כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

הגראי"ל: "חילול ה' אם בחורי ישיבות יטיילו"

מקורבי הגראי"ל מספרים על כאבו הגדול ודאגתו לכלל ישראל • וגם: להיכן שלח הגרי"ש את הבחורים לטייל בעת מלחמה?

הגראי"ל שטיינמן השבוע. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל שטיינמן השבוע. צילום: שוקי לרר

דילמת ביטול בין הזמנים של חודש אב בעולם הישיבות: הגראי"ל שטיינמן התבטא אמש (ג) בפני תלמידו הגאון רבי משה יהודה שניידר "צריכים רחמים גדולים".

הרב שניידר מעיד: "בשלב מסויים, באמצע שיחה על המצב, ראיתי בעיני האיך מתחיל רבינו לבכות מרוב צער. רבינו מתעניין הרבה בכל עת על המצב של אחינו בני ישראל, דואג עליהם עד שיצאו ממקום סכנה, ומתפלל ומעורר רחמים בכל עת".

במהלך השיחה עלתה השאלה על שולחנו של הגראי"ל, האם כשכלל ישראל שרוי במצב קשה כזה, שייך לצאת לבין הזמנים? כותב הרב שניידר ומסביר: "כידוע דרכו של רבינו שמקיים בנפשו דברי חז"ל בברכות מתון מתון ד' מאות זוזי שויא, ואינו ממהר להכריע - בפרט בנושאים החובקים את כל עולם התורה".

"אך זעקה גדולה שמענו שהרים רבינו את קולו", כותב הרב שניידר, "ביטול תורה איז דאך די גרעסטע עבירה, ביטול תורה הרי זו העבירה הכי גדולה, כמו שאמרו חז"ל - ויתר הקב"ה על ג' עבירות ולא ויתר על עוון ביטול תורה".

הגראי"ל אף התבטא "איזה חילול השם נורא יכול להיות, אם חס ושלום יסתובבו בני ישיבה ברחובות, או יצאו לטיולים בתקופה כזו, הרי העון של חילול השם הוא נורא ואיום".

גם לילדי הת"תים שהיו רגילים בהרבה מוסדות לצאת עמהם ליום טיול, הורה הגראי"ל להימנע מלנסוע.

בהקשר זה ראוי לציין את דברי תלמידו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הגאון רבי בן ציון קוק, בעצרת חיזוק והתעוררות שנערכה ביום ראשון בהיכל ישיבת 'מאור חיים' בירושלים, במלאות שנתיים להסתלקותו של הגרי"ש ולרגל המצב הקשה.

בין הדברים, סיפר הגרב"צ קוק: "בעת מלחמת לבנון השנייה, באתי עם ראשי ישיבות לדון עם מרן הרב אלישיב לגבי היציאה לבין הזמנים. היו שטענו בפני הרב זצ"ל שיש בחורים שלא מסוגלים לוותר על הטיולים של 'בין הזמנים'. נענה רבינו ואמר: 'לדעתי, כל אלו שרוצים לעשות טיולים, יש לומר להם שיטיילו קודם בבתי החולים, ויראו את הפצועים'..."
הרב שטיינמן טיולים בין הזמנים ישיבות חילול ה'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד