י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הימור פוליטי גדול והמון אגו

הגוש החוסם של בנט-סער וליברמן יהווה אלטרנטיבה שלטונית?

נפתלי בנט הודיע בראיונות סוף השבוע כי הוא רוקם 'מחנה לאומי חדש' יחד עם גדעון סער ואביגדור ליברמן, באשר לשאלת מי בראש, ליברמן כבר הציע פריימריס פתוחים והוא כנראה יודע מי יזכה ומדוע, ויתכן שעל זה תקום, תיפול ותיגנז היוזמה | ומה יהיה מקומן של שקד ושאשא ביטון

הגוש החוסם של בנט-סער וליברמן יהווה אלטרנטיבה שלטונית?
ליברמן, סער, בנט צילום: יונתן זינדל/אוליבר פיטוסי/תומר נויברג, פלאש 90

השיח בזירה הפוליטית בסוף השבוע היה סביב הראיונות שהעניק ראש הממשלה נפתלי בנט לעיתונות הכתובה ויש מי שהתמקדו בסקופ שסיפק בנט, בדבר הקמת 'מחנה לאומי חדש' באמצעות איחוד שלוש מפלגות בימין לגוש אחד של נפתלי בנט עם גדעון סער ואביגדור ליברמן וחברי מפלגותיהם. אם נצלול למשמעות מהלך שכזה, הוא עשוי להוות מכת מחץ לאפשרות שבנימין נתניהו יצליח להקים ממשלה בבחירות הבאות במידה וכמובן יעמוד בראשות הליכוד.

עד כה יש שמבינים את נפתלי בנט כמי שבלית ברירה הקים את הממשלה הנוכחית מאחר ונוכח לגלות, כך לפחות לטענתו כי אפסו הסיכויים להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. אך במידה ובנט יחבור לסער ולליברמן שני שנואי נפשו של נתניהו שלא מוכנים בשום קונסטלציה לשבת בממשלה תחתיו, הליכוד ונתניהו יאלצו לנסות להביא קולות נוספים להשלמת ממשלת ימין ללא 'גוש השנאה' הימני שהולך ומוקם לו.

נפתלי בנט בלשכת ראה"מ. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

עד כה האמינו בליכוד כי בבחירות הבאות לפחות, יצליחו להביא יותר מנדטים ומפלגת 'ימינה' תיכנס לממשלה עם המנדטים הבודדים שתצליח אולי להביא בקושי ותשלים ל-61 ואולי מעט יותר. כמובן ממשלה לצד המפלגות החרדיות ו'הציונות הדתית' של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. אולם ריצה משותפת של בנט, סער וליברמן תהיה מעין גוש חוסם. הללו יתחייבו זה לזה שאינם נכנסים לאף ממשלה בלי לדאוג לשני ולשלישי.

אולי לראשונה נראה מצב שאם בראשות 'הליכוד' לא יעמוד נתניהו, תהיה רוטציה בין שני אנשי ימין בראשות הממשלה. אולי אפילו אביגדור ליברמן שיעמוד בראש גוש הימין החדש יחלוק רוטציה בראשות הממשלה עם יו"ר הליכוד ניר ברקת או ישראל כץ.

הקמת 'מחנה לאומי חדש' כלשונו של נפתלי בנט, ראש הממשלה עם ששת המנדטים, מהווה גם אמירה ש'הליכוד' כולו - 30 מנדטים ומעל מיליון מצביעים - כבר לא 'ימין' בעיניו, זה כבר לא רק בעיה עם איש אחד ששמו בנימין נתניהו, אלא עם המפלגה כולה, אולי לאור הקיצוניות שאליה היא הגיעה עם חברי כנסת כמו דוד אמסלם, גלית דיסטל אטבריאן, מאי גולן ודומיהם שמשתלחים בשפה קשה בחברי הממשלה הנוכחית ובפקידי הממשל.

נתניהו ויולי אדלשטיין במליאת הכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

ואולי בכלל הסיבה היא ששלושת הראשים בנט, ליברמן וסער חלמו על 'הליכוד' כבית הסופי שלהם מתוך מטרה לכבוש את ראשות הממשלה, אך כעת כאות נקמה על כך שבית הדין של הליכוד חוקק כי הללו לא יוכלו לשוב לליכוד משך שנים ארוכות לאור ה'בגידה' הפוליטית שביצעו לכאורה - הם הבינו כי האופציה היחידה של השלושה היא איחוד בכדי לשרוד פוליטית ולא להתבזות לדיראון עולם.

ויש לומר בצדק, כי היחיד מבין השלושה שייצא פרייאר מאיחוד המפלגות ועוד יותר אם לא יקבל את ראשות הרשימה הוא אביגדור ליברמן, שיש לו בייס איתן ויציב - עולי ברית המועצות, שבכל מצב יצביע לו ויעבירו אותו את אחוז החסימה בבטחה ומי שבאמת צריכים לחשוש הם גדעון סער ונפתלי בנט, שעשוי לשבור שיא נוסף, ראש ממשלה שלא חזר אל הכנסת שאחריה כי לא היו די מצביעים שחשבו שמגיע לו להיות אפילו חבר כנסת זוטר.

יעמוד בראש? אביגדור ליברמן בישיבת סיעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

‏וצריך לזכור כי השאלה, היא לא רק מי יעמוד בראש, יש גם רשימה להרכיב ומי הבכירה הצמודה לבנט? אתם מכירים - איילת שקד. היכן היא תמוקם? במקום 4? אז למה לה להסכים למן יצור כלאים שכזה כשהיא הופכת לרגל רביעית במרכבה? והיכן תמוקם יפעת שאשא ביטון, שותפתו הבכירה של גדעון סער? במקום החמישי? למה לה להסכים? איך זה משדרג אותה? לפיכך דינה של היוזמה ככל הנראה להיגנז.

כך או כך אם נשכלל את מנין המנדטים שקיבלו שלוש המפלגות בבחירות האחרונות לכנסת הנוכחית, הם שווים יחד 20 מנדטים בדיוק, אלא שסביר להניח שלכל אחד מהם ישנם מצביעים מאוכזבים שלא ישובו להצביע להם, כך שאיחוד שכזה עשוי להמעיט מכוחם של כולם ובסך הכל ליברמן יעשה שירות לבנט וסער ויעביר אותם מעל אחוז החסימה.

גדעון סער ובנט במליאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

ונניח שאכן בנימין נתניהו יעזוב באיזו שהיא קונסטלציה את ראשות הליכוד, או בשל פרישה מהחיים פוליטיים מרצון או במסגרת עסקת טיעון, המחנאות בליכוד רק תלך ותגדל, יש יותר מדי טוענים לכתר ומי שיפסיד עלול לשריין את עצמו במפלגת ליכוד ב' ה"ה המפלגה הימנית שמימין לליכוד בראשות בנט-סער-ליברמן ושם לשדרג את מעמדם ולתפור לעצמם תיק בכיר מראש, מהלך שעשוי לרסק את מפלגת השלטון לימי נצחונה הגדול של מפלגת 'קדימה' ע"ה עם 29 מנדטים בראשות אהוד אולמרט, שהביאה את 'הליכוד' לשפל של 12 מנדטים בראשות בנימין נתניהו. לא מן הנמנע שנראה שוב את ההתרסקות המפוארת הזאת בראשות יו"ר חליפי.

לסיכום, אם אכן נראה בבחירות הבאות איחוד שכזה, שכולו יהיה מונע משנאה ונקמה להעניש את חברי 'הליכוד' ולרסק את התנועה המפוארת עד דק, חברי האופוזיציה הנוכחית יאלצו לעבוד קשה מאוד כדי לעשות את הבלתי ייאמן ולהביא לבדם 61 מנדטים, דבר שיהיה קשה מאוד ואולי בלתי אפשרי שתלוי הרבה בזהותו של יו"ר הליכוד באותם ימים.

איחוד מפלגות איחוד מפלגות הימין מפלגת ימינה נפתלי בנט גדעון סער אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד