י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מסיבוכי קורונה

הלך לעולמו ניצול השואה שניצח את המכחישים בבית המשפט

מרמלשטיין, ניצול שואה, ניצח קרב בן חמש שנים בבית משפט ואילץ ארגון ימני מכחיש שואה לחזור בו מדבריו ולשלם פיצויים כבדים. הוא הלך לעולמו בסוף החודש האחרון

הלך לעולמו ניצול השואה שניצח את המכחישים בבית המשפט
אילוסטרציה צילום: pexels

מל מרמלשטיין, ניצול שואה בן 95 שניצח בקרב שהתנהל במשך חמש שנים בבית המשפט בארה"ב ואילץ ארגון ימני מכחיש שואה לחזור בו מדבריו ולשלם פיצויים כבדים, הלך לעולמו ב-28 בינואר בגיל 95 מסיבוכים של קורונה.

הוא נולד במובלעת יהודית במוקאצ'רו, אז חלק מצ'כוסלובקיה ולאחר ההשתלטות הנאצית ב-1938 הפך לחלק מהונגריה, מרמלשטיין היה בן 17, הוא והוריו ואחיו גורשו לאושוויץ. כששוחרר ממחנה המוות, שקל מרמלשטיין כ-30 קילו והיה היחיד שנותר בחיים ממשפחתו. כך דיווחה סוכנות הידיעות היהודית JTA.

לאחר המלחמה היגר לארה"ב, שם נשבע להיות עד חי לכל החיים לשואה, הבטחתו עמדה למבחן ב-1979, כאשר "המכון לסקירה היסטורית", שהוקם על ידי מכחיש השואה וויליס קרטו כקבוצה שיכולה לאמץ את המינוח של מוסדות אקדמיים כדי לספק לגיטימציה לאנטישמיות, הציע פרס של 50,000 דולר לאדם הראשון שיכול להוכיח שיהודים הומתו בגז באושוויץ.

מרמלשטיין נלחם בהם, לפי ה'ניו יורק טיימס' הוא סיפק למכון מסמכים, עדויות עדי ראייה, היסטוריה, תצלומים ואפילו קופסת שימורים שהכילה את ציקלון B. הוא סיפר שראה את אימו ואחותו מונעות לתוך תאי הגזים ב-1944. כשלא שמע דבר מהמכון שום תשובה, הוא תבע אותם.

לאחר חמש שנים של עדות, שופט בית המשפט העליון, תומס ג'ונסון, פסק לטובת מרמלשטיין, וקבע כי "הרציחות באושוויץ היו ללא עוררין, זאת פשוט עובדה".

המכון הסכים לשלם למרמלשטיין 90,000 דולר כדי לסגור את התיק. אבל מרמלשטיין היה רחוק מלוותר. במהלך העשורים הבאים הוא ערך 40 נסיעות לאושוויץ, בוכנוולד ומחנות מוות נאצים אחרים, ואסף את הראיות שלו: מיכלי ציאניד, פיסות תיל, שברי עצמות וחתיכות של תנורי שריפה.

מרמלשטיין בנה מוזיאון בחצר שלו כדי להציג כ-700 חפצים ולאחר מכן הזמין תלמידים לסייר במתקנים. הקולקציה מיועדת לתצוגה קבועה במרכז היהודי של חב"ד בניופורט ביץ', קליפורניה.

ה'ניו יורק טיימס' פרסם ב-2015 כי הנאצי קרטו, גייס כספים למימון דיקטטורה צבאית ימנית בארה"ב, ופעל לשכנע שחורים לחזור מרצונם לאפריקה, ובעיקר פרסם עלונים, כתבי עת וערך כנסים של אקדמאים ואחרים כדי להכחיש את ההיקף, ואפילו הקיום של השואה.

הליגה נגד השמצה כינתה אותו "אחד התעמולה האנטישמיים האמריקאים המשפיעים ביותר" ו"המוח של רשת השנאה". קרטו לא דיבר בפומבי, סירב לראיונות, כתב תחת שמות בדויים, לא חתם את שמו על הפרסומים שלו וניהל עסקים מטלפונים ציבוריים. אבל בשיאו בשנות ה-80, הוא עמד בראש ארגון, Liberty Lobby, עם רשימת תפוצה של 400,000; ופרסם עיתון, The Spotlight, עם תפוצה של 300,000 עותקים.

הוא דחה את הצהרותיו של רודולף הוס, אחד המפקדים באושוויץ, לפיהן נעשה שימוש בגז ציאניד, ציקלון B, לביצוע רצח המוני. הוא אמר שההודאות הללו נעשו "תחת כפייה". רוב ההיסטוריונים מעריכים כי 1.1 מיליון נרצחו במחנה. הוא גם האשים את ישראל בפיגועים ב-11 בספטמבר 2001. אז נהרגו 3000 אזרחים אמריקאים באסון מגדלי התאומים, פיגועי טרור שביצעו מחבלים סעודים.

ניצול שואה הכחשת שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד