י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"פגסוס" הדביקה את כולם

היקף בלתי נתפס: במשטרה חדרו במשך שנים לטלפונים של בכירים

מרמי לוי ועד אבנר נתניהו: תחקיר מיוחד חושף כי תוכנת הריגול של "פגסוס" הדביקה את כולם, גם מכשירים ניידים של בכירים במדינה ובמשק הישראלי, מארגני הפגנות, יועצים של בנימין נתניהו וכל זה ללא צווים של בית המשפט. השרה שקד: "אם הדברים האלה נכונים, זה חמור מאוד"

מוקד משטרתי, אילוסטרציה
מוקד משטרתי, אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

השימוש  של משטרת ישראל בתוכנת הריגול של NSO לא היה אמצעי שנעשה בו שימוש "מקומי", אלא אחד הכלים השמישים ביותר בידי המשטרה לאיסוף מודיעין - כך דווח הבוקר (שני) ב"כלכליסט". לטענתם התוכנה הותקנה במכשירים ניידים של פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות שונות ואף במכשירו של אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.

לפי כלכליסט, במשטרה החליטו להתחקות אחר מכשירו של אבנר מכיוון שחשדו כי לעתים אשת ראש הממשלה משתמשת בו לצרכים אישיים. עוד עולה מהתחקיר כי גם המכשירים הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה. מסתמן כי בסיגינט צותתו גם לטלפון הנייד של איריס אלוביץ', אשתו של שאול אלוביץ' ואחת הנאשמות בתיקי נתניהו.

למרות התנערות המשטרה, נראה כי אנשי צוות המבצעים מיוחדים בחטיבת הסייבר־סיגינט המשטרתית חודרים במשך שנים באופן סמוי וללא צווים מבית המשפט לטלפונים של אזרחים, ומשתלטים עליהם ללא היתר בחוק. לאנליסטים ביחידת הסייבר־סיגינט המשטרתית נאמר לפי התחקיר כי מטרתם היא לאסוף מודיעין מוקדם בשל "חשש לפגיעה בסדר הציבורי".

איסוף המידע המודיעיני נעשה לכאורה, כאשר בראש הפירמידה עמדו המפכ"ל וסגן ראש השב"כ לשעבר רוני אלשיך, ותחתיו ראש חטיבת הסיגינט תת ניצב יואב חסן וראש מחלקת טכנולוגיות יוסף כחלון - שניהם הגיעו למשטרה מיחידת המודיעין הצה"לית 8200.

מסתמן כי תוכנת הריגול הותקנה גם בטלפונים של מארגני הפגנות יוצאי אתיופיה שמחו נגד יחסה של המשטרה עצמה כלפיהם. כך נעשה גם במחאת האימהות יוצאות אתיופיה בצומת עזריאלי בשנת 2019. עוד עולה חשד כי תוכנת המעקב הושתלה גם בטלפונים של מתנחלים ביהודה ושומרון, סמוך לפינוי מאחזים ומכשירים של כמה ממארגני מחאת "הדגלים השחורים".

"אם הדברים האלה נכונים, זה חמור מאוד", הדגישה הבוקר שרת הפנים איילת שקד. "בדברים האלה אין אופוזיציה וקואליציה. מדינה שבה המשטרה שואבת מידע מטלפונים של ראשי ערים ופוליטיקאים לא ראויה להיקרא דמוקרטית. זה שלמשטרה יש את הדברים האלה זה חשוב, אבל למלחמה בסוחרי סמים ובפדופילים, ולא באזרחים תמימים"

שקד אמרה כי "צריך לחשוב איזה ועדת חקירה אפשר להקים, שיש לה גם סמכויות לחקור את גופי החקירה. ראש הממשלה ושר המשפטים צריכים לעבוד על זה".

בין הבכירים ואנשי הציבור שאחריהם עקבה המשטרה, נמנים: קרן טרנר-אייל, מנכ"לית משרד האוצר לשעבר, רמי לוי, מנכ"ל אחת מרשתות השיווק הגדולות בישראל, שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר ואבירם אלעד, מנכ"ל חדשות 13 ולשעבר העורך הראשי של אתר "וואלה!".

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד ששמו עלה התייחס לדיווח הבוקר בגל"צ: "שמעתי על זה, עדיין לא ראיתי אתה דברים. לא חשדתי (שעוקבים אחריי), אין לי מושג, שמץ של מושג. אני חושב שאם הדבר הזה אכן קרה, זה יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית, אני חושב שזו פגיעה מאוד חמורה בזכויות הפרט. זה לא נעשה על ידיעתי, אף אחד לא פנה אליי"

דובר משטרת ישראל, אלי לוי, מסר הבוקר: "אנחנו כספר פתוח לכל בדיקה ובשקיפות מלאה. עד לרגע זה לא נפל פגם בעבודת המשטרה. כל מה שנעשה נעשה לפי צו חתום של בית משפט. נעשה עוול לקציני משטרה בכירים בימים האחרונים. נמתין לתוצאות ועדת הבדיקה שמינה היועמ"ש".

פגסוס ריגול אבנר נתניהו רוני אלשיך שי באבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד