כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
נחשף

השר שמוביל ביטול הקומה הכשרה על החרדים: "יעלמו כמו הצדוקים והשבתאים"

אז מה דעתו של שר התקשורת יועז הנדל על הציבור החרדי? במאמר שכתב לפני תקופה ב'ידיעות אחרונות' כתב הנדל כי הציבור החרדי על כל הטוב שבו יעלם מהעולם בדיוק כמו הצדוקים והשבתאים. על הלבוש הישיבתי והחסידי התבטא: כולם הועתקו מהגויים באירופה. על הספרדים: מחקים אותם

השר שמוביל ביטול הקומה הכשרה על החרדים: "יעלמו כמו הצדוקים והשבתאים"
ח"כ יועז הנדל צילום: גילי יערי, פלאש 90

אחרי מסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול (ראשון), בה ניסו עיתונאי המגזר למצוא תשובות לשאלה הפשוטה: מה אתה רוצה מהחרדים?! הרי הם אלה שבחרו בחומות הקומה הכשרה, מדוע לבטל אותה, בשם מה?! שאלות שנותרו ללא מענה מהותי וענייני של ממש.

הנה כמה ציטוטים מתוך אותה מסיבת עיתונאים. אחד העיתונאים מקשה על הנדל: ההתניידות בתוך הקומה הכשרה היא עצומה, וקיימת באופן מוביל אפילו יותר מהמגזר הכללי, אז אין פה ענין של שוק ותחרות. בנוסף, הציבור החרדי ברובו המוחלט ומנהיגיו רוצים מבחירה את החומות הללו של אי יכולת התניידות לקומה הלא כשרה, והיום זו תעודת זהות וכשרות של כל אחד בציבור החרדי שהוא שמור ומוגן מרשת ומשאר התכנים הזרים, אז מה מביא אותך השר הנדל להחליט לפתוח את הקומה הכשרה ולבטל אותה. בעיני הציבור החרדי ובעיני המנהיגים שלו, זו גזירה של פריצת חומות היהדות ודבר שאי אפשר לאפשר אותו.

הנדל משיב לו: אני מכיר את העמדה הזאת, ובעיניי היא לא חשובה, כי אני לא מתייחס בהקשר הזה, אני מתייחס למה שנכון מבחינת השוק ומדינת ישראל. שוב מקשה עליו העיתונאי: אבל יש פה ציבור שמכריז שזה מה שטוב לו. הנדל בתגובה: אני לא יודע מה זה הציבור, אתה הציבור? העיתונאי: קודם כל יש מנהיגים, שנית אפשר לבדוק את זה. הנדל: אתם לא מבינים את הרפורמה.

העיתונאי לא מרפה: אנחנו מבינים טוב, אין יותר קומה כשרה. הרי מה אומר ניוד המספר, שאני יכול לקחת מספר כשר ולנייד אותו למסלול לא כשר. זה מה שהרפורמה שלך אומרת. הנדל: חברים יש לי הרבה תדרוכי עיתונאים, ופה אני לא מצליח לנהל את הדו שיח.

עיתונאי: אתה פוגע בציבור הנפש של הציבור החרדי. הנדל: הבנתי שאני פוגע בציפור הנפש שלך, מי שלא רוצה שלא ינייד. עיתונאי: אוי נו באמת אתה עושה צחוק. אתה פוגע בכל המושג כשר. הנדל מתריס: שמעתי שגם יש היום פתאום היתרים חדשים לנטוע עצים בשנת שמיטה ולא שמעתי את רבותיהם החרדים תוקפים את זה, רק בשוליים בקול רפה.

"החרדים יעלמו כמו הצדוקים והשבתאים"

מול הסגנון ותגובות הנדל, עלתה התהייה על דעותיו של הנדל על המגזר החרדי. חיפוש שערכנו העלה מאמר ב'ידיעות אחרונות' מהשנים האחרונות, שם מבטא הנדל את דעתו כלפי הציבור החרדי באופן שאינו משתמע לפנים רבות.

תחת הכותרת "שבתות ופחדים", פורס הנדל את משנתו על הציבור החרדי. וכך כתב בקטע מתוך המאמר: "הנה תקציר היסטורי על מה שקורה כאן: במאה ה־18 צמחה תנועת ההשכלה בקרב יהודי מזרח אירופה, ומולה נוצרה התנועה החרדית. בתוך התהליך הזה הרפורמה זוהתה אצלם כאויב הגדול ומולה ההסתגרות כפתרון.

"אני מכיר את הטוב שיש בעולם הזה של החרדים: את גמילות החסידים, החינוך, יכולות הלימוד. הטוב לא מפריע לי לומר שהיהודים לבושי השחורים (כולם הועתקו מהגויים באירופה) הם תופעה חדשה ביהדות בדיוק כמו הרפורמים. לאורך הדורות אני מניח שאלה ייעלמו וגם אלה. כך קרה לאיסיים, לצדוקים, לשבתאים ולעוד כתות וזרמים.

"בינתיים, תופעת החרדיות האשכנזית מצליחה מספרית ורעיונית ושם נמצא גם כישלונה הגדול. הצלחתה הרעיונית גרמה לכך שחרדים מעדות המזרח מחקים אותה ומסתובבים לבושים בבגדים ממזרח אירופה בזמן שהם מדברים על החזרת עטרה ליושנה. כשיש אפליה נגד מזרחים במוסדות החינוך ההצלחה גורמת להם להחריש.

"ההצלחה הביאה לכך שמעל 30 אחוז מהתלמידים בישראל הם חרדים (בתוספת הערבים, זה הופך את התלמידים הציוניים למיעוט). ההצלחה יצרה יהודי־חרדי־ישראלי מסוג חדש, שרק לומד ולא עובד. ההצלחה היא שהעלימה את לימודי החול והגיוס מהיהדות שלהם. ההצלחה הפכה אותם לכוח פוליטי שכמעט אי־אפשר בלעדיו והביאה אותם להשתלב בממשלה ולקחת אחריות על נושאים כמו עבודה בשבת בלי שהתכוונו לכך.

"יש תהליכים אחרים. פיצולים, יציאה לשוק העבודה (כבר מעל 50%), השכלה, התערות. והאיום הגדול מכולם – האינטרנט. לא בגלל התכנים האסורים שם, אלא בגלל ויקיפדיה. במאזן הכולל מצאו את עצמם החרדים לגווניהם בתוך דילמות של העולם המודרני כשכל מה שרצו זה להסתגר בשלום. הם לא יכולים לנהל מדינה חילונית. הם זקוקים להחלטות. לא לקומבינות".

הקומה הכשרה יועז הנדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד