י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עדויות על משמרת הצניעות בניו-יורק: "שיטות מאפיה"

פעילות משמרת הצניעות בניו-יורק ממשיכה להסעיר את הקהילה החרדית • ה'ניו יורק טיימס' אסף עדויות על מי ש"נחשבים למשוגעים, אבל איש לא רוצה להתעסק איתם״

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90

העדויות על פעילותם של אנשי משמרת הצניעות בניו-יורק ממשיכות להסעיר את הקהילה החרדית בעיר, כמו גם את העיתונות המקומית. העדויות על פעילותם של אנשי משמרת הציניעות כבשו כותרות גם בעקבות גזר הדין של נחמיה ווברמן, שהורשע במעשים מגונים בנערה ונגזרו עליו 50שנות מאסר.

במהלך משפטו של ווברמן נחשפו פרטים יוצאי-דופן על פעילות 'המשמרת'. אחת העדות מטעם ההגנה, ביילה גליק, העידה כי גברים רעולי פנים ממשמרת הצניעות בקריית יואל, פרצו לפני שבע שנים לחדר השינה שלה, והחרימו את הטלפון הסלולרי שהיה ברשותה.

משרד התביעה המרכזי של ברוקלין בודק גם את העדויות אודות חברי 'המשמרת' שפרצו לתוך בית והחרימו מכשיר אייפד וציוד מחשבים.

"הם פועלים בשיטות של המאפיה", אמר הרב אלן נדלר, ראש התוכנית ללימודי יהדות באוניברסיטת דרו במדיסון שבמדינת ניו ג'רזי, בשיחה עם ה'ניו יורק טיימס'. הרב נדלר אמר לעיתון שלחברי משמרות הצניעות אין כתובת רשמית, נייר מכתבים חתום או כרטיסי ביקור, וכי רק מעטים יודעים מה מקור סמכותם.

"הם נכנסים לחנויות ואומרים לבעלים: 'חבל, לא כדאי לך שינפצו את חלון הראווה או שתאבד את חוג הלקוחות שלך'", מספר נדלר, "הם מסוגלים לפנות לבעל חנות שבתו לובשת חצאית קצרה מדי, לדעתם, ולומר לו: 'אם בכוונתך להמשיך למכור נעליים, דבר עם הבת שלך'".

דב הייקינד, חבר בבית הנבחרים בניו יורק, מעיד שמעולם לא נתקל בחברי משמרות הצניעות. ואולם, הוא מוסיף, "יש בינינו גורמים שמינו עצמם להגן על ה׳ ועושים מעשים שמשחירים את פני הקהילה כולה. אם מישהו רוצה לפעול למען צניעות בקהילה זה בסדר, אבל מי שנוקט שיטות של כפייה חותר תחתינו וגורם לנו נזק", הוסיף.

"מדובר ביחידים שהחליטו לצאת למלחמה פרטית", אומר הרב דיוויד נידרמן, יו"ר הקהילות המאוחדות של שכונת ויליאמסבורג, המשמש מדי פעם כדובר חסידי סאטמר. "הם תולים כרזות שבהם הם מורים לציבור כיצד להתנהג. הם לא מייצגים שום גוף בעל סמכות".

אולם חסידים שהתראיינו לכתבה ב'ניו יורק טיימס' העידו על קיומן של משמרות צניעות שלוחות רסן. "יש לא מעט גברים, בעיקר בוויליאמסבורג, שמחשיבים עצמם כמשטרת ה'", אומר יוסף רפפורט, עיתונאי חסידי. "אנשים שמתערבים בענייניהם של אחרים, קנאים שמינו עצמם לאוכפי מצוות, וזה מה שהם עושים. הם נחשבים למשוגעים, אבל אף אחד לא רוצה להתעסק איתם".
משמרת הצניעות ניו יורק טיימס נחמיה ווברמן אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד