כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
סערת פגסוס

השר לביטחון פנים: "החלטתי על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית"

השר לביטחון פנים עמר בר לב הודיע כי החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את שימוש המשטרה בתכנת ריגול ומעקב. זאת על רקע התחקיר שפורסם הבוקר, כי המשטרה עשתה שימוש ב'פגסוס' כדי לפרוץ לטלפונים של שורת נבחרי ציבור ומקורבים לרה"מ לשעבר, נתניהו. צפו

השר לביטחון פנים: "החלטתי על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית"
השר בר לב והמפכ"ל שבתאי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בעקבות הסערה סביב השימוש בתוכנות הריגול של פגסוס ו-nso, השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב מודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבדוק את הנושא באופן מיידי.

השר הודיע: "החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות", לדבריו, "מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ"לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות".

השר בר לב מתחייב כי "ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

היקף בלתי נתפס: במשטרה חדרו במשך שנים לטלפונים של בכירים

השר בר-לב סיכם, "ועדת הבדיקה הממשלתית שאני מקים לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, תהיה בראשות שופט בדימוס, אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל".

מוקדם יותר הבוקר קרא מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, להקים ועדת בדיקה חיצונית בשל הטענות לשימוש שלא כחוק בתוכנת הריגול נגד, בכירים במשק, מנכ"לי ממשלה, בנו ויועציו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ופעילי מחאה.

"לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד", אמר שבתאי, "פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתיבחן את הנושא על כל היבטיו".

שבתאי הוסיף מטרת הקמת הוועדה היא "על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק".

לפי תחקיר כלכליסט, תוכנת הריגול הותקנה במכשירים ניידים של פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות שונות ואף במכשירו של אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.

בתחקיר נטען כי במשטרה החליטו להתחקות אחר מכשירו של אבנר, מכיוון שחשדו כי לעתים אשת ראש הממשלה משתמשת בו לצרכים אישיים. עוד עולה מהתחקיר כי גם המכשירים הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה. מסתמן כי בסיגינט (חטיבת הסייבר של המשטרה) צותתו גם לטלפון הנייד של איריס אלוביץ', אשתו של שאול אלוביץ' ואחת הנאשמות בתיקי נתניהו.

עוד עולה בתחקיר כי תוכנת הריגול הותקנה גם בטלפונים של מארגני הפגנות יוצאי אתיופיה שמחו נגד יחסה של המשטרה עצמה כלפיהם. כך נעשה גם במחאת האימהות יוצאות אתיופיה בצומת עזריאלי בשנת 2019. עוד עולה חשד כי תוכנת המעקב הושתלה גם בטלפונים של מתנחלים ביהודה ושומרון, סמוך לפינוי מאחזים ומכשירים של כמה ממארגני מחאת "הדגלים השחורים".

 

עמר בר לב ועדת בדיקה פגסוס קובי שבתאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד