כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שיעור מאלף מזקן התלמידים

הבחורים שאלו: האם מותר לגנוב את המדינה?

האם אלו שהזיקו לחנויות הסלולר לא צריכים לשלם הנזק? האם מותר לגנוב את המדינה? האם חייבים לשלם בעלייה לאוטובוס? האם חייבים לשים מסיכה במקום ששייך חילול ה' אם לא ישימו? וגם: היחס הנכון לקנאות באופן כללי. צפו בווידאו מהקודש פנימה אצל הגאון הישיש רבי מאיר גריינמן משרידי תלמידי החזון איש משיב לבחורי הישיבה

הבחורים שאלו: האם מותר לגנוב את המדינה?
הגאון רבי מאיר גריינמן צילום: מוטי גרין

בליל שישי האחרון הגיעה קבוצת בחורים מישיבת קמניץ בירושלים לבני ברק ועלו לביתו של הגאון רבי מאיר גרייינמן, בעל ה'אמרי יושר' אחיינו ותלמידו של מרן בעל ה'חזון איש' זצ"ל ושאלו אותו בכמה עניינים הלכתיים- השקפתיים. 

תוך כדי הדברים הגר"מ הזכיר כמה מעשיות ממרן החזון איש זצ"ל והדברים לפניכם בסרטון וידאו ובתמלול מיוחד ל'בחדרי חרדים'.

הבחורים שאלו האם יש חיוב לשלם בעלייה לאוטובוס, וענה: אף שלמדינה יש בכך חלק, אך אם יש שותפות עם אנשים פרטים הרי שחייבים לשלם.

לגבי מקרה שהחברה בבעלות המדינה בלבד ענה כי נראה שמעיקר הדין לא חייבים לשלם כיון שאינם בעלים על הממון משום שאין דינא דמלכותא דינא בשלטון של יהודים, אך למרות זאת הגר"נ קרליץ זצ"ל כבר אמר שלא נכון לנהוג כך כיון שאדם מתרגל בכך לגנוב. ובחו"ל יש דינא דמלכותא דינא ולכן זה גזל עכו"ם ואסור.

הבחורים סיפרו על הפגנה שהתקיימה השבוע בירושלים כנגד חנות שמוכרת פלאפונים לא כשרים ובמהלך ההפגנה שברו את החלון של החנות, ואמר (בבדיחותא) שלא היו צריכים לשבור רק החלון..

ושאלו האם אלו שעברו צריכים לשלם את הנזק שגרמו? הגר"מ ענה: שצריך לראות האם יש תועלת ממשהו כזה (שיגרום לו להפסיק להחטיא את הרבים), ואם לא אסור לעשות זאת.

והוסיף שבכל דבר צריך לחשוב מה הדרך שתביא תועלת למניעת הדבר, וצריך חכמה לכך כדי שלא לגרום שרק ישנא יותר ויעשה יותר גרוע.

בהמשך סיפר שאצל הקנאים ר' עמרם בלוי היה יושב עם עוד אדם באמצע מאה שערים וחיכו שיעברו שם אנשים שיהיה אפשר לצעוק עלינו "פריצות".

ויש מושג של קנאות אך צריך לדעת האם זה באמת לשם שמים. ולהלכה למעשה סירב להשיב האם צריכים לשלם, ואמר דאינו פוסק בחושן משפט.

הגר"מ גריינמן סיפר שהחזו"א סירב לפסוק בחושן משפט ובאבן העזר, ואמר פעם שהוא עוד זוכר אנשים שיכלו לפסוק דין בחו"מ. ונזכר כששאל פעם את החזון איש על דבר פשוט בחושן מפשט וסירב לענות על כך.

הבחורים שאלו עוד, שלפי החוק צריך היום לשים מסיכה באוטובוס ויש נהגים שמקפידים על כך ואם לא ישים זה עלול לגרום לחילול ה' כשהנהג אינו שומר תורה ומצוות, האם חייבים לשים? והשיב: דאף בלי להיכנס לעצם הנידון האם יש בכך חילול ה' הרי שבדבר פעוט כל כך כמו מסיכה הייתי אומר לך לשים וזהו.

לסיום אמר: "ועוד צריך לדעת שיש דברים שתלויים בעוד הרבה דינים ועניינים צדדים שאדם לא יודע ולא מכיר אותם, למשל במקרה הזה שיגרום לאותו אדם לשנוא תלמידי חכמים וכדו' ולכן יש לנהוג לחומרא".

הרב מאיר גריינמן פלאפון לא כשר נסיעה באוטובוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד