כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"שירות לאומי במלוא מובן המילה"

הרבי מסאטמר זעק: "מציעים לבנות לעבוד בתוך הצבא"

האדמו"ר מסאטמר הרים קול זעקה נגד מה שלדבריו מתרחש בתוככי הסמינרים החרדים חורבן "גיוס בנות", לימודי מקצוע ותכנות עבור הצבא. "את הבנות האלו מחנכים כעת שהם ילכו לעבוד לתוך הצבא", זעק הרבי. ההקלטה והתמליל המלא ב'בחדרי חרדים'

הרבי מסאטמר זעק: "מציעים לבנות לעבוד בתוך הצבא"
הרבי מסאטמר צילום: ארכיון בחדרי

במעמד שכותרות "הרמת קרן התורה" לחיזוק שיעורי תורה וסיומי מסכתות של קהילת סאטמר במונסי, נשא דברים הרבי מסאטמר והגאב"ד של הקהילה הרה"צ רבי חיים יהושע הלברשטאם.

הרבי מסאטמר התייחס באמצע נאומו לנושא הסמינרים לבנות בארץ, הרבי סיפר שמציעים לבנות לעבוד בפרויקטים של מחשבים ותכנות לצבא, ועל הדרך מלמדים מקצוע ומקבלים תואר מטעם הסמינר שמאושר ע"י הרשויות. 

'בחדרי חרדים' מביא את התמליל המלא מדבריו של הרבי מיידיש לעברית.

"עומדים אנו בארה"ק בזמן נורא", פתח האדמו"ר מסאטמר את דבריו "ידוע הדבר שבשנת תשי"ג כאשר ארץ רעשה וגעשה מגזירת גיוס בנות, יצאו כל גדולי ישראל מארץ הקודש - אפילו כאלו אשר היו רחוקים מאד מהשקפתנו - בקול קורא ובדעת תורה וכולם חתמו שגיוס בנות אפילו ע"י שירות לאומי היא ענין של יהרג ואל יעבור".

"חיים אנו בתקופה", המשיך הרבי "כאשר אנו רואים שבסעמינארן (סמינרים) של "בית יעקב" מעמידים את התלמידות לעשות שיתוף פעולה עם הצבא הטמא של הממשלה, מלמדים את הבנות מקצוע של "מחשבים" ומציעים להן ללכת לעבוד למען הצבא, ויש אפילו המציעים להם לעבוד בתוככי הצבא".

"שירות לאומי שכל גדולי פסקו בשעתו שזה ענין של יהרג ואל יעבור נהפך כהיום לדבר שמותר ר"ל, המדובר בסעמינארן מבית יעקב הנחשבים אצלם לטובים, אשר בכל זמן ועידן מחנכים שם את התלמידות שבת ישראל צריכה לדעת שאברך ובן ישיבה צריכים לישב באהלה של תורה ושצריכים להקים בתים של בני תורה, את הבנות האלו מחנכים כעת שהם ילכו לעבוד לתוך הצבא, ויש גם מתוכם שיצטרכו לעבוד בתוככי מקומות הצבא, וזאת היא שירות לאומי במלוא מובן המלה, והכל מותר אצלם".

"איך הגיעו למצב חמור כזה", תהה הרבי והביא מדברי רבי יואליש מסאטמר זצ"ל "כי כמו שמרן רבינו הקדוש זי"ע מרגלא בפומיה היה תמיד, שכך אומנתו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך, ומחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו לך ועבוד עבודה זרה (שבת קה.), היצר הרע אינו יכול להסית מיד את האדם לך ועבוד עבודה זרה, אזי אומר לנפש האדם היום עשה כך, תעשה רק דבר קטן שהוא כלום, ומחר עשה כך גם דבר לא גדול, ואחרי כן אומר לו אם כבר עשית כל דלעיל אתה כבר יכול ללכת הלאה ולעבוד ע"ז, רואים איך שמשנה לשנה ומיום ליום יורדים מטה, ומעשיהם מתרבים יותר ויותר עד שאומר לו לך עבוד עבודה זרה, עד כדי כך שדבר וענין שהם בעצמם קיבלו ממוריהם והם הסכימו לזה, ששליחת בנות ישראל לילך לעבוד באחד מהמקומות אשר תחת המדינה, ואין כל חילוק ונפקא מינה בכל שם וחניכא דאית להו, אשר אז בשעתו שירות לאומי היה כגון לעבוד בבתי חולים, על זה חתמו כל גדולי ישראל בארה"ק שזה ביהרג ואל יעבור, וכיום נהפך אצלם למותר לכתחילה ר"ל".

"וזה המשמעות, שאם אינם מחזיקים ונצמדים לדרך שקיבלו מהעבר, ולא מתחזקים אלא מחפשים היתרים, על ידי כך שמתחברים לרשעים נופלים ארצה, היום אומר לו עשה כך ומחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו לך ועבוד עבודה זרה. ולכן מוטל עלינו חוב לחזק את כל מוסדות התורה בארץ ישראל הן לבנים והן לבנות אשר מתנהלים על טהרת הקודש, צרכים אנו לדעת שהנהגת מוסדות אלו מגיע במסירות נפש עצומה, ולא בניקל יכולים לנהל את המוסדות, וקשה כח הסבל, ואין להם הרבה מקומות מאיפה להביא כסף מוצא".

"זו אחריות עצומה", סיים הרבי מסאטמר את דבריו "אנו צריכים להרגיש את צערם, ולהשתתף בצערן של ישראל, צריכים להשתתף בצערן הרוחני של ישראל, ולהביע את מחאתנו נגד אלו אשר הורסים את כל היסודות אשר קבלנו מהדורות הקודמים, ולחזק את היהודים אשר להם מסירות נפש ללכת בדרכי אבות, ואנן צריכים לזכור לעצמנו אנו שרק על ידי כך שנחזיק בכל העניינים ובהקמת בתי מדרשות ולהתקיים בצוותא בדרכי אבותינו רק כך נינצל מכל צרה וצוקה". 

הרבי מסאטמר גיוס בנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד