י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"סופת שלג 2022"

אילו מדינות שולחות נשק לאוקראינה, ובאיזה נשק מדובר?

גרמניה מסרבת לשלוח נשק לאוקראינה, אך לנוכח האיום מרוסיה, כמה מדינות נאט"ו כבר שלחו אלפי טונות של נשק ותחמושת לקייב • אילו מדינות שלחו ואיזה סוגי נשק

אילו מדינות שולחות נשק לאוקראינה, ובאיזה נשק מדובר?
אילוסטרציה צילום: Photo by Somchai Kongkamsri from Pexels

כמעט מדי יום, מפרסם שר ההגנה האוקראיני, אולקסי רזניקוב בחשבון הטוויטר שלו, תמונות חדשות המציגות מטוסי תובלה גדולים מלאים בארגזים של נשק ותחמושת שכמה ממדינות נאט"ו, בעיקר ארה"ב ובריטניה, שלחו לאוקראינה.

מטרת המשלוחים הללו היא לחזק את אוקראינה לנוכח האיום הנשקף מההצבה המסיבית של כוחות רוסיים על גבולה. לפי ממשלת אוקראינה, שותפים מערביים כבר העמידו לרשות קייב סיוע צבאי בסך 1.5 מיליארד דולר. גרמניה, לעומת זאת, ממשיכה לסרב לשלוח נשק לאוקראינה עד היום.

הארגזים שמפרסם רזניקוב בטוויטר מכילות טילים כחלק מהתמרון האוקראיני "סופת שלג 2022", שזה עתה החל, חיילים אוקראינים רבים יישאו כנראה לראשונה את הנשק הנ"ט שנמסר לאחרונה. הירי היישר מהכתף, הטילים נכנסים אוטומטית למטרה שננעלה מראש. מכיוון שהם קטנים וקלים במשקל, כלי הנשק הללו ניידים מאוד.

ארצות הברית סיפקה לאוקראינה טילים מאז 2019. המידע על המספר המדויק משתנה, אך מאז סתיו 2021 בלבד, סביר להניח שמאות רקטות הועברו לאוקראינה. ארה"ב גם העניקה כעת למדינות הבלטיות אישור להעביר טילי Javelin ממאגריהן לאוקראינה. הטילים הללו נחשבים לנשק הנ"ט המודרני ביותר בעולם. הוא יכול לתקוף מטרות כמו משוריינים או בונקרים ממרחק של יותר מ-2,000 מטר. הטילים יכולים גם להשמיד טנקים כבדים, מאחר שהוא תוקף את שריון המשטח העליון החלש יותר שלהם. גם בריטניה סיפקה לאחרונה לאוקראינה כ-2,000 טילי מסוג NLAW, עם זאת יש להם טווח קצר יותר.

לדברי מיקולה בייליסקוב מהמכון הלאומי למחקרים אסטרטגיים בקייב, המייעץ לנשיא אוקראינה בנושאי ביטחון, "הטילים האמריקאים יכולים להשתלב בקלות בארסנל שלנו, וחיילים יכולים ללמוד במהירות כיצד לירות אותם, וזו הסיבה שאנחנו צריכים יותר מהם", את הדברים אמר לתאגיד השידור הגרמני DW שרוסיה אסרה עליו לשדר מתוך רוסיה בטענה ל"תעמולה".

הרוסים גם עדיפים באוויר, "במקרה של תקיפה, הרוסים יכולים להשיג עליונות אווירית תוך יומיים-שלושה על ידי חיסול מוחלט של חיל האוויר האוקראיני והבסת ההגנה האווירית", אמר ל-DW גוסטב גרסל, מומחה למדיניות ביטחונית במועצה האירופית ליחסי בברלין. לרוסיה יש הרבה יותר מטוסים מאוקראינה. הצבא הרוסי עדיף בבירור על האוקראיני באוויר. הכוחות המזוינים הרוסים יכולים להאזין לאות הרדיו של מטוסים אוקראינים והגנה אווירית, כי זה טכנולוגיה תוצרת רוסיה. בנוסף, לטייסים אוקראינים יש פחות שעות טיסה מאשר לרוסים, מאחר שבגלל המחסור בחלקי חילוף, הם החזיקו מטוסים רבים על הקרקע.

אוקראינה רכשה בשנים האחרונות לפחות 20 מל"טים מסוג Bayraktar TB2 מחברה בטורקיה. הרחפן יכול להיות מצויד במנועים מתוצרת אוקראינה. אוקראינה גם רכשה רישיון לייצור מל"טים של Bayraktar. שר הביטחון רזניקוב הודיע ​​בשבוע שעבר על הקמת מפעל לנשק כזה.

בנוסף לטילים וציוד מגן כמו קסדות ואפודי מגן, בארגזים הנוחתים כיום בנמל התעופה בקייב, יש בעיקר תחמושת המיועדת לרובים ולכלי ארטילריה של הצבא האוקראיני. התחמושת מגיעה, בין היתר, מצ'כיה ומפולין, פולין גם היא מאוימת על ידי רוסיה ומספקת נשק לאוקראינה כבר שנים.

לפי נתוני המכון לחקר השלום בשטוקהולם, SIPRI, גם מדינות נאט"ו, קנדה וצרפת סיפקו נשק לאוקראינה מאז 2014. המשלוחים מבריטניה ומארה"ב בפרט גדלו באופן משמעותי בשבועות האחרונים. לפי שר ההגנה רזניקוב, 1,300 טונות של נשק כבר נשלחו לאוקראינה מארצות הברית בלבד.

אוקראינה רוסיה מלחמה משלוח נשק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד