י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הצעיר רק בן 26

ניצחון מוחץ לחרדים: שני נציגים יכהנו במועצת העיר

שמחה ואנחת רווחה בקהילה היהודית בציריך עם היבחרם של שני חרדים בבחירות למועצת העיר. האחד הוא פוליטיקאי צעיר כוכב עולה, רק בן 26, בוגר ישיבה בירושלים

ניצחון מוחץ לחרדים: שני נציגים יכהנו במועצת העיר
יהודה שפילמן צילום: באדיבות המצלם

בוגר ישיבה ירושלמית מפורסמת, רק בן 26, הביס את מתחריו בבחירות על מושב במועצת העיר ציריך שבשוויץ.

שני חרדים נבחרו אתמול (ראשון) למועצת ציריך - שוויץ, אנתוני גולדשטיין, בן ה-72 ויהודה שפילמן, בן ה-26, שניהם חברים באותה מפלגה (FDP).

גולדשטיין ושפילמן יהיו נבחרי הציבור החרדים היחידים בשוויץ. הם לא החרדים הראשונים שנבחרו, קדמו להם, מישה מורגנבסר, מעיריית ציריך, שכיהן משנת 2003 עד 2008. וידידיה בולג, שכיהן במשך 6 חודשים בשנים 2010/2011. וליילה פייאט, שכיהנה במועצה של ציריך מ-2010 עד 2014.

לאזרחי שוויץ יש יותר כוח פוליטי מכל אזרחים אחרים בעולם. כל אזרח (עם תמיכה בכמות מסוימת של חתימות) יכול להציע שינויים בחוקה, או לדרוש לערוך משאל עם, לעתים קרובות האזרחים עוקפים החלטות שהתקבלו על ידי חברי הפרלמנט.

גולדשטיין ושפילמן נבחרו למועצת העירייה, שסמכויותיה והשפעתה יכולות להשתוות למועצת העיר ניו יורק. חברי המועצה נבחרים בשיטת הצבעה מדורגת.

העיר ציריך מחולקת ל-12 מחוזות, המאורגנים ב-9 מחוזות הצבעה שונים. המועצה מונה 125 חברים, המחולקים למחוזות, לפי מספר התושבים. כ-6000 יהודים (מעל גיל 15) חיים בציריך, מתוכם 2000 אורתודוכסים. רובם גרים ברובעי 1 ו-2 או 3.

גולדשטיין חי ורץ ברובע 1 ו-2, המונה כ-34,000 תושבים, עם 12 מתוך 125 המושבים במועצה. גולדשטיין הצליח לגרוף קולות רבים בזכות הקולות היהודים, המפלגה הגדילה את מספר המצביעים שלה במחוז מ-19.80% ב-2018, ל-20.73%.

גולדשטיין, הוצב במספר 5 מתוך 12 ברשימת המפלגה וסיים במקום השלישי. מאחר ובשוויץ מצביעים ישירות למועמד, המפלגה שלו היתה עד אתמול עם 2 מושבים במחוז, ועתה המפלגה זכתה במושב שלישי (אותו הפסידו ב-2018) בזכות הקולות היהודים.

שפילמן מתגורר והתמודד ברובע 3, המונה כ-51,000 תושבים וכיום מוקצה לו 15 מתוך 125 מושבי המועצה. שפילמן הצליח לגרוף 2671 קולות. מתוכם בערך מחצית הגיעו מהקהילה היהודית והחצי השני מהאוכלוסייה הלא יהודית.

ההצלחה הגיעה בגלל הקולות היהודים הנוספים שלא הצביעו בבחירות הקודמות, המפלגה הגדילה את חלק הבוחרים שלה במחוז מ-10.94% ב-2018, ל-15.96%. שפילמן, היותו המועמד הצעיר ביותר ברשימת מפלגתו, הוצב במספר 13 מתוך 15 ברשימת המפלגה ועקף את כל שאר מועמדי המפלגה וסיים במקום הראשון, עם 1017 יותר קולות מהמועמד השני.

הקמפיין של שפילמן.

שפילמן אף עקף את שני חברי המועצה המכהנים. מפלגתו החזיקה כיום עד כה ב-2 מושבים במחוז ועתה זכתה במושב שלישי (לראשונה מאז 1998) הודות לקולות היהודים. שיעור ההצבעה בקהילה האורתודוקסית במחוזות אלה מוערך בכ-80%.

שיעור ההצבעה בדרך כלל נמוך מאוד בקהילות היהודיות האורתודוכסיות של שוויץ. אך הפעם המחסום נפרץ והחרדים יצאו להצביע בהמוניהם.

לפני כמה חודשים דיווחנו ב'בחדרי חרדים' על התמודדותו של יהודה שפילמן, כולל פרופיל על 26 שנות חייו. הוא אב לילד, גדל במשפחה, אשר לה 13 ילדים בלעה"ר, ברובע וידיקון בציריך, שבו מתגוררים כ-6,000 יהודים, מתוכם כ-1,000 משפחות חרדיות, ומתוכן כ-400 משפחות שמתגוררות במחוז שעל ייצוגו נלחם שפילמן.

הוא התמודד בבחירות תחת סיסמת הקמפיין "חיה ותן לחיות". שפילמן אמר לתקשורת המקומית, כי הוא רץ במטרה לעודד אנשים מכל תחומי החיים ללמוד זה על זה, ואמר שהוא רוצה "לנתץ דעות קדומות".

"חלק גדול מהקהילה היהודית משולבת היטב, יש להם עבודה, הם חיים כמו כל שוויצרי אחר", אמר. אבל הוא הוסיף שרוב החרדים לא מרגישים שהם חלק מהתהליך הפוליטי של המדינה.

יהודה, בן 26, בוגר ישיבת 'אש התורה' שמשקיפה על הכותל המערבי, אמר ל'בחדרי חרדים' במהלך קמפיין הבחירות, כי הוא אוהב מאד את העשייה הפוליטית. לדבריו הוא בקיא מאד בפוליטיקה הישראלית והאמריקאית. "החלטתי להתמודד בעיקר כדי להראות שהחרדים אנשים רגילים כמו כולם, תומכים בי יהודים וגם גויים, העיר כאן כמרקחה, פתאום הבחירות נהיו מעניינות, אני כבר יומיים לא מוצא זמן לנשום, בגלל שהתקשורת מתעניינת בי ללא הפסקה. נקווה לקדש שם שמים".

יהודה שפילמן ציריך שוויץ בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד