כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"זה היה חלום רע"

לאחר שהרופאים נואשו: יהודייה מאיראן הגיעה לטיפול בישראל

זהבה, יהודייה בת 36, משתפת את המסע המדהים שלה מאיראן למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר שרופאים איראנים אמרו לה שאין תקווה

לאחר שהרופאים נואשו: יהודייה מאיראן הגיעה לטיפול בישראל
אילוסטרציה צילום: pixabay

זהבה, בת 36, פיתחה מחלה אנקולוגית נדירה ומסכנת חיים שהתפשטה לריאות ולא אפשרה לה לבצע את המשימות הבסיסיות ביותר בחייה, כמו הליכה או יציאה לעבודה. היהודייה-איראנית ואם לשניים שהתה חודשים בבידוד בבית חולים באיראן, ללא תקווה.

"זה היה חלום רע", אמרה זהבה לאתר JNS. אבל תפנית דרמטית של האירועים הצילה את זהבה ממה שלדעתה היה גורלה הטראגי. בכיסא גלגלים ומוצמדת למיכל חמצן, היא עזבה את איראן ועשתה את דרכה לישראל כדי לקבל טיפול מציל חיים, בסיוע רופא ישראלי מהמרכז הרפואי שיבא כך דיווחה מעיין הופמן באתר JNS.

"אני יושב כאן במשרד שלי ושתי נשים באות, והן אומרות שהן דודות של חולה באיראן שמשהו לא בסדר עם הריאות שלה", סיפר ד"ר אמיר און, ראש המכון לאונקולוגיה ריאתית בשיבא. אמר בראיון ל-JNS. "הם מראים לי מסמכים רפואיים בפרסית. אין לי מושג על מה הם מדברים או איך אני יכול בכלל לתקשר עם המטופלת הזאת".

הנשים ביקשו מהרופא ליצור קשר עם אחייניתן, זהבה, באמצעות הוואטסאפ. בתחילה הוא סירב, מתוך חשש שזהבה תואשם בריגול, או גרוע מכך. אבל הוא לא רצה פשוט להגיד לא. אז הוא נתן לדודות את מספר הטלפון שלו כדי להעביר לזהבה, ואמר שהיא יכולה לפנות אליו - בהנחה שלא תעשה זאת.

זה היה ב-1 בדצמבר 2020. זהבה שלחה לו הודעת וואטסאפ, "ראיתי מטופלים מעבר לאוקיינוס ​​וממדינות אחרות, אבל זה היה הראיון הכי מוזר שהיה לי אי פעם עם מטופל", סיפר הרופא "היא באיראן, ואני כאן בתל אביב, ואנחנו מדברים כאילו היא ממש מעבר לרחוב". הרופא מצא אשה שדיברה פרסית כדי לסייע בתרגום.

זהבה אובחנה עם מצב רפואי הקשור למחלה גינקולוגית שהתפשטה לריאות. כתוצאה מכך התפתחו בעיות שגרמו לה לקושי משמעותי בנשימה. והמצב הלך והחמיר מיום ליום.

"כשגילו את המחלה שלי באיראן לפני שנתיים, כל הרופאים אמרו לי שאין טיפול בשבילי ואני צריכה לחיות עם זה עד שאמות", אמרה זהבה ל-JNS. המצב נעשה חריף עוד יותר כאשר, כשמגפת הקורונה השתוללה באיראן, היא נדבקה בנגיף ופיתחה מחלה קשה. זהבה הוכנסה לתרדמת וחוברה למכונת הנשמה, כשהיא לא יכלה לראות את ילדיה במשך חודשיים.

זהבה קישרה את הרופא הישראלי עם הרופא האיראני הלא יהודי שלה באמצעות וואטסאפ, והם דיברו במשך חודשים. "זה היה מאוד מרשים שאפשרו לו לתקשר בחופשיות", אמר הרופא הישראלי. "אני לא יודע אם מישהו היה בצד השני של החדר או בצד השני של העיר עקב אחר התקשורת, אבל זה היה אך ורק למטרות רפואיות".

בהתייעצות עם גינקולוג שיבא ד"ר יעקב קורח, הרופא דר' אמיר און נתן עצות לרופא האיראני - עד שיום אחד הוא פשוט נעלם. הרופא של זהבה נאלץ לברוח מאיראן לאנגליה. לאחר מכן, הוא סירב לדבר.

"היא הייתה בטוחה שאני זה שיכול להציל אותה, ועשיתי כמיטב יכולתי לעזור, אבל לא באמת עשיתי כלום", אמר. "מעולם לא הצעתי לה לבוא לכאן כי לא חשבתי שזו הצעה שימושית. לא עלה בדעתי שמישהו יכול לעזוב את איראן ב-2021. חשבתי שזה בלתי אפשרי".

במציאות, ליהודים לא קשה לעזוב את איראן, "אבל אם נצא לא נוכל לחזור אחורה. לעולם לא אוכל לחזור אחורה", אמרה זהבה ל-JNS. היא השאירה את הוריה הקשישים באיראן וקנתה כרטיס לטורקיה, בתקווה שממנה תוכל להיכנס לישראל. היא ידעה שסביר שלא תראה אותם שוב. המשפחה טסה לאיסטנבול במשימה מאתגרת להפליא, והגיעה לקונסוליה הישראלית במדינה. שם הציגה מכתב מהרופא הישראלי על מצב החירום וקיבלה אישור לעלות לישראל.

היא הגיעה לנמל התעופה בן גוריון. למחרת היא נכנסה למחלקת המיון של שיבא, שם ניתנו לה התרופות ושאר הטיפולים הדרושים לה. חודש לאחר מכן, זהבה יכולה ללכת שוב, וכבר אינה מחוברת כל הזמן למיכל חמצן. מאז היא עלתה לארץ.

חילוץ אם יהודיה איראן בית חולים שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד