י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
התאריך לא נכון

האברך בדק סיפור על 'השגחה פרטית' ותיקן את המו"לים במגזר

אברך שהחליט לבדוק סיפור 'השגחה פרטית' שסיפרו בני משפחה שלמדו בספר של הגר"ח קנייבסקי, גילה כי חלה טעות בתאריך שצוין בסיפור. הוא עדכן את המו"לים של לוחות השנה המובילים במגזר החרדי שהבטיחו מצידם לתקן את הטעות • 'בחדרי חרדים' מביא את הסיפור המלא

האברך בדק סיפור על 'השגחה פרטית' ותיקן את המו"לים במגזר
הגר"ח קנייבסקי צילום: Yaakov Nahumi/Flash90

בני משפחה שדנו במהלך השבת שחלפה בשאלה הלכתית מסוימת סיפרו על השגחה פרטית נפלאה - אך אחד המאזינים שינה את הסיפור כשגילה כי יום ההילולה של רבי ישראל ניסן קופרשטוק זצ"ל, בעל מחבר הספר "שו"ת עני בן פחמא", לא חל השבוע ביום ראשון, כ"ח בשבט - אלא בכ"ח בטבת, בשונה ממה שמופיע בלוחות השנה המובילים במגזר.

תחילתו של הסיפור המעניין פורסם בקו 'דרך אמונה': בני משפחה ישבו בסעודה שלישית בשבת האחרונה ודנו על שאלה הלכתית מסוימת. במהלך הדיון נזכר אחד מבני המשפחה כי בספר תשובות של הגאון רבי חיים קנייבסקי מופיעה תשובה בניגון. הם פתחו את הספר וראו כי הגר"ח מפנה את השואל לספר לא כ"כ מוכר בשם "שו"ת עני בן פחמא", שדן בשאלה זו. ואכן בהערות של ספר הגר"ח הובאה באריכות תשובתו של הספר "שו"ת עני בן פחמא". ובני המשפחה ישבו ופלפלו כשעה ארוכה בדבריו, עד אחרי צאת הכוכבים של שבת.

כעבור זמן-מה בדק אחד מבני המשפחה לפי תומו את לוח השנה, ונדהם לראות כי תאריך הפטירה של המחבר רבי ישראל ניסן קופרשטוק זצ"ל, חל ביום כ"ח שבט תר"ץ, כך שביום ראשון האחרון כ"ח שבט חל יום היארצייט שלו. ובאופן פלאי סיבבה ההשגחה שכל המשפחה ישבה במשך כשעה ארוכה ודנו בדבריו של אותו גאון זצ"ל אשר ספרו אינו ידוע כ"כ, ביום ההילולה שלו, מבלי שידעו על כך בכלל.

לוח 'עתים לבינה' מציין את "כ"ח בשבט" כתאריך הילולת רבי ישראל ניסן קופרשטוק זצ"ל

האברך חיים מלין, שהאזין לסיפור, סיפר ל'בחדרי חרדים' כי בעקבות הסיפור הוא בדק גם בלוח 'דבר בעתו' וגם בלוח 'עיתים לבינה' ואכן ראה כי תאריך הפטירה שצוין בהם הוא כ"ח בשבט.

הוא סיפר ל'בחדרי חרדים' כי "החלטתי לבדוק את העניין היטב. בדקתי באוצר החכמה, ושם גיליתי כי בשנת תשע"ז יצאה מהדורה חדשה של הספר 'עני בן פחמא', ע"י מכון 'שפתי צדיקים' - קופיטשניץ ובה נכתב כי תאריך פטירת בעל המחבר חל בכ"ח טבת ולא בכ"ח שבט. במהדורה החדשה אף מופיע נוסח המצבה שגורס כי יום הפטירה היה בכ"ח טבת. בספר גם מופיע ציטוט מעיתון 'קול ישראל' בתאריך ב' שבט תר"ץ שבו נכתב על הלווייתו של המחבר. כך שככל הנראה נפלה טעות בלוחות השנה, והמחבר בעל 'עני בן פחמא' נפטר בכ"ח טבת ולא בכ"ח שבט".

נוסח המצבה: "כ"ח טבת"

מלין סיפר כי עדכן את המו"ל של לוח 'עיתים לבינה' ששמח מאד על תיקון הטעות, ואמר שיתקן את זה. וגם עדכן את המו"ל של לוח 'דבר בעתו' הגר"מ גנוט.

האברך סיים ואמר כי "בסיכומו של דבר, נמצא כי הייתה כאן השגחה פרטית אחרת ומופלאה: בזכות פרסום הסיפור הראשון, התבררה טעות גדולה שתתוקן עכשיו בכמה לוחות שנה וגם בעוד כמה אתרים שכתבו עליו כן".

רבי חיים קנייבסקי הילולה לוח שנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד