י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
‏בעקבות "פרשת הריגול"

המפכ"ל יקצר את ביקורו באמירויות: "נשתף פעולה, לא נמצאה חריגה"

רנ"צ קובי שבתאי ינחת היום בישראל בניסיון להתגבר על המשבר | במשטרה ממשיכים להתעקש כי לא בוצעו פעולות בניגוד לחוק: "מבדיקה שנעשתה לא עלתה, עד כה, כל חריגה מההוראות" |במכתב ששיגר לשוטרי משטרת ישראל כתב המפכ"ל: "לא נמצאה כל אינדיקציה לפעולה שנעשתה שלא על פי דין"

המפכ"ל יקצר את ביקורו באמירויות: "נשתף פעולה, לא נמצאה חריגה"
המפכ"ל באיחוד האמירויות צילום: דוברות המשטרה

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, החליט לקצר את ביקורו הרשמי באיחוד האמירויות, והוא צפוי לשוב עוד הערב לארץ. זאת ברקע הפרסומים החדשים ב"פרשת הריגול" של המשטרה שממשיכה לעורר סערה. מלשכתו של שבתאי נמסר כי הוא ישוב לארץ בהתאם ללוח הטיסות והוראות הקורונה באיחוד האמירויות.

בד בבד, אמש שיגר המפכ"ל אגרת לכלל השוטרים שבה המשיך לטעון כי המשטרה לא חרגה במהלך השימוש בתוכנת הריגול. "עד כה לא נמצאה כל אינדיקציה לפעולה שנעשתה שלא על פי דין והבדיקה נמשכת", הדגיש שבתאי.

אתמול, עם פרסום הטענות הנוגעות לשימוש ביכולות טכנולוגיות בניגוד לחוק, ביקש המפכ"ל להקים ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתבחן את הדברים והודיע כי למשטרת ישראל "אין מה להסתיר בפני הציבור".

מהמשטרה נמסר כי במקביל, ובתיאום עם הצוות הבודק ממשרד המשפטים, הנחה המפכ"ל את ראש אגף החקירות והמודיעין לבחון את כל המקרים שפורסמו ביממה האחרונה. "מהבדיקה לא עלתה, עד כה, כל חריגה מהוראות הדין. בדיקות נוספות תערכנה בתיאום עם צוות הבדיקה או ועדה, ככל שתוקם אחת כזו, בהמשך", נמסר.


המפכ"ל עם נחיתתו באיחוד האמירויות

"בעקבות התחקיר העיתונאי שפורסם לפני כשלושה שבועות, מתנהל שיח ציבורי ער בו עולות טענות נגד המשטרה על שימוש פסול לכאורה בכלים טכנולוגיים", כתב המפכ"ל לשוטרים. 

המפכ"ל הוסיף כי "מבדיקה ראשונית שנערכה על ידי אגף החקירות והמודיעין ביממה החולפת לגבי טענות אלה, עולה כי שורבבו בפרסום שמות שמעולם לא נחשדו ע"י המשטרה ולא טופלו בשום צורה ובשום כלי טכנולוגי לצד שמות שנחשדו ע"י המשטרה בעבר וטופלו באמצעים שונים ומגוונים. עד כה לא נמצאה כל אינדיקציה לפעולה שנעשתה שלא על פי דין והבדיקה נמשכת. יש לי אמון מלא ביושרם של שוטרי משטרת ישראל ובכלל זה באנשי אגף החקירות והמודיעין: בפיקוד האגף, בשוטרי וקציני החטיבות המקצועיות ובמערך הפרוס בשטח".

לפי תחקיר 'כלכליסט' שפורסם אתמול, תוכנת הריגול הותקנה במכשירים ניידים של פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות שונות ואף במכשירו של אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.

בתחקיר נטען כי במשטרה החליטו להתחקות אחר מכשירו של אבנר, מכיוון שחשדו כי לעתים אשת ראש הממשלה משתמשת בו לצרכים אישיים. עוד עולה מהתחקיר כי גם המכשירים הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה. מסתמן כי בסיגינט (חטיבת הסייבר של המשטרה) צותתו גם לטלפון הנייד של איריס אלוביץ', אשתו של שאול אלוביץ' ואחת הנאשמות בתיקי נתניהו.

עוד עולה בתחקיר כי תוכנת הריגול הותקנה גם בטלפונים של מארגני הפגנות יוצאי אתיופיה שמחו נגד יחסה של המשטרה עצמה כלפיהם. כך נעשה גם במחאת האימהות יוצאות אתיופיה בצומת עזריאלי בשנת 2019. עוד עולה חשד כי תוכנת המעקב הושתלה גם בטלפונים של מתנחלים ביהודה ושומרון, סמוך לפינוי מאחזים ומכשירים של כמה ממארגני מחאת "הדגלים השחורים".

אתמול, בעקבות הסערה סביב השימוש בתוכנות הריגול , הודיע השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבדוק את הנושא באופן מיידי.

"החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות", לדבריו, "מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ"לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות", אמר השר.

השר בר-לב הוסיף: "ועדת הבדיקה הממשלתית שאני מקים לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, תהיה בראשות שופט בדימוס, אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל".

ריגול קובי שבתאי משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד