כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ממשל טראמפ התערב עמוק בפוליטיקה

השגריר לשעבר חושף: שוחחתי עם ליברמן על ממשלה עם חרדים

שגריר ארה"ב בישראל בתקופת ממשל טראמפ, דיוויד פרידמן, מגלה בספרו החדש עד כמה רחוק הייתה מוכנה ארה"ב ללכת בהתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל כדי להתניע את התוכנית. לפי הספר, השגריר פרידמן ניסה לשכנע את אביגדור ליברמן ב-2019 שיסכים לשבת עם החרדים

השגריר לשעבר חושף: שוחחתי עם ליברמן על ממשלה עם חרדים
דיויד פרידמן/אביגדור ליברמן צילום: פלאש 90

בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות' מביא סגל חשיפה מעניינת מספרו החדש של שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן. השגריר לשעבר מספר עד כמה ארה"ב הייתה מוכנה להתערב בפוליטיקה הפנימית הישראלית כדי לקדם את תוכנית המאה של טראמפ, וחושף שיחה שערך עם ליברמן ב-2019, בתחילת המשבר הפוליטי, לגבי קואליציה עם חרדים.

"נשיא ארצות־הברית הקודם לא ניחן במזג דיפלומטי במיוחד", כותב סגל, "אבל התסכול על פניו ניכר במיוחד בבוקר שלאחר פיזור הכנסת במאי 2019. "זה בלגן יוצא דופן", אמר בתרגום חופשי ובפנים אדומות, "ישראל צריכה לקחת את עצמה בידיים". הייתה לכך סיבה: תוכנית המאה שלו המתינה לממשלה חדשה, אבל עד שזו קמה, כעבור עוד שתי מערכות בחירות, העולם כבר היה במגפה וטראמפ – ברווז צולע ורגוז".

"שגרירו לירושלים", הוא כותב, "דיוויד פרידמן, מגלה בספרו החדש עד כמה רחוק הייתה מוכנה ארה"ב ללכת בהתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל כדי להתניע את התוכנית".

פרידמן "מספר על פגישה שערך במאי 2019 עם ליברמן "כדי לראות אם אפשר להתיר את הקשר הגורדי", כותב השגריר במיל'. "אמרתי לו שאנחנו מוכנים להשיק את חזון השלום של הנשיא, שהאמנתי כי הוא תומך בו. אבל לצורך כך אנו זקוקים לתמיכה של ממשלה ישראלית יציבה".

פרידמן ניסה לדבר על ליבו בהקשר החרדי, שהיה לכאורה סלע המחלוקת בין ישראל ביתנו ובין הצטרפות לממשלה. אבל בשיחה התברר משהו אחר:
"לליברמן לא היה אכפת. הוא רצה את נתניהו בחוץ. במבטא רוסי כבד הוא אמר לי: 'זו משימה בלתי אפשרית'. היה ברור לי מהשיחה שסנטימנט אנטי־ביביסטי חזק היה המכשול העיקרי בדרכו לקואליציה (בראשות נתניהו)".

"בשנים שחלפו", כותב סגל, "הכחיש ליברמן שזו הייתה העילה. הוא טען שהחזירות של המפלגות החרדיות כפתה על ישראל בחירות חוזרות ונשנות. זו טענה שהייתה בעייתית כבר בזמן אמת, לאור העובדה שבראשית אותה שנה ליברמן שיתף פעולה עם אותן מפלגות כדי להמליך על ירושלים את משה ליאון".

סגל מתייחס להשפעה של עזיבת נתניהו על מערכת היחסים של הממשלה עם החרדים: "לכאורה, אם נתניהו הולך אין מכשול מהותי בפני חידוש הברית עם החרדים. השבוע התרחשו שני אירועים סותרים בחזית הזו: מצד אחד, שר האוצר הפיל על כתפיהם השחוחות של תושבי בני־ברק וביתר־עילית את אשמת יוקר המחיה, והוכתר בתגובה כ"אנטישמי" בידי גפני וליצמן. מצד שני, נציגי כל סיעות הימין בבית, קואליציה ואופוזיציה, חתמו יחד על ההתחייבות לתמוך בחוק האזרחות, מזכירים שהאגף הזה נהנה עדיין מרוב מוצק של 72 מנדטים".

דיויד פרידמן אביגדור ליברמן תכנית המאה דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד