י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
העומדת בחזית המאבק מדברת

איך מאמתים נפטר מהנגיף, או עם הנגיף? • ראיון מיוחד

האם 9,000 הנפטרים מאז פרוץ המגפה, הם נפטרים מהקורונה או עם הקורונה? מה אנחנו יודעים על הזן החדש BA.2? מה צריך לדעת על תסמונת 'פימס' והשלכותיה? ואיך ייראה התו הירוק המחודש שיכנס ביום ראשון הקרוב לתוקפו | השיחה המלאה עם מנהלת רפואית במטה ההסברה של משרד הבריאות - הד"ר אורלי גרינפלד 

איך מאמתים נפטר מהנגיף, או עם הנגיף? • ראיון מיוחד
ריאיון מיוחד עם ד"ר אורלי גרינפלד צילום: Nati Shohat/Flash90

ברקע הזן החדש שהחל להתפשט בעולם, תסמונת ה'פימס' שמטרידה הורים רבים, התו הירוק המחודש שיכנס בראשון הקרוב לתוקפו, חציית ה-9,000 קורבנות מפרוץ הנגיף וכן הלאה, קיימנו הבוקר (חמישי) שיחה על כל מה שמעסיק את הציבור, עם מנהלת רפואית במטה ההסברה של משרד הבריאות, הד"ר אורלי גרינפלד, שנמצאת בימים אלה בחזית המאבק בנגיף. 

חצינו הבוקר, ל"ע, את ה-9,000 קורבנות מאז פרוץ הנגיף. כמה מתוכם סבלו ממחלות רקע? 

"מרביתם סבלו ממחלות רקע, ובני 60 ומעלה. כך גם הצעירים שנפטרו, מרביתם סבלו ממחלות רקע. עם זאת, אני מדגישה, כי רשימת אותם 9,000 נפטרים מקורונה, התבצעה לאחר שווידאנו כי הם אכן מתים מקורונה, ולא עם קורונה. בנוסף, חשוב להבין שיש הרבה מחלות רקע, שהסיכון להסתבך מהן כתוצאה מהידבקות בנגיף הוא כמובן גדול הרבה יותר". 

יש דוגמא? 

"קח לדוגמא, חולה שיש לו בעיות של אי ספיקת לב, ונדבק בנגיף הקורונה, הוא עלול לחוות החמרה בכל מה שקשור לאי ספיקת הלב ולמצבו הגופני - ואף חלילה להידרדר למצב של הנשמה או תמותה לא עלינו, בעקבות ההידבקות, כלומר הנגיף יכול להחמיר גם את המחלות האחרות". 

איך מאמתים אם נפטר מהנגיף, או עם הנגיף? 

"אנחנו בודקים את תעודות הפטירה וכמובן מבררים עם בתי החולים". 

הזן החדש - BA.2 

כמה מקרים התגלו בישראל? 

"עד כה התגלו סביב ה-300 מקרים, מרביתם שבים מחול. אך ישנם גם מקרים של אנשים שנדבקו בו בארץ, ולא קיימו מגעים עם שבים מחול - כך שקיימת התפרצות מסוימת גם בארץ". 

עד כמה הוא מדבק? 

"אנחנו בוחנים כרגע את ההתנהגות שלו. יודעים שהוא מאוד מדבק, כנראה אפילו יותר מהאומיקרון. ליתר דיוק, על פי הדיווחים כרגע, הוא מדבק בסביבות ה-30 עד 50 אחוזים יותר מהאומיקרון".

עד כמה הוא חמור?

"לא רואים שהוא חמור יותר מזן האומיקרון. אבל אולי הוא יגרום לקצב ירידה איטי יותר של הגל הנוכחי". 

הוא מדבק מחלימים מהאומיקרון המקורי? 

"אי אפשר להגיד כרגע שיש תחלואה חוזרת של מחלימים מאומיקרון שנדבקו בזן החדש. כן יודעים שיש תחלואה חוזרת של אנשים שהחלימו מזנים קודמים, ונדבקים כעת באומיקרון או בזן החדש". 

תסמונת -PIMS (פימס)

"יש לנו כרגע 10 מקרי פימס בעשרת ימים האחרונים, משרד הבריאות עדיין אוסף ובודק את הנתונים. מדובר, במחלה קשה שנגרמת כ-4 שבועות אחרי הדבקה. היא מתבטאת בחום גבוה, הקאות, ותסמינים נוספים. מה שקורה - זה בעצם קריסה של מערכות הגוף כתוצאה מתגובה דלקתית של הגוף - לנגיף. 

"בתסמונת לוקים גם ילדים שחלו בנגיף ועברו אותו בקלות, או אפילו לא ידוע שנדבקות. בנוסף, לשמחתינו, רוב החולים בתסמונת פימס, לא מגיעים לתמותה ובסופו של דבר משתחררים. אך עדיין מדובר במחלה בה הילדים יכולים להתאשפז זמן רב, ולסבול אח"כ מהשלכות כרוניות על הלב, זאת עקב חיבורם למכשיר ההנשמה. 

למעלה מ-3 מיליון איש אומתו עד כה מפרוץ המגפה: עם אילו תופעות נשארים המחלימים? 

"אז ככה, בתור רופאת משפחה, אני רואה גם מבוגרים וגם ילדים שמגיעים חולים. נכון, חלקם עם מחלה קלה - קצת נזלת וקצת כאב ראש. אך יש ממש לא מעט אנשים, שמרגישים מאוד רע וזה יכול להמשך שבוע-שבועיים ואפילו במשך תקופה ארוכה יותר". 

"אני מדגישה, כי לא מדובר במרבית החולים, אך בהחלט ישנם מקרים רבים כאלה, לא מדובר בבודדים. אגב, יש אנשים שנדבקו והרגישו יחסית בסדר, אבל לאח"כ הם חווים תופעות שונות, כאבי שרירים וחולשה, כאבים בחזה ובנשימה, קושי במאמץ, בעיות בריכוז ובזיכרון, נשירת שיער ועוד". 

איך ייראה התו הירוק המחודש - שיכנס לתוקפו בחצות הלילה שבין ראשון לשני (6.2.2022)? 

"קודם כל, חשוב להסביר את מטרתו של התו. הוא נועד מלכתחילה ליצור אזור שהוא מוגן - שיש בו פחות סיכון, ונמצאים בו פחות מאומתים שיכולים להדביק ואנחנו לא יודעים עליהם". 

איך מייצרים אזור כזה?

"אנחנו נעניק את התו הירוק לאנשים שהם פחות נדבקים ומדביקים. כך שהשינוי בין היתר יהיה בתוקף התו למחוסנים, ויהיו זכאים לו רק מחוסנים טריים. מי הם מחוסנים טריים? אנשים שהם בטווח ארבעת החודשים (בלבד) מקבלת החיסון - ולא כפי שקורה כיום, כשהמחוסנים זכאים לתו במשך שישה חודשים". 

"כמו כן, התו הירוק יחול בפחות מקומות. הוא יחול במקומות שיותר מועדים ונמצאים בסיכון להדבקה. ליתר דיוק, במקומות כשאנשים הולכים בלי מסכות, במקומות בהם אוכלים, וכן במקומות שאנשים מסתובבים ולא יושבים במקומות קבועים. כל האירועים האלה - אנחנו נחיל את התו". 

רשימה מפורטת וברורה - תתפרסם בהמשך. 

מתי נראה את הסוף של המגפה? 

"לא יודעים. אנחנו כן יכולים לדבר על שגרה. שגרה שתהיה לצד מגפה. לא נבהלת משגרה של חיסונים אחת לתקופה. אם אנחנו רוצים לשמור על שגרת חיים אז צריך לשמור גם על שגרת חיסונים". 

קורונה אומיקרון תסמונת פימס ד"ר אורלי גרינפלד זן חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד