כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הגשר קרס - העירוב נשאר

נשיא ארה"ב ביקש לקבל תדרוך מקצין הדת החרדי

לפני כשבוע קרס גשר "פורון הולו" בפיטסבורג שבארה"ב, שעות אחדות לפני שהיה אמור לחצות מעליו הנשיא ביידן | הנשיא שהגיע למקום שמע מכלי ראשון, מקצין הדת החרדי, את השתלשלות הקריסה ואת חסדי ד' שבלטו באירוע | וגם: סאגת העירוב עליה עמלו שני רבנים בתוך כל בלגן הקריסה והפינוי 

נשיא ארה"ב ביקש לקבל תדרוך מקצין הדת החרדי
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

כלי התקשורת בעולם דיווחו בדרמטיות כי גשר "פורון הולו" בפיטסבורג שבארה"ב, קרס שעות אחדות לפני שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אמור היה לעבור מעליו, אך הם לא ידעו לספר כי בחסדי שמים בשל מזג האוויר הסוער אוטובוסים של מוסדות החינוך החרדיים העוברים במקום מדי בוקר בשעה הזו איחרו גם הם ובמקביל, העירוב העירוני שלאורך תוואי הגשר לא נפגע כלל.

בשעות הבוקר של יום שישי לפני כשבוע, דווח על קריסת גשר "פרן הולו" בפיטסבורג, אך את הרב שמעון סילבר רב קהילה בפיטסבורג והרב האחראי על העירובין בעיר, הטרידה העובדה כי תוואי העירוב עובר על הגשר וגבאי בתי הכנסת מיהרו לשלוח הודעות למתפלליהם והתריעו כי ייתכן שהעירוב נפסל והשבת אסור לטלטל.

בינתיים הגיע לזירה הרב אלישר אדמון, קצין דת במשטרת פיטסבורג שפנה אל הרב סילבר והציע להכניסו לזירה כדי לוודא את כשרות העירוב.

"כמעט עד הגשר אנחנו משתמשים בקיר של בית קברות", אומר הרב סילבר כשהוא מסביר את תוואי העירוב. "בקצה הגשר, העירוב מתקשר במוט ובחוט, עד לבקעה שמתחת לגשר, המשמשת כמדרון תלול, ולכן חלק מהעירוב נמצא במקום שבתחתית הבקעה", מסביר הרב סילבר, "העמודים והקורות של הגשר הם 'צורת פתח' בפני עצמו - העמודים הם הלחיים והגשר עצמו מכשיר את העירוב. בקצה השני של הגשר יש לנו עמוד משלנו, המחובר לצד השני של הגיא התלול. ואז, מהקוטב שלנו יש לנו חוט שעובר לעמודי התאורה לאורך שאר שדרת פורבס". ניסה הרב סילבר להסביר מרחוק את פרטי התוואי.

שני הרבנים בדקו את שני צידי הגשר, וראו לתדהמתם כי עמודי העירוב לא נפגעו. בצד הנגדי מבית הקברות, התרחשה קריסת הגשר ממש לפני העמוד. במומחיותו של הרב סילבר בנושא עירוב, ובעזרתו של הרב אדמון, עברו השניים על פני כוחות ההצלה ואישי הציבור שהגיעו למקום וירדו בשביל העובר לאורך בית הקברות ובמורד הגיא, כדי לערוך בדיקה של העירוב.

"הגשר קרס והפך מעצמו לקיר חדש", זעק בהשתאות הרב סילבר, ואז מרחיב. "המדרונות עדיין היו טובים. למרווח שבין המדרונות שימש קטע הגשר כקיר. לסיפון הגשר היו קורות ששימשו כקיר. היו מרווחים בין הקטעים שנקרא 'פרוץ' אבל הם היו פחות מ-10 אמות, והמתכת ממעקות הגשר מילאה גם את הפרצות האלה", סיפר בהתרגשות.

אולם העירוב השלם היה רק האחרון מבין שורת אירועי השגחה פרטית באותו יום שישי, מספר הרב אדמון.

"הרבה מחברי הקהילה שלנו נוסעים על הגשר הזה כל יום. בגלל סופת השלגים, בתי הספר התעכבו ולכן לא היו אוטובוסים של בית ספר על הגשר. כך גם אף אחד לא הולך על שביל ההליכה מתחת לגשר, והפעם גם לא היו שם אנשים חסרי בית. מיד כשהגעתי למקום ראיתי את יד השם. בחסדי שמים איש לא נספה מנפילת הגשר למרות שמספר רכבים נפלו לתהום. על הגשר היה קו גז, אמנם היה ריח חזק של גז, אך הוא לא התפוצץ".

בעוד שהרב סילבר עזב את המקום לאחר שהבטיח שהעירוב כשר, תפקידו של הרב אדמון היה רחוק מלהסתיים. הנשיא ג'ו ביידן היה אמור לבקר בפיטסבורג באותו יום - כדי לקדם את חוק התשתיות שלו. הגשר שהתמוטט היה תיזמון מושלם עבור הנשיא לפעול בכדי להעביר הצעת חוק שתספק מימון לגשרים ועבודות ציבוריות אחרות. הרב אדמון התבקש להישאר במקום יחד עם הכוחות הראשונים שיברכו את הנשיא.

"חשבתי שהנשיא ידבר עם תקשורת ונבחרי ציבור, יעבור דרכנו וייפרד", מספר הרב אדמון. "אבל המושל אמר לעוזרי הבית הלבן שלאנשים הראשונים שהגיעו לזירה יש כמה סיפורים מדהימים על מה שהם ראו, עדויות שהנשיא צריך לשמוע, ואכן הנשיא למעשה שוחח ברוב הזמן עמנו. הוא התחיל לשאול שאלות את כל אחד מאיתנו, על מה שראינו כשהגענו ראשונים לזירה".

"הנשיא ביידן לחץ את ידינו ונתן לנו מטבע נשיאותי", ציין הרב אדמון. "הוא ביקש מאיתנו להראות לו איפה האנשים נפלו ואיפה הם קפצו מהרכבים שלהם. הנשיא נראה נדהם ממה שקרה".

כאשר ביידן עמד לעזוב את המקום, אמר לו הרב אדמון, "ד' יברך אותך, אדוני הנשיא, וד' יברך את אמריקה, ותודה רבה על שבאת לכאן". ביידן הגיב, "תודה לך, הרב".

הקהילה היהודית של פיטסבורג נהנתה משבת רגילה, אבל עם הרבה יותר הערכה. לאורך כל השבת הודו חברי הקהילה להרב סילבר ולהרב אדמון על מאמציהם להכשיר את העירוב.

"היו בעיר שתי שמחות, ואנשים עם משפחות וילדים קטנים היו מודאגים שלא יוכלו להשתתף בהם", אומר הרב אדמון. "השי"ת עזר לקהילה שלנו להיות שומרת שבת וליהנות מהשבת. שמעתי שכלי התקשורת סיקרו בהרחבה את הפגישה שלי עם הנשיא. הרגשתי אסיר תודה על כך שהשם נתן לי הזדמנות להיות מקדש שם שמים".

נשיא ארצות הברית תדרוך עירוב קריסת גשר ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד