כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

כדת משה וישראל: חתונות למגזר הדתי

כאשר זוג מחליט להתחתן ולהקים בית בישראל זהו מאורע מרגש לכל הדעות. משפחת החתן ומשפחת הכלה מתחברות ועוסקות בארגוני הטקס והאירועים המקדימים לו בשיא האנרגיות והחגיגיות. סיפורים מסוג זה הינם נכונים לכל סוגי האוכלוסיה בין אם חילונים, דתיים או חרדים, אשר סגנונות הטקסים משתנים ממשפחה למשפחה אך בסיסם היהודי נשאר פחות או יותר דומה

כדת משה וישראל: חתונות למגזר הדתי
טבעת נישואין צילום: FREEPIK

במגזר הדתי ישנה הקפדה על מספר מצוות והלכות הקשורות להליך הנישואין והינן מאוד חשובות למשפחות. המסורות משתנות בין עדה לעדה ובין זרם דתי כזה או אחר אך בבסיסן הינן זהות.

שידוכים

שידוך אינו מצווה אך הינו נהוג בקהילות הדתיות, בעיקר בזרם החרדי. שידוך מקשר בין בני זוג פוטנציאלים על סמך התאמה בין הגבר והאישה עם התחשבות במעמדם ובאופי משפחתם. שידוך מתבצע על ידי שדכן מקצועי או בין המשפחות עצמן.

קידושין

הקידושין היא הפעולה הרשמית ההופכת אישה פנויה לאישה נשואה, "אשת איש". הקידושין הם השלב המרכזי בהליך החתונה והוא ההופך את הזוג לנשוי באופן רשמי.
כיום נהג לקיים את הקידושין תחת החופה באמצעות טבעת, כאשר החתן אומר לכלה "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל".
בעבר היה נהוג לקיים את תקופת האירוסין שבין הקידושין לנישואין במשך כשנה אך עם הזמן תקופה זו התקצרה והיום שני הטקסים מתקיימים כמאורע אחד.

כתובה

הכתובה הינה הסכם שבין החתן לכלה, שהחלק העיקרי בו הוא הסעיף הכלכלי עליו מתחייב הבעל כלפי אשתו. הבעל מחויב בתנאי הכתובה מיד עם מסירתה.

נישואין

הנישואין הינו שלב חשוב בטקס החתונה אך בבסיסו הינו "מופשט" ומושתת על כניסת הכלה לביתו של החתן. ההייחדות של שני בני הזוג בביתם היא זו אשר יוצרת את הנישואין השלמים. כיום שלב הנישואין מורכב מכניסת הכלה תחת החופה וכניסתה ל"חדר ייחוד" למרות שישנן מספר שיטות הלכתיות הנהוגות בקהילות מסוימות וקשורות לשלב זה. קיום הנישואין מחייב את הבעל לפרנס ולדאות את אשתו ולדאוג לכל מחסורה.

טקס החופה

טקס החופה הינו השלב המגוון ביותר אשר משתנה מקהילה לקהילה. שלב זה הינו הטקסי והחגיגי ביותר ובו כלולים מסורות כיסוי הכלה בהינומה, ברכות מסוימות וברכת הכלה. ישנן הלכות רבות הקשורות לליווי הכלה לחופה ועניין זה בעל משמעות רבה ומנהג הכנסת כלה אף נחשב לגמילות חסדים.

שבע ברכות

ברכות נישואין הינן ברכות הנאמרות במהלך הטקס ובימים שאחריו. כחלק ממנהג זה מקיימים סעודות בשבעת הימים שלאחר החתונה ולאחר אמירת ברכת המזון בכל אחת מהארוחות מברכים את שבע הברכות. בעבר היה נהוג לכבד אדם אחד באמירת כל שבעת הברכות אך כיום נהוג לחלק את הכבוד בין אנשים רבים ולתת לכל אדם לברך ברכה אחת. מיקום קיום הסעודות משתנה מקהילה לקהילה ונע בין בתי החתן והכלה ובתי משפחותיהם.

מאמר זה נכתב ע"י מערכת וואלה! מזל טוב. לקריאת מאמרים נוספים וצפייה בספקים מומלצים מתחום החתונות היכנסו לאתר https://mazaltov.walla.co.il/

חתונה דתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד