י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"מופת של ממלכתיות"

מנדלבליט נפרד מתפקיד היועמ"ש ועקץ את הממשלה הקודמת

לאחר 6 שנים סוערות, נפרד היום מתפקידו, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט: "היועץ המשפטי לממשלה, איננו נתון למרותו של איש. יש להישמר מכל ניסיון להחליש את מעמדו" | לפיד, גנץ וסער החמיאו: "מופת של ממלכתיות וענייניות ורוח טובה ומקצוענות חסרת פשרות" 

מנדלבליט נפרד מתפקיד היועמ"ש ועקץ את הממשלה הקודמת
ד"ר אביחי מנדלבלליט צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לאחר 6 שנים סוערות, נפרד היום (ראשון) מתפקידו, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. לכבוד המאורע נשא מנדלבליט דברי פרידה בישיבת הממשלה שהתקיימה מוקדם יותר היום: "ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, פוגעת בציבור". 

"לפני שש שנים פחות יומיים, נכנסתי לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה", פתח מנדלבליט את דברי הפרידה. "היועץ המשפטי לממשלה איננו נתון למרותו של איש, זולת האינטרס הציבורי בקיום החוק והמשפט. יש להישמר מכל ניסיון להחליש את מעמדו", התריע מנדלבליט. 

לדבריו, הוא מסיים את תפקידו עם תובנות רבות על חשיבותו של שלטון החוק במדינה דמוקרטית, על חשיבותם של מוסדות החוק והמשפט, וגם על דברים שנדרש לשפר בעבודתם. "אני לא טוען חלילה שהכול מושלם. אבל יש תובנה אחת שכבר היום ארצה לשתף אותה בכם - וזו האחריות של הממשלה להבטחת שלטון החוק", אמר 

עוד הוסיף, כי השמירה על שלטון החוק היא חלק "מהנאמנות הציבורית של חברי הממשלה", והסביר, כי כמי שמחויבים לראות לנגד עיניהם את האינטרסים הממלכתיים לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלהם. 

"ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור", הוסיף. 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הוסיף בדבריו עקיצה מרומזת לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ואמר: "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של "משילות", אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים, תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית". 

לסיום הביא קטע מפרשת השבוע: "פרשת השבוע שקראנו בשבת האחרונה בבתי הכנסת, פרשת משפטים, נפתחת ב-ו' החיבור. בדיבר: ואלה המשפטים", אמר וביאר: "רש"י מבהיר שהאות "ו" בה נפתחת פרשת השבוע מבקשת ללמד כי אין מדרג בין חוק לחוק.

כך כותב רש"י: "מוסיף על הראשונים. מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני". כשם שמתואר בפרשה הקודמת כי עשרת הדברות ירדו מסיני כך כל דבר חקיקה אחר שמתואר מכאן ואילך נמסר גם הוא במעמד הר סיני. התפיסה הזו לפיה כל חוק הוא עליון, ומתוך כך כל חוק חל על כל אדם, היא התפיסה הבסיסית של שלטון החוק במדינה שלנו. אין אדם מעל לחוק וכולם חייבים לפעול לפי החוק. ניסיתי בכל כוחי לשמור על כך", אמר מנדלבליט בסיום דבריו. 

"אם שני הצדדים כועסים עליך - כנראה שאתה עושה משהו נכון"

בתגובה לסיום תפקידו, פרסם היום ברשת, שר המשפטים גדעון סער מילות פרידה, והחמיא: "‏ברגעים היסטוריים היה לד"ר אביחי מנדלבליט תפקיד מכריע בשמירה על שלטון החוק והמשטר הדמוקרטי בישראל. הוא מלא את התפקיד תחת מתקפה גלויה, ארוכה, רצופה וחסרת-מעצורים ועמד על האמת. כאשר ישקע האבק - כך ייזכר". 

שר הביטחון בני גנץ הגיב לסיום תפקידו של מנדלבליט וכתב: "נפרדנו היום בממשלה מהיועץ המשפטי, ד"ר אביחי מנדלבליט", וסיפר: "בדבריי, אמרתי לו שכמי שמכיר אותו עוד מתקופת עבודתו בפרקליטות הצבאית, אני יודע עד כמה הוא תרם לביטחון מדינת ישראל, ולשמירה על הדמוקרטיה. כל זאת לעיתים תחת מתקפות קשות, מולן עמד ביושרה, בממלכתיות ובנאמנות למדינת ישראל ולאזרחיה", אמר גנץ. 

שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד כתב: "‏ערכנו פרידה בממשלה לד"ר אביחי מנדלבליט היועמ"ש לממשלה שמסיים את תפקידו, במסגרתה אמרתי: ״אם שני הצדדים כועסים עליך, כנראה שאתה עושה משהו נכון. היו פעמים שלא הסכמנו, אבל שירתנו יחד בשתי ממשלות ואני יכול להעיד שאביחי היה מופת של ממלכתיות וענייניות ורוח טובה ומקצוענות חסרת פשרות". 

מטבע הדברים, בימין פחות התחברו למילות הפרידה המרגשות: "‏מנדלבליט הודה היום לבנט, לפיד וסער על ״שותפות אמיתית בשמירה על המדינה שלנו, בזמנים מאתגרים", ניחא שזו הצהרה פוליטית (כבר התרגלנו) אבל מנדלבליט שכח לציין שבמסגרת השותפות הזו הוא מרח את פרשות סער, מרח את אי הסדרים הכספיים של בנט בבית היהודי ומרח חקירה של לפיד על קשריו עם מוזס", תקף העיתונאי אלי ציפורי, שמזוהה עם מחנה הימין. 

 

 

 

 

אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה יאיר לפיד בני גנץ גדעון סער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד