י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ

הגעתי למצב שאני כבר לא יכול להסתיר יותר

צריך תמיד לזכור: אין אנשים רעים וטובים. חלקי הטוב והרע מעורבים אצל כולנו. החוטאים הם אותם שהחלקים הרעים שבהם לא קיבלו מענה נכון או טיפול ראוי וכך הם הגיעו לאן שהגיעו || טורו השבועי של המטפל הרגשי, מרדכי רוט

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: freepik

היה זה לפני כשנתיים, פגשתי יהודי בקליניקה שלי וכך היה המונולוג: "אני פה אצלך! אף אחד בעולם לא יודע שאני אצלך, לא אשתי, לא החבר הטוב ביותר שלי, ואף לא הרב שלי. רק אלוקים יודע שאני פה!

אני בטוח שאחרי שאני אספר לך את סיפורי יהיה לך קשה להסתכל בפניי. כי לבטח אתה תגיד לעצמך: 'זה לא בן אדם, זה אדם חולה, ולא חולה בגוף'.

אבל הגעתי למצב שאני לא יכול להסתיר יותר, כי מפה הדרך לתהום היא קרובה.

אני נשוי זה עשרים וחמש שנה. חמש השנים הראשונות לחיי הנישואין שלנו בקושי הצליחו להחזיק מעמד, היינו רבים משלימים ושוב רבים, לא מדברים חודש ואז שוב משלימים - פשוט רצוא ושוב.

ואז לאחר חמש שנים של נישואין קרה לי משהו (שאין כאן המקום לפורטו), בדרך לא דרך נפלתי בעוון חמור שדינו דין חמור בתורה הקדושה.

אחרי הנפילה הראשונה נבהלתי מעצמי לאיפה הגעתי והתחרטתי מאוד. הבטחתי לעצמי שלעולם לא אחזור לאותו חטא חמור.

ובאמת הצלחתי תקופה קצרה להתגבר על עצמי, אבל עברו חודשיים ואז אחרי מריבה רצינית עם אשתי שוב פעם נפלתי לחטא החמור.

הרגשתי שאני הולך להשתגע ואמרתי לעצמי: 'כך מתנהג יהודי חרדי שמאמין בתורה הקדושה?!'

בכיתי להשם שיסלח לי והבטחתי לאלוקים שזו תהיה הפעם האחרונה שאני עובר את החטא הזה.

אבל ההבטחות שלי לאלוקים כבר לא עבדו, וכך סדרה של נפילות התחילה להגיע. שוב ושוב.

כמעט שלא שמתי לב ששני דברים קורים פה: האחד - המצפון שלי לאט לאט מתחיל להיעלם, ואני כבר לא מרגיש שום הרגשה של חרטה על מה שאני עושה. ולא רק זה, אף הפסקתי לעבוד על עצמי, על נפשי, להתגבר על מה שעשיתי.

פשוט כמו שאמרו חז"ל (שבת ק"ה:): היום אומר לו עשה כך ומחר כך ובסוף נעשית לו העבירה כהיתר. אדם מתרגל לעבירה ואז זה כבר לא מפחיד אותו.

דבר שני - כנראה שלא הבנתי שאני פשוט צריך עזרה. משהו לא טוב קורה איתי פה, משהו לא תקין, לך תדבר עם מישהו שיעזור לך כי זה לא מצב טוב, וזה רק הלך והידרדר.

האמת שלא הייתי מגיע אליך במצב של הנפילות שנפלתי אז, הסיבה שאני פה זה כי המצפון שלי אמר: עד כאן!

כי מה שקרה זה שהיצר מתחיל בקטן ואז הוא עולה עוד ועוד לדברים יותר חמורים ואז אמרתי לעצמי, עד כאן. אתה עצמך בעל חטא, אבל לאמלל אנשים אחרים בגלל החטאים שלך, זה לא. להרוס משפחות אחרות וגם אולי בסוף תיהרס גם המשפחה שלי, זה אני לא מוכן.

כותב השורות, מרדכי רוט.

הלכתי לכותל לילה אחד ועמדתי לפני האבנים הגדולות ובכיתי להשם כמו תינוק אמרתי: 'אלוקים, אני מתבייש לדבר איתך. אני חוטא גדול, אני חוטא נגד רצונך, אבל השם תעזור לי להתגבר על יצרי תרחם עליי. שאני לא אאמלל לעצמי, לאשתי, ולאחרים את החיים. בכיתי ובכיתי התביישתי בעצמי איזה אדם נהייתי".

אני מספר את הסיפור הזה בגלל שני דברים: האחד - שלפעמים כשאדם מתחיל לחטוא בדברים מסוימים הוא לא מבין שאולי בהתחלה היצר התחיל רק בעבירה קטנה, אבל אז לאט לאט זה נהיה יותר חמור ויותר חמור ועד שאפשר להגיע לאשפתות ממש - ופה אין אדם חזק. אין אפוטרופוס לעריות. המצפון לאט לאט נעלם האדם לומד להיות שקרן יותר, אטום יותר, והוא נכנס ללופ שהוא כבר לא יכול לצאת ממנו.

לכן צריך לדעת לא להגיע ח"ו לשלבים האלה ולעצור עוד בשלב הראשון.

ודבר שני שהוא הכי חשוב זה קבלת עזרה. אם אתה רואה שאתה לא יכול להתגבר ונכנסת לאיזה מצב, תלך לאדם שיעזור לך. כי ככל שמחכים עם הדברים האלו הדברים נעשים יותר חמורים ויותר חמורים ואז קשה לצאת מזה.

האדם לומד לחיות בשתי זהויות שונות הוא מתרגל לזה ומפה הדרך קצרה להגיע ל...

אסור לשפוט אף אדם על מעשיו, כי החיים כל כך מורכבים שיכולים הם להביא כל אדם למקומות לא טובים, השם ישמור. אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו. אבל משהו אחד - אדם שרואה שהוא מגיע למקומות לא טובים פשוט צריך לעשות סטופ ולקחת אחריות על עצמו, ואף ללכת לקבל עזרה. זה הדבר הבסיסי שהוא חייב לעשות ועל זה צריך לעמוד ולא לוותר.

צריך תמיד לזכור: אין אנשים רעים וטובים. חלקי הטוב והרע מעורבים אצל כולנו. החוטאים הם אותם שהחלקים הרעים שבהם לא קיבלו מענה נכון או טיפול ראוי וכך הם הגיעו לאן שהגיעו.

אתה רואה שאתה במצב מסוים ואתה לא יכול לעזור לעצמך לך תטפל. אתה לא הולך לטפל זה פשע.

פשוט לזכור תמיד לפני החטא הראשון - אתה נכנס לים סוער מאוד ואתה נסחף לתוך הים העמוק עוד ועוד ואתה לא שם לב לכך ואתה הלא יודע שבסוף לא תוכל לצאת משם.

ואם כבר נכנסת לים סוער תעשה הכול בשביל לבקש עזרה.

זה הדבר הבסיסי שאדם צריך לעשות בשביל לא לפגוע בעצמו, באשתו, בילדים שלו ובמשפחות אחרות.

בדרך כלל קורים כאלו דברים עם אדם שלא משתדל לפחות לעשות גבולות לעצמו, שאמרו חז"ל שאם הוא יעבור אותם אז הוא יגיע למקומות לא טובים.

דבר שני אלו מצבים שקשורים למצב נפשי ובעיות בזוגיות. וכן, לפעמים זה פשוט הנפש הבהמית שגורמת לאדם את זה. ובתכל'ס זה לא משנה בסוף מה הסיבה ואין לזה תירוצים כאשר אתה יודע שאתה פוגע באחרים.

אני לא יכול להסביר כמה זה חשוב חיי זוגיות תקינים וטובים ושתהיה אהבה אמיתית בין בני הזוג, זו תרופה טובה להרבה בעיות...

שהשם ירחם על עמו ישראל ויכניס רוח טהרה שלום ואמונה על ישראל.

שבת שלום לכל עם ישראל הקדושים, שבוע של בריאות איתנה, שבוע של שלום ושמחה ובשורות טובות.

לתגובות: [email protected]

מרדכי רוט טיפול רגשי יצר הרע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד