימים האחרונים מספר צעירים חרדים שהעבירו מזוודות מלאות בגת, בעוד בארץ עלי הגת חוקיים לחלוטין, באירופה הם לא חוקיים ונחשבים לסמים. בשנתיים האחרונות קצב ההברחות של עלי גת נרגע, בשל מחסור בטיסות בגלל נגיף הקורונה, אך לאחרונה עקב חזרת הטיסות בעולם, שוב ושוב בחורים חרדים מוצאים את עצמם עצורים בבתי כלא במדינות שונות ממתינים למשפטם.

אחד מעסקני אנטוורפן החרדית מספר ל'בחדרי חרדים' כי שוב ושוב הוא צריך לטפל בבחורים צעירים שלא דוברים את השפה של המדינה, וגם לא דוברים אנגלית, דבר שגורם לבעיות נוספות בשל חוסר תקשורת. אותם בחורים מגיעים למדינות רבות באירופה עם מזוודות מלאה בעלי גת כשהם מקבלים מידע שקרי מהשולח שמבטיח להם אלפי שקלים בתמורה להעברת המזוודה, ואומר להם "אם יעצרו אתכם לא יקרה לכם כלום, מקסימום תוך כמה שעות יגרשו אתכם מהמדינה, ויחרימו לכם את המזוודה".

אילוסטרציה. פלאש 90.

אותו עסקן שביקש להישאר בעילום שם, אומר ל'בחדרי חרדים' שהמציאות היא פשוט לא נכונה. "עוצרים אותם למשך ימים רבים, המשפחות משלמות הון תועפות בשביל עורך דין, ובסופו של דבר הם גם יכולים לקבל מאסר של בין חצי שנה לשנתיים ואף יותר".

'בחדרי חרדים' שוחח עם ראש ישיבה של אחד הבחורים שכרגע נמצא במעצר באחד מבירות אירופה והוא אומר בכאב: "הבחורים האלה תמימים אין להם מושג מה קורה כשעוצרים אותם, הם בטוחים שלא יקרה להם כלום, מאוד קל לפתות בחור צעיר להעביר מזוודה עם גת כשהוא יודע שבארץ זה חוקי, לפעמים כן אומרים לו את האמת שבאירופה זה לא חוקי ולפעמים לא אומרים לו את האמת שבאירופה זה לא חוקי, זה בחורים שלא מחוברים לאינטרנט, הם לא יודעים מה באמת קורה בעולם ופשוט מנצלים את זה".

חבר הפרלמנט החרדי הבלגי, מיכאל פרייליך אומר ל'בחדרי חרדים' כי זה פשוט אסון: "יש כאן בבלגיה עכשיו מספר בחורים עצורים והמשפחות שלהם בלחץ, הבחורים האלה נמצאים בחברה שלא מתאימה להם, עם סוחרי סמים, עם עבריינים, עם פושעים מסוממים, קשה להשיג להם אוכל כשר, הם נמצאים בחברה עבריינית. שוב ושוב אני נדרש לטפל בדברים כאלה".

מיכאל פרייליך.

לדבריו: "יש כאן בחורים עצורים, הם לא מדברים אנגלית, הם לא מדברים עם אף אחד, הם לא מתקשרים עם אף אחד, וזה גורם להם לטראומה, אני לא יודע כמה זמן השופט יגזור על שני בחורים שכרגע נמצאים כאן במעצר, יכול להיות חצי שנה, גם יכול להיות שנתיים ושלוש, יכול להיות קנס עצום למשפחה".

עוד אומר פרייליך: "המשפחות שלהם בוכות לי בטלפון מבקשות סיוע, ואני לא יכול לעשות כלום, רק בית המשפט קובע מה לעשות, אנשים לא מבינים את זה, אין כזה דבר יעצרו אותך לכמה שעות ויגרשו אותך ויחרימו לך את המזוודה, אולי זה היה פעם, היום מבריחי גת יושבים במעצר, הדברים האלה חייבים להיפסק".

"אני מתחנן בפני ההורים, תעקבו אחרי הילדים שלכם, תבדקו לאן הם טסים ועם מי הם טסים ומי מממן להם את הטיסות, לא יכול להיות שבחור בן 18 או 19 טס בלי לספר לאף אחד במשפחה, יום אחד המשפחה מקבלת טלפון שהילד עצור, אני מתחנן תשמרו על הילדים שלכם אף אחד לא יעזור להם, זה ממש ממש אסון".

מיכאל פרייליך ישראלים עצורים אנטוורפן ראש ישיבה בחורי ישיבות הברחת גת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד