ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

שלב הייאוש • משהו חדש מתחיל: החרדים עוברים לאופוזיציה לוחמת

בצער רב וביגון קודר ייפרדו השרים החרדים ממשרדיהם האהובים, ויתפנו למלחמה אופוזיציונית עיקשת נגד נתניהו ומדיניותו • ממדבר האופוזיציה הם יביטו בעיניים כלות על המינויים וה'דילים' - שהפעם יבוצעו בידי 'הבית היהודי' • ויהיה בלו"ז גם הרבה פנאי למלחמות פנימיות ולקרב על היו"ר

חוגגים. בנט ולפיד. צילום: פלאש90
חוגגים. בנט ולפיד. צילום: פלאש90



עד אתמול בערב עוד קיננה התקווה בלבם של קודקודי המפלגות החרדיות כי מפלגת 'העבודה' תצטרף אל ממשלת נתניהו החדשה, תוך שהוא מתכופף ומצ'פר את שלי יחימוביץ' בכיבודים נדיבים, כולל התכופפות בכל הנוגע למשנתו הכלכלית.

אלא שאתמול בלילה, בפגישה שקיים בכיר באחת מהמפלגות החרדיות עם בכיר במפלגת העבודה, הובהר לנציג החרדי, למעלה מכל ספק, ש"אין כל סיכוי לכך". תוצאות הפגישה - עליה הוטל איפול מוחלט - נמסרו לכל הגורמים המתאימים, וגם המנהיגים הרוחניים של התנועות החרדיות עודכנו.

עוד בנושא:
הליכוד מתעקש: "רוצים גם את החרדים"
התחדש המשא ומתן בין הליכוד ל'יש עתיד' • ש"ס: "נשרת כאופוזיציה"

ההפנמה של המצב החדש חלחלה בבוקרו של יום אצל כל הנוגעים בדבר. הם הבינו כי האופציה היחידה שנותרה להם היא מלחמה אופוזיציונית עיקשת נגד ממשלת נתניהו ומדיניותו, גם בנושא השוויון בנטל וגם בנושא הקיצוצים האכזריים המתוכננים.

המפלגות החרדיות ומפלגת העבודה יוצאות יחד לקרב, אולי הקרב של חייהן. העבודה תעשה זאת מתוך אמונתה בצדקת דרכה הכלכלית, ומתוך תקווה לזינוק מרשים במספר המנדטים לקראת הבחירות הבאות, תוך גיוס אנשים עניים ומי שיסבלו ממדיניות נתניהו. החרדים ילחמו בעיקר מתוך תורתם אמונתם, אבל גם בשל מצב חוסר הברירה אליו נקלעו.

מצב של אין ברירה

ממול נמצאות שתי מפלגות שחברו להן יחדיו: הבית היהודי בראשות נפתלי בנט ויש עתיד בראשות יאיר לפיד. בעוד לפיד עשוי לקצור את הפירות על כניסתו לקואליציה בתנאים הללו בכך שיזנק במספר המנדטים שלו בעתיד, הדעה הרווחת היא שבנט עלול לשלם מחיר כבד על צעדיו האחרונים, כאשר בוחרים רבים ינטשו אותו בזעם.

הבטחותיו על "משהו חדש מתחיל" הביאו בינתיים רק להצפת סרחון פנימי במפלגתו, והסכין שנעץ בלב המפלגות החרדיות עלול להביא להתנהלות נקמנית מצד החרדים גם בנושאים מדיניים.

הקורבן המיידי של הברית הזו הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנאלץ בעל כורחו ובלית ברירה לצרף אל שורות הקואליציה את שתי המפלגות אותן קיווה להותיר אי-שם על ספסלי האופוזיציה. בשיחות פנימיות הוא אינו מסתיר את צערו.

יחד עם זאת, המצב לא הותיר לו ברירה: רוב הקולות העולים מהליכוד פנימה מצדדים בצירוף שתי המפלגות, ורק בודדים תומכים בחבירה לחרדים 'בכל מחיר'.

גם המחיר של הליכה לבחירות חוזרות, על רקע המצב הפנימי הרעוע השורר בתוך הליכוד, אינו משהו אפשרי שנלקח בחשבון.

הרבה זמן למלחמות פנימיות

וכך, בצער רב וביגון קודר, ייפרדו השרים החרדים ממשרדיהם האהובים. סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי יהפוך לח"כ אופוזיציוני, כך גם שר השכון והבינוי אריאל אטיאס. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ייאלץ לעזוב את המשרד כלפיו פיתח קשר עמוק בארבע השנים האחרונות, וח"כ משה גפני ייפרד מוועדת הכספים. כולם יוטלו אל שורות האופוזיציה, אל המדבר האכזרי בו חוץ מלדבר ולזעוק מעל הדוכן במליאת הכנסת אין הרבה מה לעשות.

בש"ס יפנה המצב החדש זמן רב בלו"ז של קודקודי התנועה - למלחמה הפנימית, לקרב על זהות היו"ר - קרב שתוצאותיו אינן ידועות מראש והשלכותיו מי יודע.

מן האופוזיציה הם ייאלצו להביט בעיניים כלות על המועצות הדתיות, רבנויות ערים, מינויים ושאר דילים ושטיקים - שהפעם יבוצעו בידי אנשי 'הבית היהודי'. אנשיו של יאיר לפיד הם שישלטו במשרד החינוך. הפעם אפילו מנחם אליעזר מוזס לא יהיה שם, כדי להרגיע ולרכך את המהלומות.

ובין לבין, בין קיצוץ למשנהו, תונף מן הסתם חרב קיצוצים אכזרית על עולם הישיבות, חרב שרק נס גלוי יוכל להציל את ילדינו מפניה.

עוד נתגעגע לימים בהם אביגדור ליברמן היה מי שנחשב לאויב החרדים.
אופוזיציה ש''ס יהדות התורה הבית היהודי יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד