י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מהתלים בעולם

איראן החזירה את המצלמות אך העבירה את הייצור למפעל אחר

דו"ח פנימי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), דלף אתמול לידי סוכנויות הידיעות 'רויטרס', ממנו עולה כי לאחר שניאותה לאפשר לפקחי הסוכנות להשיב את מצלמות המערב אל המפעל לייצור צנטריפוגות בכראג', העבירה איראן את ייצור הצנטריפוגות למפעל אחר, בעיר איספהאן. תהליך הייצור מבוצע במפעל החלופי, מבלי שלסבא"א יש יכולת לפקח עליו

איראן החזירה את המצלמות אך העבירה את הייצור למפעל אחר
אילוסטרציה צילום: Pixabay

המפעל הגרעיני בכארג' באיראן הותקף בשנה שעברה, בפעולה שיוחסה על ידי מקורות זרים לישראל. חמישה חודשים לאחר מכן דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל' האמריקאי, כי נודע לו שהמפעל שב לייצר בקצב מלא כפי שהיה לפני התקיפה. בהתקפה המדוברת, כך דיווח באותם ימים ה'ניו יורק טיימס', המריאו מספר רחפנים חמושים ממתחם סמוך, והתפוצצו על המבנים במפעל המדובר. במשך חדרו ככל הנראה רחפנים נוספים דרך החורים שנפערו מפיצוצי הרחפנים הראשונים, והם אלו שגרמו לנזק הגדול בתוך אולמות הייצור.

באיראן עצמה טענו אז כי לא נגרם נזק לרכוש באותה מתקפה, וכי ההתקפה סוכלה על ידם. המפעל עצמו נחשף לפני למעלה מעשר שנים על ידי האופוזיציה האיראנית, ובהמשך נודע כי הוא משמש לייצור חלקים ורכיבים שונים הקשורים לתכנית הגרעין, ובעיקר לפרויקט העשרת האורניום באמצעות צנטריפוגות. לפי דיווחים מהעבר המפעל בכראג' היה מסוגל לייצר מדי יום כ-200 בסיסי צנטריפוגות לצד רכיבים שונים נוספים, מגנטים מאיצים ועוד. החלקים שהיו מיוצרים בשטחו הועברו למפעל אחר שמרכיב מהם צנטריפוגות מתקדמות מאוד, המאפשרות לאיראן להעשיר אורניום בקצב הולך וגובר.

בפיצוץ האמור, נפגעה אחת ממצלמות המעקב של סבא"א, ובהמשך הסירה איראן את שלוש המצלמות האחרות. דרישותיה של סבא"א להשיב את המצלמות נענו בחוסר היענות מצדה של איראן, עד לפני חודש וחצי, אז החליטה איראן לאפשר את החזרת המצלמות.

יו"ר סבא"א רפאל גרוסי אמר אז, לפני חודש וחצי, כי החזרת המצלמות אינה פותרת את הבעיה באופן מלא, משום שבמשך חצי שנה לא התקבלו תצלומי מעקב ולא היה כל פיקוח על מה שהתחולל במפעל, כך שסבא"א לעולם לא תדע מה ייצרה איראן באותה התקופה, ואילו שינויים היא הכניסה במפעל תוך שהיא מסתירה אותם מעין כל.

בדיווח של 'רויטרס' מאתמול נטען כי השמחה על החזרת המצלמות היתה מיותרת, וכי איראן שוב היתלה בקהילה הבינלאומית ובסבא"א, כשמצד אחד הציגה 'התקדמות' ו'מחווה' מצידה, באופן של החזרת המצלמות, ומאידך היא מיהרה להעביר את ייצור הצנטריפוגות למפעל אחר.

איראן צנטריפוגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד