ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

דרעי לפלוג: "תקני הפגיעה באם השכולה"

בעקבות פרסום מודעת האבל בה הוגדרה אמו של החייל משה מלקו הי"ד 'עובדת קבלן', דורש יו"ר ש"ס מבנק ישראל לפצותה

צלם: אלישמע סנדמן
צלם: אלישמע סנדמן

המלחמה המתמשכת בדרום, מתברר שגם בזמנים כאלו ישנם שאינם שוכחים את הפערים החברתיים. במודעת אבל שפירסם בנק ישראל על מות החייל משה מלקו הי"ד, בנה של עובדת הבנק לקץ' מלקו, טרח מנסח המודעה להדגיש באופן ברור כי אמו של החייל היא עובדת קבלן בבנק.

יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אריה דרעי, פנה הבוקר (ג) לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, בדרישה נחרצת לתקן את העוול ולהעניק לאמו של החייל קביעות בעבודתה - בכדי להשיב את כבודה לאחר פגיעה והשפלה שכזו בראש חוצות.

"קטלוגה של עובדת בקטגוריה שונה מיתר עובדי הבנק בפרסום בראש חוצות", טוען דרעי, "גורם בפועל להשפלתה של העובדת ולפגיעה בכבודה ויצירת תחושה של עובדת סוג ב', בפרט כאשר הפרסום האמור הופץ גם בכל הרשתות החברתיות.

"למותר לציין את האבל העמוק בו שרויה האם עם נפילת בנה, בפרט כאשר מדובר בחייל צה"ל שהקריב את חייו למען עם ישראל ולמען מדינת ישראל, הפרסום המדובר, בפרט בעיתוי הזה, הוסיף בפועל עוד כאב על כאבה העצום, כאשר בעיצומם של ימי השבעה על בנה היא נאלצת להתמודד עם פרסום מעין זה. הנזק שנגרם לגב' מלקו והפגיעה בכבודה, מחייב אמצעי תיקון מצידה של הנהלת הבנק.

"כמי שעומדת בראש 'בנק ישראל', אני מבקש שתפעלי להענקת קביעות מיידית לגב' מלקו ולהשוואת מעמדה ליתר עובדי הבנק. אמנם, אין בכך משום פיצוי על האבדן הגדול, אך לכל הפחות יהיה בזה משום תיקון הנזק שנגרם כתוצאה מטעות של הבנק".

מאידך, בנק ישראל עצמו פירסם הודעה בה הבהיר כי במודעות שפורסמו בעיתונות לא צויינה העובדה שמדובר בעובדת קבלן וכי הדבר נעשה רק במודעה פנימית שפורסמה בכדי להקל על העובדים לזהות באיזו עובדת מדובר. הבנק הוסיף והביע צער על השימוש במונח הפוגעני.

"בנק ישראל מביע צער ומתנצל על השימוש במונח 'עובדת קבלן' במודעת אבל פנימית שהופצה בבנק. הניסוח נעשה בתום לב, ואולם הבנק מצר על חוסר הרגישות כפי שבא לידי ביטוי במודעה זו. כפי שעשה בנק ישראל עד כה, הבנק ימשיך לחבק ולתמוך במשפחת מלקו בשעתה הקשה.

"על פי נהלי העבודה בבנק ישראל, מתפרסמת מודעת אבל, הן בעיתונות והן בין כתלי הבנק, בכל מקרה של מוות של קרוב משפחה מדרגה ראשונה של עובד הבנק. ביום בו נודע על המקרה המצער אודות נפילתו של משה מלקו ז"ל ברצועת עזה, שאימו אינה עובדת הבנק, החליט בנק ישראל לנהוג במקרה זה ברגישות הראויה, ולפרסם מודעת אבל. בכל מודעה שהבנק מפרסם נכתב מהי היחידה בה מועסק העובד שבמשפחתו אירע המקרה. כך כל העובדים יודעים במי מחבריהם מדובר. במקרה של לקץ' שאינה מועסקת באף יחידה בבנק, הוחלט לציין את העובדה שהיא עובדת קבלן, ובכך לאפשר לאותם עובדים שאינם מכירים אותה אישית לדעת במי מדובר. יצוין, שבמודעות שפורסמו בעיתונות לא צוינה הבחנה זו.

"עובדי וגמלאי בנק ישראל נרתמו לסייע למשפחת מלקו מהיום הראשון. נאספו סכומי כסף בהיקף נרחב ביותר על ידי פורום ההתנדבות של הבנק, העובדים והגמלאים ביקרו את המשפחה וסייעו לה לכל אורך השבעה, כולל חברי הנהלה בכירים ביותר. זר מטעם בנק ישראל הונח על קברו של משה ז"ל. כל נסיון לטעון נגד התנהלות בנק ישראל בנושא אחרת הוא איננו ראוי, פוגע בבנק ישראל, בעובדים וברגשי המשפחה השכולה".
מחאה אבל דרעי מודעה פלוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד