י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
המאבקים בציונות הדתית

רבנים בביקורת על ספרו של הרב מלמד

עשרות רבות של רבנים מהציונות הדתית חתמו על מכתב נגד ספרי ראש ישיבת הר-ברכה, וקוראים שלא לסמוך עליהם מבחינה הלכתית: "לפנות לפוסק מוסמך" | חלקם מספרים כי הזמינו פגישה עימו - אך הדבר לא יצא לפועל | מכתב נוסף מבקר את יחסו לרפורמים: "מעין הכרה בדרכם"

רבנים בביקורת על ספרו של הרב מלמד
הרב אליעזר מלמד צילום: נועם רבקין פנטון - פלאש 90

רבנים במגזר הדתי-לאומי החליטו לצאת הבוקר (חמישי) בביקורת נגד הרב אליעזר מלמד, רב הישוב הר-ברכה וראש הישיבה במקום, ובקריאה שלא להסתמך על חלק מפסקיו ההלכתיים.

לאחר שכמה רבנים בודדים, בהם הרב ליאור והרב מאזוז, החליטו לקרוא ולצאת נגד סדרת הספרים 'פניני הלכה', קבוצה גדולה של הרבנים, רובם מזוהים עם הזרם החרד"לי, החליטו לקרוא גם הם שלא לסמוך על הספרים - וחתמו על שני מכתבים שונים.

הביקורת הישירה של הרבנים

המכתב הראשון הוא התקיף יותר, עליו חתומה קבוצה של מעל 20 רבנים המבקרים את הרב מלמד על סדרת ספריו, ובייחוד על כרך 'טהרת המשפחה', וקוראים לסמוך על ספרי הלכה אחרים. בנוסף, הם מבקרים אותו בחריפות על יחסו לתנועה הרפורמית.

"בספר פניני הלכה העוסק בענייני טהרת המשפחה נכתבו דברים שהצניעות יפה להם ואין מפרסמים אותם בפרהסיא לציבור הרחב", כתבו הרבנים. "אם הרב המחבר סבור שהם טועים, מן הראוי היה לבאר מה מקור טעותם לדעתו".

לדבריהם, "אך אי אפשר להתיר את מה שגדולי הפוסקים אסרו מבלי לנמק. לא ייעשה כן בישראל". הרבנים מוסיפים שחלקם ניסו להידבר עם הרב מלמד ולהניא אותו מפסקיו המחודשים, אך ללא הצלחה: "בסופו של דבר הדבר לא יצא לפועל".

נוסף על הביקורת על ספריו, הרבנים תוקפים את יחסו של הרב מלמד לרפורמים, שלטענתם "באים להיפגש עם נציגי היהדות הנאמנה כדי לקבל 'הכשר' לדרכם ולמגמותיהם". לטענתם, "בכל מפגש עימם יש מעין הכרה בדרכם כאילו הם זרם נוסף ביהדות, כאשר למעשה הם זרם נגד היהדות".

הרבנים מסיימים בקריאה לציבור ללמוד ספרים אחרים: "לכן קוראים אנו לאחינו בני ישראל, החפצים ללכת בדרכי אבותינו בהתאם לפסיקה המסורה לנו מדורי דורות, לדעת ולהבחין באיזו דרך ישכון אור. ועצתנו לכל החפץ ללמוד 'דבר ד' זו הלכה', לחפש את מבוקשו בספרים אחרים, הנאמנים לדרך הפסיקה המקובלת".

מכתב רבנים נוסף: "לפנות לפוסק מוסמך"

במכתב נוסף, עליו חתומים למעלה משישים רבנים נוספים, מבקרים גם את ספרי 'פניני הלכה', אך בלי לציין את שמו של הרב מלמד ואת שם הספרים. הרבנים תוקפים את הרבנים שפוסקים הוראות והלכות "ללא סמכות", וקראו שלא לסמוך על ספריהם.

"אנו מביעים את דאגתנו מפני הסטייה מדרכה של פסיקה ההלכה בישראל", כתבו הרבנים בפתח המכתב. "אנו נתקלים בתופעה של תלמידי חכמים שלא שמשו כל צרכם, מורים הוראות עצמאיות לציבור ללא סמכות, ומסתמכים על חוות הדעת האישית בלבד".

"הם מכשילים את המסתמכים עליהם ומשמשים דוגמא אישית לא ראויה לצורכי הכוללים", תקפו הרבנים, ולסיום הם הודיעו כי "אין לסמוך הלכה למעשה על פסיקות מסוג זה", אלא שכל אחד יפנה לפוסק "מוסמך".

נציין כי בחודשים האחרונים תלמידו של הרב יעקב אריאל, שחתום על אחד המכתבים, החליטו להוציא סדרת ספרי הלכה, שמטרתה היא להיות אלטרנטיבה ל'פניני הלכה'. בישיבתו של הרב מלמד ברכו אז על ההוצאה.

הרב אליעזר מלמד רפורמים הציונות הדתית הגר''ש עמאר הרב מאזוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד