י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בעלי עסק ובקושי מרוויחים? "יש המון כסף במגזר, השינוי צריך להתחיל בתודעה"

זה כבר הפך לנורמה: בעלי ובעלות עסקים חרדים מרוויחים שכר זעום למרות השקעה של שעות רבות במלאכתם. האם מדובר בכורח מציאות, או שיש מה לעשות? לפי היועצת העסקית טל שלמון-צעידי, בעלי עסקים יכולים להתפרנס ולהרוויח בכבוד, אך הגדלת שורת הרווח דורשת שינוי בתודעה. כתבה חובה לכל בעל ובעלת עסק, ולאלו ששוקלים לפתוח עסק

בעלי עסק ובקושי מרוויחים? "יש המון כסף במגזר, השינוי צריך להתחיל בתודעה"
"הרבה כסף במגזר" צילום: FREEPIK

הכירו את שרה. תושבת ירושלים בת 42, רעיה נשואה לאברך ואם לארבעה. אחרי לידת בנה השני שרה החליטה לפתוח עסק לעיצוב גרפי. זאת משתי סיבות: הרצון להיות אמא נוכחת שעובדת מהבית ומקדישה זמן לילדים; ורצון לעסוק בציור ועיצוב, שבהם הפגינה כשרון רב עוד מילדותה. 

ההתחלה נראתה מבטיחה. היא נתנה שירות לעסקים אחרים מהמגזר החרדי, שהיו מרוצים והפנו אליה לקוחות נוספים. שרה שמחה על כל לקוח חדש, אולם מהר מאוד התהפך הגלגל והיא מצאה עצמה במצוקה: היא עבדה מדי יום שעות רבות, אך פרנסת המשפחה תמיד היתה על סף תהום - ההכנסות בקושי כיסו את הוצאות המשפחה, ושרה רק עבדה ועבדה. 

בסופו של יום, שרה התחברה דרך חברה משותפת ליועצת העסקית טל שלמון-צעידי. בעברה טל הקימה וניהלה מספר עסקים משגשגים. לאורך השנים פנו אליה בעלי עסקים כדי להתייעץ ולקבל הכוונה, והיא גילתה שליווי עסקים להצלחה עם הידע שצברה מסב לה הנאה וגאווה גדולה. לכן, בשנים האחרונות טל מתמקדת בייעוץ עסקי.

טל מספרת על העבודה עם שרה: "אומרים 'בזיעת אפיך תאכל לחם', ושרה היתה ההוכחה לכך. כשהיא הגיעה אלי היא היתה מותשת מעבודה סביב השעון, קמה עם שחר והולכת לישון בשעות הקטנות של הלילה. היא היתה עובדת בימי שישי במקביל להכנות לשבת, וחוזרת לעבוד מיד בצאתה. היה מצופה שעם כל כך הרבה השקעה יהיה תגמול נכבד בחשבון הבנק, אבל הרווחים היו זעומים, ואיכות החיים של המשפחה מאוד נמוכה."

"מה שהכי תסכל את שרה", טל מוסיפה, "היה שלמרות שהסיבה העיקרית שבגללה היא פתחה את העסק היה כדי להיות עם הילדים, לא היה לה זמן אליהם. היא התחילה לעבוד לפני שקמו והמשיכה אחרי שהלכו לישון. ברגעים הנדירים שכן היה לה זמן היא היתה עייפה וחסרת סבלנות"

"אני מאוד אוהבת לעבוד עם נשים חרדיות", טל משתפת. "אלו נשים מאוד חזקות ומעוררות השראה. הן אמהות, הן המפרנסות של הבית, הן חכמות, טקטקניות ובלבוסטיות… אני מזדהה עם החריפות והתעוזה שלהן. ולכן מאוד שמחתי להתחיל לעבוד עם שרה, שגם היא השאירה עלי רושם מאוד חזק."

"לקוחות אהבו אותה, מקצוענית ברמה גבוהה. הייעוץ העסקי התמקד במשהו שונה לגמרי"

מטרת הייעוץ העסקי לבעלי עסקים שעברה שרה עם טל היתה להפוך את העסק התובעני, לכלי להגשמת חלומות, למסגרת שתעניק לשרה רווחה כלכלית לצד זמן עם המשפחה והילדים, כמו שחלמה. 

"דבר אחד היה בטוח", טל אומרת, "הלקוחות אהבו את שרה. היא היתה מקצועית וברמה גבוהה. הייעוץ העסקי התמקד במשהו שונה לגמרי. הצעד הראשון היה להסתכל פנימה, על האמונות שהגבילו את שרה וגרמו לה לקבל החלטות לא נכונות עבור העסק - והמשפחה."

למה הכוונה? מסתבר, שכמו בעלי עסקים רבים, גם שרה לא העריכה נכון את הערך שהיא מביאה ללקוחות, כמה הוא שווה, כמה הזמן שלה יקר וכמה העבודה שלה שווה. "המחירים ששרה ביקשה היו נמוכים מדי", טל מסבירה. "המחירים האלו גרמו לה לעבוד בלי בלי סוף וגרוע מכך, בלי לראות רווח. היתה בה אמונה שללקוחות שלה, שרובם חרדים, אין הרבה כסף. כדי למשוך אותם לעבוד איתה, שרה לקחה מחירים שגרמו לה לעבוד בלי סוף."

עוד לפני שהחלה את דרכה בעולם העסקי, טל למדה טכניקות טיפול רגשי שונות. למעשה, העשיה העסקית שלה נשענת במידה רבה על ההבנה שכדי להגיע להישגים יש לעבוד על צורת החשיבה של היזם והתודעה שלו. גישה זו באה לידי ביטוי גם בעבודה עם שרה:

"בתחילת הייעוץ העסקי שלנו עבדנו על האמונה של שרה לגבי כסף", טל אומרת, "פתחנו הכל, והתחלנו להסתכל על דברים אחרת. למשל, נכון שבמגזר החרדי חיים בצניעות יחסית לציבור הכללי, אבל בעצם אותם אנשים מוכנים להשקיע בהרבה דברים שחשובים להם. למשל נשים משקיעות סכומים גדולים בבגדים, באיפור, בפאות, ובכיסויי ראש יפים. לאנשים יש דירות. אחרים מקבלים ירושות. וגם ישנם המון בעלי עסקים חרדים שמצליחים יפה מאוד."

"לאט-לאט שרה הפנימה שיש סביבה הזדמנות להרוויח. יותר מכך, שרה הבינה דברים על עצמה - שהיא מוכשרת, אמינה, מקצועית… למה שלא תרוויח יותר?" טל מחייכת. "רק אחרי שפרצנו את המחסום התודעתי יכולנו להתקדם שלב, והייעוץ העסקי עבר להתמקד בניהול, שיווק ומכירות ."

"כשיש אמונה, אפשר להנות מפירות העסק"

מחוזקת באמונה חדשה, שרה יכלה לקחת שליטה מחדש על העסק, כך שיאפשר לה לפרנס את המשפחה בכבוד ורווחה, ולהפוך לאמא נוכחת בחיי ילדיה. כדי לעשות זאת, טל חלקה מהידע והניסיון שלה בניהול עסקים משגשגים, וטכניקות מעולם הייעוץ העסקי.

"העלנו בצורה גורפת את כל המחירים. שרה הרגישה לא נעים לעדכן לקוחות שמעכשיו המחירים יעלו, אבל כולם בלי יוצא מן הכלל העריכו אותה, הסכימו למחירים החדשים ואפילו בירכו אותה על ההחלטה. משם המשכנו להתייעלות בניהול משימות וזמן, טכניקות מתקדמות למשא ומתן, בנייה של מכונה שיווקית שתביא עוד ועוד לקוחות מתעניינים ובשלב מסוים לחפש עובדים שמתאימים לה."

"כל התהליך של הייעוץ העסקי לקח בערך שבעה חודשים", טל מסכמת. "אם תשאלו אותי, החלק הכי חשוב בייעוץ העסקי שהעברתי לשרה היו המפגשים הראשונים. אלו שבהם איתרנו את האמונות המגבילות שלה על כסף והזדמנויות, החלפנו אותן ובמקומם בנינו לה אמונות מעצימות ומקדמות. כשיש אמונה אפשר להנות מפירות עמלנו ומהעסק. היום שרה עובדת בשעות שנוחות לה, מבלה המון עם הילדים ובעלה, ואפילו יש לה זמן לנוח בצהרים…"

טל שלמון-צעידי היא יועצת עסקית שיווקית שמתמחה בין היתר בליווי עסקי להצלחה של נשים וגברים מהמגזר החרדי.

כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד