כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פרשת תצווה

איך קוראים ל'שטייגניסט' של הישיבה?

פרשת השבוע 'פרשת תצווה' הקב''ה אומר למשה לצוות את בנ''י שידליקו נר תמיד, מה מיוחד באותו נר תמיד שעליו היה צריך ציווי על עמ''י, ומי התחליף לנר התמיד בימינו

איך קוראים ל'שטייגניסט' של הישיבה?
הרב אליהו לוי צילום: מתוך הסרטון

נכנסתי לישיבה בשעה 2 בלילה, ראיתי בחור יושב בקצה המזרחי בבית המדרש ומתנענע כולו שקוע בלימוד, שאלתי את אחד הבחורים איך פלוני? הוא ענה פלוני הוא 'נר תמיד',

הסתפקתי מה טמון מאחרי המשפט הזה, בפשטות הבנתי שכמובן הוא מסביר לי שמדובר בבחור שלומד מסביב לשעון יום ולילה.

ידוע בשבת חתן, עולה החבר של החתן לדבר בשבח החתן ואז הוא אומר החתן שלנו עושה לילות כימים, כוונתו לומר שהוא לומד גם בלילה כמו ביום. יש חתן אחר שאומרים עליו הוא עושה ימים כלילות, וכל המשתתפים אומרים פששש, הן לא יודעים שזה אומר שהוא יושן ביום כמו בלילה.

לענייננו מהו אותו נר תמיד?

פרשת השבוע פרשת תצווה אומר הקב"ה למשה "דבר אל בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד"

מהו אותו נר תמיד האם מדובר בנר שצריך להדליק 24 שעות? אומר רש"י נר תמיד מערב עד בוקר, כל ערב הוא יהיה דלוק עד בוקר, וזה נקרא תמיד כמו שמצינו בעולת תמיד ועוד מקומות שתמיד נאמר גם מיום ליום וגם משבת לשבת.

אז מה הציווי הקשוח על עם ישראל ויקחו אליך שמן זית נר תמיד?

אומר המדרש: בא וראה כמה חביבים ישראל לפני המקום, שהקב"ה מקדים להם רפואה למכה, בא וגזר גזירות על ישראל וידע שמצווה אחת יש להם לישראל שאם מקיימים אותה אף אומה אינה יכולה להם, ואיזו היא נר התמיד של בית המקדש, עמד וטימא את כל השמנים ונשאר פך שמן אחד קטן וכו'.

רואים כמה גדולה מעלת אותו נר תמיד שאמר הקב"ה למשה לצוות את בני ישראל שידליקו

בימינו, אין לנו לא נרות להדליק, לא בית המקדש ולא ציווי לנר תמיד. אז מי ששומר ומקיים על עם ישראל שכל אומה לא תוכל ליגע בהם,  אלו לומדי התורה הם נרות התמיד, יש אחד שלומד מסביב לשעון בלי הפסקה, השני לומד רק ביום , הבעלי בתים לומדים שעה או שעתיים ביום כל אלו מקיימים את עם ישראל ושומרים עליהם אלא שכדי להגיע לכך צריך שהלימוד יהיה בגדר נר תמיד בקביעות ללא הפסקות, ובכך עם ישראל ימשיך להתקיים. שבת שלום.

פרשת שבוע נר תמיד הרב אליהו לוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד