ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הגדוד החרדי יוזז ממקומו

הרמטכ"ל על מות הקשיש הפלסטיני: "מדובר בכשל ערכי חמור מאוד"

סערה בצה"ל: בעקבות המקרה החמור בו מצא את מותו קשיש פלסטיני, הגדוד החרדי "נצח יהודה" יוזז לגזרה אחרת באזור יהודה ושומרון | הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי התייחס היום למקרה החמור וביקר את המעורבים: "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי"

הרמטכ"ל על מות הקשיש הפלסטיני: "מדובר בכשל ערכי חמור מאוד"
הרמטכ"ל אביב כוכבי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס הבוקר לפרשת מותו של הקשיש הפלסטיני עומר עבד אל-מג'יד אסעד, אחרי שעוכב ע"י לוחמי "נצח יהודה". "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי", אמר הרמטכ"ל בקורס מ"פים ומג"דים. "אין סתירה בין משימתיות לבין שמירה על ערכי צה"ל", הוסיף רא"ל כוכבי. במסגרת ביקורו, קיים הרמטכ"ל שיח עם הצוערים שעתידים לסיים את הקורס בחמישי הקרוב.

מות הקשיש הפלסטיני: מפקד הגדוד החרדי יינזף

בתוך כך, בעקבות המקרה החמור, הגדוד החרדי "נצח יהודה" יוזז לגזרה אחרת ביהודה ושומרון. מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס אמר מוקדם יותר כי "מדובר בכשל ערכי חמור מאוד, קהות חושים של הכוח בנושא חמלה וכבוד האדם". לדבריו, "אסעד היה תחת האחריות שלנו ובכל מקרה לא משאירים אדם על הרצפה".

פוקס תיאר את השתלשלות האירועים: מדובר היה במבצע פלוגתי בו נטלו חלק 30 לוחמים, במסגרתו הציבה הפלוגה מחסומים ארעיים בכביש על מנת לבדוק רכבים. בפעילות עצרו הלוחמים שלושה כלי רכב. "הרכב הראשון היה של אסעד, הוא התנגד קצת לבידוק וצעק עליהם, לא הייתה לו תעודה. הכוח עצר אותו וכאשר הוא המשיך לצעוק - הם שמו לו פלאנלית על הפה והוא הוריד אותה", אמר האלוף.

"לאחר מכן", המשיך לתאר, "הם אזקו אותו והובילו אותו לחצר הבית. עשר דקות לאחר מכן הגיעו שלושה פלסטינים נוספים לעמדת הבידוק, אסעד בשלב הזה שוכב לצד הפלסטינים הנוספים. בשלב הזה אף אחד מהאנשים או החיילים לא שמים לב שיש משהו חריג עם אסעד. חצי שעה לאחר מכן מסתיימת הפעילות והחיילים משחררים את הפלסטינים ומשחררים את האזיקון מאסעד. כאשר הם משחררים אותו הם משוכנעים שהוא ישן והם לא מנסים להעיר אותו. לאחר מכן הכוח יוצא והפלסטינים שהשתחררו הזעיקו גורמי רפואה שניסו להציל את חייו ללא הצלחה".

אתמול הודיע צה"ל כי מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף ושני מפקדים יודחו בשל התקרית בו מצא את מותו הקשיש הפלסטיני בן ה-80, עומר עבד אל-מג'יד אסעד.

תחקיר פיקודי שנערך בראשות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הוצג היום (שני) לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי. עומר עבד אל-מג'יד אסעד מצא את מותו בעקבות פעילות כוח צה"ל בליל ה-12 בינואר 2022, י' בשבט תשפ"ב, בכפר ג'ילג'יליא שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין.  התחקיר התנהל במהלך השבוע האחרון ורק לאחר חקירת הלוחמים המעורבים במשטרה הצבאית החוקרת וזאת על מנת למנוע פגיעה בחקירה.

מהתחקיר עולה, כי במהלך הלילה נערכה בכפר פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות עצר כוח צה"ל כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג אסעד, אשר לא נשא עימו תעודה מזהה וסרב לבדיקה. על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשים לב לחוסר שיתוף הפעולה מצידו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו.

אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי. בתום הפעילות, בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה. מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו.

מספר שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדו"ח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

מהתחקיר עולה כי "האירוע הינו חמור ומצער". עוד נכתב כי "האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם. עוד עולה כי לא היה שימוש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד. הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו. כמו כן, עלו פערים מקצועיים בתכנון ובביצוע המשימה".

פלסטיני הרמטכ"ל אביב כוכבי נצח יהודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד