כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
התחנונים והעסקנים לא הצליחו

סוף טראגי לחולה שומר תורה ומצוות; איבריו נכרתו כתוצאה מטעות

שומר תורה ומצוות יליד ישראל שחי בלאס וגאס, לקה בשבץ מוחי ואושפז במצב אנוש. בבית החולים הופתעה רעייתו לגלות מסמך כי חתם לפני מס' שנים על תרומת איבריו לאחר המוות. היא טענה כי בעלה אינו יודע אנגלית ובוודאי חתם בטעות. עירוב עסקנים ועורכי דין לא הועילו

סוף טראגי לחולה שומר תורה ומצוות; איבריו נכרתו כתוצאה מטעות
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pexels

תושבת לאס וגאס הוכתה בתדהמה כאשר צוות רפואי בבית חולים בנבאדה הודיע לה כי בעלה הסכים לקצור את איבריו. היא טענה שהוא דתי ואפילו לא יודע אנגלית, אך כל תחנוניה ומאמציה לא הועילו והסוף היה טראגי.

יליד ישראל בשנות ה-60 לחייו שחי בלאס וגאס, שבמדינת נבאדה בארצות הברית, לקה ל"ע בשבץ מוחי. בשעת לילה מאוחרת לפני מספר ימים, נכנס רופא לחדר כדי לדון עם רעייתו לגבי תרומת איבריו.

כשהאישה הבינה למה הרופא רומז, היא אמרה לו: "בטח שמעתי לא נכון, אתה יכול בבקשה לחזור על מה שאמרת ולאט?", הרופא ענה לה: "גברת אני מאוד מצטער, אבל בעלך חולה מאוד", אמר והסביר: "הוא מחובר למכונת הנשמה, ואין תקווה להחלמה. בהתאם לרצונו של בעלך להעניק את איבריו, ובהתחשב במצבו הנוכחי, אנו ננתק אותו ממכונת ההנשמה בעוד מספר שעות".

הרופא הוסיף כי צוות כירורגי מוכן לקצור את איבריו. "הניתוח מתוכנן ל-3:30 לפנות בוקר, אז קחי את הזמן שלך להיפרד עכשיו", הורה הרופא.

האישה השבורה אמרה: "בטח יש כאן איזושהי טעות" היא אמרה בתקיפות. "יש לך את האיש הלא נכון. בעלי הוא יהודי דתי, ולמרות שתרומת איברים ראויה להערצה, היא נוגדת את אמונתנו. פשוט אין סיכוי שהוא היה נרשם כתורם איברים".

לאחר שראה שהיא נחושה בסירובה, הוא יצא מהחדר. הוא חזר מספר דקות לאחר מכן עם חבר מצוות בית החולים, שהראה לאשה את המסמך לפיו בעלה אכן נרשם כתורם איברים כאשר חידש את רישיון הנהיגה שלו לאחרונה. כך מדווח אתר Collive.

היא אמרה, "אנגלית היא לא השפה הראשונה של בעלי. אני יכולה להבטיח לך שהוא לא ידע על מה הוא חותם. אתה לא יכול לבצע את זה, אני לא ארשה את זה, כאשתו, אני מסרבת לאפשר לך להתקדם בניתוח".

איש צוות בבית החולים הסביר כי על פי חוק שהתקבל לאחרונה במדינת נבאדה, ישנם כללים חדשים כיצד לפעול אם רוצים לבטל תרומת איברים, בן זוג יכול לחזור בו מהאישור לתרומה, אך היא תצטרך להביא את תעודת הנישואין שלה לבית החולים באופן מיידי.

באותו שלב היא גילתה שהיא אמנם הייתה נשואה במשך עשרות שנים, אבל היו אלה נישואים הלכתיים. הם מעולם לא הגישו בקשה להינשא בבית המשפט אזרחי, ולכן לא היתה תעודת נישואין רשמית.

האישה התקשרה לעסקנים מקומיים כדי לבדוק אם הם יכולים לסייע בפלונטר. הללו נכנסו לפעולה, עורכי דין התערבו וניסו להגיע לשופט על מנת להגיש צו מניעה זמני נגד בית החולים. כך מדווח אתר Collive.

ארגונים רבים עבדו בקדחתנות על התיק, ביניהם ארגון 'מתעסקים' מניו יורק וקליפורניה, 'חיים ארוכים', 'הצלה' מלאס וגאס ואנשי חב"ד. אחד מעורכי הדין כתב לאחות הראשית כי הוא ינקוט הליכים משפטיים נגד בית החולים.

התגובה של בית החולים הייתה שהם צריכים להמשיך בניתוח בכל מקרה. עסקנים ורבנים בנבאדה הפצירו בארגון תרומת האיברים שלא להמשיך בניתוח, אך כל המאמץ היה לשווא. בית החולים המשיך בניתוח, אפילו מוקדם יותר מהזמן שנקבע מראש, בסופו של דבר האיברים נקצרו והנפטר הובא לקבורה בישראל.

יענקי מאייער, מייסד ומנהל 'מתעסקים', אומר שהסאגה הזו שהסתיימה באופן טראגי, צריכה ללמד את הקהילה היהודית שני דברים, על חשיבותו של רישום במדינה כשמתחתנים, בנוסף כמובן לנישואים הלכתיים. "רבים מבני הקהילה נשואים הלכתית, אך לא אזרחית", הוא מציין. "בכל מצב, בו מבוגר נשוי אינו יכול לקבל החלטה בעצמו, ייפוי הכוח מועבר כחוק לבן הזוג. אם אין תעודת נישואין, העניינים מסתבכים הרבה יותר".

מאייער הוסיף ואמר, "אנשים צריכים להיות מודעים לכמה קל להפוך בלי משים לתורם איברים. כשאתה מחדש את הרישיון שלך, אם אתה לא רוצה לתרום איברים, היזהר ואל תבחר באפשרות זו".

רשלנות רפואית כריתת איברים תרומת איברים לאס וגאס שבץ מוחי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד