כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

פורים מתוח: חשש מאינתיפאדה שלישית

שביתות אסירים בכלא עופר, הפגנות אלימות, חיכוך עם מתנחלים ומותו של אסיר בכלא מגידו • כל אלו מצטרפים לתמונה מדאיגה ומעלים חשש מאינתיפאדה שלישית

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

חשש מהסלמה: שביתות הרעב של אסירים בכלא עופר, הפגנות אלימות, חיכוך עם מתנחלים, ומותו של אסיר בכלא מגידו – כל אלו מצטרפים לתמונה כוללת של הגברת הלהבות ומגבירים את החשש כי יתפתחו לכדי אינתיפאדה שלישית.

ישראל העבירה באמצעות עורך די יצחק מולכו, שליחו האישי של ראש הממשלה, דרישה מהרשות הפלסטינית להרגיע את השטח. למרות ההפגנות, כספי המיסים של חודש ינואר הועברו אל הרשות, למרות ההפגנות.

במהלך השבת אירעו מהומות בין תושבי הכפר קוסרא שבשומרון לבין יהודים תושבי המאחז אש קודש. שני פלסטינים נפצעו מכדורים חיים, אך הדעות עדיין חלוקות מהיכן נורו. הפלסטינים טוענים כי המתנחלים הם שירו את הכדורים, אך דובר המאחז הבהיר כי מצידם לא נורתה כל אש. גם צה"ל טוען כי הכוחות שהיו במקום מטעמו לא ירו.

מותו של אסיר פלסטיני בכלא מגידו רק ליבה את המהומות: אתמול (שבת) מת בכלא מגידו ערפאת שאליד ג'ראדאת. כוחות ההצלה לא הצליחו להחיות אותו וסיבת מותו היא, ככל הנראה, דום לב. ממצאי נתיחת הגופה הראשוניים יועברו לנציגי הרשות הפלסטינית. מתאם הפעולות בשטחים הנפיק אישורי כניסה לבני משפחת העציר ולרופא מטעמם בכדי שישתתפו בנתיחת הגופה בעצמם. ראש הממשלה הפלסטיני אמר בהודעה, שדווחה בסוכנות הידיעות הצרפתית, כי הוא "מאשר את הצורך לברר לאלתר את הסיבות האמיתיות שהובילו למותו".

4,500 אסירים החזירו היום (ראשון) את ארוחת הבוקר כהזדהות על מות האסיר.

בצה"ל נערכים להפגנות ועוצר יציאות הוכרז פיקוד מרכז. עיקר תשומת הלב תופנה לעיר חברון, שם צפויה להתקיים תהולכת עדלאידע.

גם בסוף השבוע כולו אירעו הפגנות בכמה מקומות בעקבות שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים ובקריאה לשחררם. ברמאללה, סמוך לכלא עופר, הגיעו מאה פלסטינים ויידו אבנים אל כוחות צה"ל.

בחברון – ציינו הפלסטינים ביום שישי את יום השנה לפלסטינים שנהרגו מהירי של ברוך גולדשטיין. מפגינים דרשו מצה"ל לפתוח את רחוב שוהדה בעיר והתעמתו עמם. רק לאחר ירי של רימוני גז מדמיע התפנו מהמקום.

בהר הבית התעמתו ביום שישי מאות פלסטינים עם השוטרים בשער המוגרבים. במחוז ירושלים הוחלט להיכנס למתחם ההר ולפזר את ההפגנה.

לאור החשש מהסלמה, בכיר בפתח הבהיר כי "אני מתחייב בשם כל הנהגה הפלסטינית - אין תכנית לשפיכת דמים, המאבק יהיה בלתי אלים".
מהומות מוות כלא מגידו פלסטינים אינתיפאדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד