כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
המחקר הישראלי עם גילוי מדאיג

נמצא קשר בין מחסור בוויטמין לתמותה מקורונה?

במחקר חדש שפורסם היום, מוכיחים החוקרים מאוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל בנהריה, מתאם מובהק בין מחסור בוויטמין D (די) לבין שיעור חומרת ותמותה של נגיף הקורונה 

נמצא קשר בין מחסור בוויטמין לתמותה מקורונה?
ויטמין צילום: Unsplash

במחקר שפורסם היום (ראשון) בכתב העת 'PLOS ONE', מראים החוקרים מאוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל בנהריה, מתאם מובהק בין מחסור בוויטמין D (די) לבין שיעור חומרת ותמותה של נגיף הקורונה. 

המחקר הינו בין הראשונים לנתח רמות ויטמין D שנמדדו שבועות עד חודשים לפני ההדבקה בנגיף, ונמצאו כגורם מנבא לחומרת מחלת הקורונה בקרב מאושפזים בבית החולים. 

בתיעוד של 1,176 חולים שאושפזו בין אפריל 2020 לפברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל עם בדיקות PCR חיוביות, נבדקו רמות ויטמין D שנמדדו שבועיים עד שנתיים לפני ההדבקה.

מאושפזים עם מחסור בוויטמין D, כלומר עם פחות מ-20 ננוגרם או מ"ל היו בסיכון גבוה פי 14 ללקות במחלה חמורה או קריטית של נגיף הקורונה בהשוואה לאלו עם יותר מ-40 ננוגרם או מ"ל.

באופן מפתיע, רמת התמותה בקרב חולים עם רמות מספיקות של ויטמין D הייתה 2.3%, בניגוד לרמת תמותה של 25.6% בקבוצת החסר בוויטמין D. המחקר הותאם לגיל, משקל, מחלות רקע, ולעונת השנה בה חלו הנבדקים ובכל המקרים נמצא שויטמין די קשור באופן מובהק סטטיסטית לחומרת המחלה ואף לתמותה, באופן בלתי תלוי לכל הגורמים האחרים שנבדקו במודל רב-משתנים. 

"התוצאות שלנו מצביעות על כך שמומלץ לפקח ולשמור באופן עקבי על רמות תקינות של ויטמין D. זה יועיל למי שנדבק בנגיף", אומר ד"ר עמיאל דרור, מהמרכז הרפואי לגליל ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, שהוביל את המחקר.

ד"ר עמיר בשקין, מנהל יחידת האנדוקרינולוגיה בבית החולים שהיה שותף למחקר הוסיף: "זה נכון במיוחד בזמן מגיפת הקורונה כאשר לוויטמין D יש תפקיד חשוב בתגובה החיסונית למחלות בדרכי הנשימה", יחד עם זאת חשוב להימנע מצריכת יתר של ויטמין D ומומלץ לצרוך בהתאם להנחיות של משרד הבריאות.

קורונה אומיקרון אוניברסיטת בר אילן ויטמין D

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד