כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המחדל נמשך: האופניים החשמליים הוסדרו, הקורקינטים לא

מנכ"ל אור ירוק: "אישור התקנות לאחר שלוש שנים וחצי, הוא צעד חשוב בהחזרת הסדר והבטיחות לרוכבים ולהולכי הרגל. יחד עם זאת מדובר בהחמצה גדולה של משרד התחבורה. הקורקינטים הממונעים לא פחות מסוכנים מהאופניים החשמליים"

המחדל נמשך: האופניים החשמליים הוסדרו, הקורקינטים לא

בשבוע שעבר (21 ביולי), אשרה וועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות שמסדירות לאחר שלוש שנים וחצי, את ההיבט החוקי של האופניים החשמליים, אך מעיון בתקנות עולה כי משרד התחבורה מתעלם לחלוטין מהקורקינטים החשמליים ומשאיר את הנושא פרוץ.

תחקיר של עמותת "אור ירוק" חושף כי בחנויות רבות בתל אביב נמכרים קורקינטים חשמליים, עם מנועים משודרגים שמגיעים למהירויות של 50 קמ"ש ויותר. משרד התחבורה לא מתייחס למעשה לקורקינטים הממונעים בתקנות החדשות, ומאפשר לאותן חנויות להמשיך למכור כלי רכב מסוכנים.

"שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אישור התקנות לאחר מאבק ממושך של שלוש שנים וחצי, הוא צעד חשוב בהחזרת הסדר והבטיחות לרוכבים ולהולכי הרגל. יחד עם זאת מדובר בהחמצה גדולה של משרד התחבורה. הקורקינטים הממונעים לא פחות מסוכנים מהאופניים החשמליים וראוי היה לנצל את כינוס הוועדה להסדרה גורפת של כל כלי הרכב הדו גלגליים החשמליים.
כעת, המשטרה והרשויות המקומיות צריכות להיערך לאכיפה מלאה של התקנות ובייחוד אכיפה של רכיבה עם קסדה, שהוכחה כאביזר בטיחות שמציל חיים. במקביל יש לקדם הסדרה של שבילי אופניים נוספים שיפרידו את הרוכבים מכלי הרכב ויבטיחו את בטיחות הרוכבים".

על פי נתוני מכון גרטנר עולה כי בין השנים 2008-2013 אושפזו בבתי החולים 127 בני אדם, כתוצאה מתאונה בה היו מעורבים אופניים חשמליים או קורקינטים ממונעים. העלייה המשמעותית חלה בשנת 2013. מהנתונים עולה כי רוב גדול של המאושפזים מהתאונות, 91%, היו הרוכבים עצמם ואילו 9% מסך המאושפזים היו הולכי רגל.

בשנת 2013 נרשמו 13 בני אדם שנפצעו באורח קשה ואנוש והיו בסכנת חיים (14% מסך הפצועים שאושפזו), כתוצאה מתאונות דרכים של אופניים חשמליים וקורקינטים ממנועים, 11 מהם אושפזו בטיפול נמרץ (שישה מאופניים חשמליים וחמישה מקורקינטים ממונעים), שמונה מתוכם כנראה יישארו עם נכות משמעותית והשאר עם נכות קלה.

מהנתונים עולה עוד, כי האוכלוסייה שנפגעה הכי הרבה בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממנועים היו ילדים בני 10-14. לו היו קיימות התקנות, לקבוצת גיל זו אסור היה לרכב על אופניים חשמליים וקורקינטים ממנועים. מתוך 127 המאושפזים, 28 היו ילדים בני 10-14 ו-22 היו נערים בגילאי 15-17.
בסך הכול כמחצית מהמאושפזים היו ילדים ובני נוער בגילאי 1-17.
בקרב הולכי הרגל, רוב הפציעות נרשמו בגילאי 51 ומעלה.

בשנת 2013 אושפזו 69 בני אדם מפגיעת כלי רכב דו גלגליים ממונעים – 46 בני אדם נפגעו מאופניים חשמליים ו-23 בני אדם נפגעו מקורקינטים ממונעים.
מדובר בעליה של 360% במספר המאושפזים ביחס לשנת 2012 שבמהלכה נפגעו 17 בני אדם בתאונות עם כלי רכב דו גלגליים ממונעים – 10 בני אדם נפגעו מאופניים חשמליים ו-שבעה בני אדם נפגעו מקורקינטים ממונעים.
על פי הנתונים, ההערכה היא שבסך הכול נפצעו כ-700 בני אדם פציעות קלות שטופלו במרפאה או חדר מיון אך לא הצריכו אשפוז – שני פצועים בממוצע בכל יום!

התקנות החדשות שגיבש משרד התחבורה קובעות כי ניתן יהיה לרכוב על אופניים חשמליים רק מעל גיל 14, המהירות לא תעלה על 25 קמ"ש, כל רוכב בכל גיל ירכב רק עם קסדה לראשו והרכיבה תותר רק בכביש.

אופניים חשמליים וקורקינטים ממנועים – מחדל של שלוש שנים וחצי

בשנת 2010 אושרה הוראת שעה שהסדירה את נושא האופניים החשמליים, וקבעה כללים ותקן ברורים. הוראת השעה פגה בחודש מרץ 2011 ומאז, יותר משלוש שנים, אין תקן, אין כל הסדרה של הנושא, דבר שמוביל למצב שבו ילדים ונערים רוכבים על אופנועים של ממש עם מנוע חשמלי .

הוראת השעה קבעה כי מנוע האופניים החשמליים לא יעלה על 250 וואט, לא תותר רכיבה מתחת לגיל 14, מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש והמנוע יופעל בעזרת הדוושות.

התקנות החדשות שביקש משרד התחבורה להעביר היום, כללו מנוע שלא יעלה על 250 וואט, המהירות לא תעלה על 25 קמ"ש והמנוע החשמלי לא יופעל אלא על ידי דוושות. גיל הרכיבה נשאר על 14 שנים.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד