כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
דיון סוער בוועדה

הנציבה הולכת הביתה ומצהירה: "התפטרתי כדי לגרום למישהו להתעורר"

דיון בוועדה לביטחון פנים על התפטרותה של נציבת קבילות השוטרים והסוהרים, עליזה יעקבי. יו"ר הוועדה מירב בן ארי: "דווקא בתקופה ששוטרים כל היום נחבטים, תקופה כל כך מורכבת, הם זקוקים ונציבות קבילות זמינה. אי אפשר להשאיר את נציבות קבילות השוטרים והסוהרים בוואקום"

הנציבה הולכת הביתה ומצהירה: "התפטרתי כדי לגרום למישהו להתעורר"
מהומות הבדואים בנגב צילום: Jamal Awad/Flash90

יו"ר הוועדה לביטחון פנים מירב בן ארי התייחסה היום (שלישי), במהלך דיון בוועדה לביטחון פנים, להתפטרות של נציבת קבילות השוטרים והסוהרים, עליזה יעקבי, ואמרה כי "דווקא בתקופה ששוטרים כל היום נחבטים, תקופה כל כך מורכבת, הם זקוקים ונציבות קבילות זמינה. אי אפשר להשאיר את נציבות קבילות השוטרים והסוהרים בוואקום".

בן ארי הוסיפה, בנוכחות יעקבי, כי "היא הולכת הביתה ואין מי שיעשה. המשרד לביטחון פנים חייב לתת מענה הגיוני למצה העגום".

נציבות קבילות שוטרים וסוהרים היא יחידה במשרד לביטחון הפנים שתפקידה לברר קבילות של שוטרים וסוהרים נגד מפקדיהם. אך נציבת קבילות השוטרים והסוהרים, עליזה יעקבי, אמרה כי "התפטרתי כדי לגרום למישהו להתעורר. נציבות הקבילות חדלה להתקיים. לא מדובר במחסור בכוח אדם אלא בהעדר כוח אדם".

בועז רקוץ, עוזר מנכ"ל המרש לבט"פ, אמר: "הכוונה לא לייצר ואקום. לכן הלכנו על מהלך מדורג". יו"ר הוועדה, בן ארי, השיבה: "כשכולם חובטים בך אתה צריך לתת לשוטרים גיבוי, מישהו להתלונן אצלו. כרגע אין להם שום כתובת כמו שיש לחיילים. הוועדה דורשת תשובות וסעד לסיטואציה הבלתי נסבלת הזו תוך ימים ספורים".

בדיון התברר שלפני כמעט שנה פרש הקצין שמברר את קבילות הסוהרים, ולא מונה אחר במקומו. שתי קצינות ברור קבילות השוטרים עומדות לפרוש לגמלאות. השלושה היו קצינים מושאלים מהמשטרה ומשב"ס. מנכ"ל המשרד לבט"פ הקודם החליט בזמנו שמי שיחליף את הקצינים הפורשים לא יהיו קצינים מושאלים.

הנציבה היוצאת אמרה: "התפטרתי כדי לגרום למישהו להתעורר. נציבות הקבילות חדלה להתקיים. לא מדובר במחסור בכוח אדם אלא בהעדר כוח אדם. שוטרים וסוהרים שואלים למי נפנה. שתי קצינות הבירור עומדות לפרוש ולא תהיה חפיפה. מי שיודע לברר קבילות משטרה זה רק שתיהן".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי, הצהירה: "יש לי ציפיות מהמנכ"ל החדש. בינתיים אי אפשר להשאיר נציבות בלי אנשים. קורים פה דברים שבצבא לא היו שורדים יום".

הנציבה היוצאת יצאה במתקפה: "ההחלטה שקציני הבירור יהיו קצינים מושאלים התקבלה בזמנו על ידי השר בעקבות מסקנות ועדה שבחנה את הנושא. מי היה מעלה בדעתו נציב קבילות חיילים שלא באמצעות קצינים מושאלים? גורם מקצועי אינו יכול לחשוב על בירור קבילות בלי קצינים מתוך המערכת. הוועדה קבעה בזמנו שהגופים נותנים את הקצינים הבכירים הטובים שלהם לטובת בירור הקבילות. זהו מסר של אמון המשרתים בגוף הזה. לצערי המנכ"ל הקודם החליט שהתפקיד יאויש על ידי אזרחים. ביקשתי לנמק בפני השר. לא היה דיון. לצערי המנכ"ל החדש החליט גם הוא לאזרח את התפקידים. אנו הגורם המקצועי אמורים לבחור את האנשים. אולי המנכ"ל לא סומך עלי. אפשר להתייעץ עם נציבי קבילות קודמים. תקנים אזרחיים הם, אגב, הרבה יותר זולים".

סנ"צ הדס שפי, קצינת ברור קבילות שעומדת לפרוש, אמרה: "יש קבילות שנמצאו מוצקדות והקובל ממשיך להיפגע. יש התעלמות מהליך קבו"ד (קצין בודק לפני העמדת שוטר לדין). יש חשד לכאורה לביצוע עבירות חמורות. הפנינו תשומת לב, והמערכת מתעלמת. יש שוטרים שרוצים להתפטר ולא נותנים להם ללכת. אומרים להם שאם יתפטרו יכתבו עליהם דברים לא טובים. הסיבה להתפטרות איננה שכר אלא היחס. שוטרים נדרשים לעשות דברים אסורים והם חוששים שאם יעשו יסתבכו. הם עושים כדי שלא יוקיעו אותם, מפחדים ואומרים לי: 'אם תפני אסתבך עוד יותר'. אני אמורה לצאת ב-1.3 לחופשת פרישה. זו פעם שניה שאני מוותרת על החופשה שלי. איך אני יכולה לקום וללכת? עצוב לי מאד לסיים כך 33 שנות שירות במשטרה. שוטרים מתקשרים ואומרים: 'איך עוזבים אותנו'".

מירית מזרחי, רמ"ח כ"א במשטרה, אמרה: "קצינות הברור הדס ויוכי עובדות מכל הלב ובמשטרה יש הערכה רבה לנציבות הקבילות שהיא שותף אסטרטגי לשמירה על זכויות שוטרים, ולתקן במקום שנדרש. כל העת אנו עוסקים בשימור שוטרים. גם מתקפים נהלים כשמזהים פערי מידע, אנו לומדים מהשטח כשמציפים דברים. כל פניה מטופלת בחרדת קודש. פונים ליחידה, בודקים השלכות רוחביות, אם זה משפיע על שוטר אחר. בסוף ההחלטה שתתקבל תהיה המענה הכי טוב".

בן ארי שאלה: "איך את מתייחסת לטענות הנציבה שיש קבילות לא מטופלות?" הנציבה היוצאת השיבה: "נקבעה פגישה עם ראש אמ"ש. היא בוטלה חד צדדית".

בועז רקוץ, עוזר המנכ"ל, אמר: "היו עיכובים באיוש המשרות המתפנות. מכרזי המשפטנים לא עלו על המסילה בגלל סכסוך עם המשפטנים. עכשיו ממכרזים. זה לא שמישהו גרר רגליים במשרד. אנו בדין ודברים מול נציבות שירות המדינה".

בן ארי תהתה: "למה אין קצין בירור קבילות סוהרים כבר שנה? שב"ס ביקש מהמנכ"ל לקבל קצין. הוא הסכים לקצין בירור קבילות סוהרים וזה כנראה יגיע. למה למשטרה בעוד חודש אין קצין בורר?". רקוץ השיב: "רצינו לעשות זאת מדורג". היו"ר מירב: "למי סוהר מגיש היום קובלנה?". רקוץ: "יש עוד בעלי תפקידים. זה אחד מתפקידיו של מאיר פוקס, מ"מ הנציבה". היו"ר בן ארי: "אתה רוצה להפיל עליו את כל הקבילות? יש לכם מחסור בכוח אדם בשב"ס? האמת שלא. בשב"ס אין מחסור. אי אפשר למצוא שם יועץ משפטי?".

הנציבה היוצאת דיווחה לוועדה כי בכל קבילה שנמצאה מוצדקת ניתנות המלצות גם לתיקון העוול הספציפי עליו התלונן השוטר או הסוהר, וגם כיצד למנוע הישנות עוולות מערכת. הגורם המוסמך במשטרה או בשב"ס צריך להודיע לנציב הקבילות תוך חודשיים על הצעדים שננקטו. יש קבילות שהחוק קובע שאין לבררן, כגון עניין שניתן לגביו פסק דין בבית משפט.

ביטחון פנים מירב בן ארי משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד