י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
נתונים בלתי נתפסים

הדו"ח חושף: זו הסיבה להפסקות החשמל המרובות

דו"ח בלתי נתפס שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת חושף כי הסיבה העיקרית להפסקות החשמל המרובות בישראל, בייחוד במחוזות דרום וצפון - הינם עשרות אלפי חיבורים בלתי חוקיים לחשמל בחברה הערבית | האבסורד נמשך עשרות שנים ומעיד על חוסר המשילות 

הדו"ח חושף: זו הסיבה להפסקות החשמל המרובות
עמודי חשמל, אילוסטרציה צילום: pixabay

מרכז המחקר והמידע של הכנסת התבקש להציג לוועדת הפנים של הכנסת נתונים על מספר הפסקות החשמל הממושכות, שארכו מעל לשעה ומשך הזמן שלהן שאירעו מאוקטובר 2020 ועד היום, לפי יישובים. מחברת החשמל נמסר לעניין זה שאין בידיה נתונים על הפסקות חשמל לפי יישובים, שכן קווי חשמל מוליכים חשמל לכמה יישובים, ויישובים מקבלים חשמל מכמה קווים.

עם זאת, חברת החשמל העבירה נתונים על חיבורים לא חוקיים לחשמל בחלק מהיישובים הערביים וכן מידע על תקלות. לפי המסמך שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה רשימה של יישובים ערביים ובדואים שהמבנים בהם מחוברים כולם או רובם ללא היתר לרשת החשמל. הוי אומר, מפני שאין להם תוכניות בנייה מפורטות - אינם מורשים להתחבר לרשת החשמל; אולם בפועל, רבים מהם - עשרות אלפי מבנים, להערכת חברת החשמל, מחוברים לחשמל באופן בלתי חוקי.

לפי הערכת חברת החשמל, יש 24,174 חיבורים לא חוקיים ביישובים הבדואיים הללו בנגב; לפי הערכת חברת החשמל, יש 24,174 חיבורים לא חוקיים לחשמל ביישובים הבדואיים בנגב. נראה, כי ככלל - תופעת החיבורים הלא-חוקיים בולטת יותר ביישובים הקטנים יחסית.

שיעור  החיבורים  הבלתי  חוקיים  ביישובים  הבדואיים  הוותיקים  והגדולים  יותר  כמו רהט והמועצות המקומיות, הוא בין 49%. ביישובים רהט ושגב שלום לבין 78% בכסיפה. ביישובים השייכים למועצות האזוריות נווה מדבר ואל-קסום, שהם קטנים יותר, שיעור החיבורים הבלתי חוקיים הוא ,99%-94% מלבד בתראבין א-צנע שם שיעור החיבורים הבלתי חוקיים הוא 59%.

לפי הנתונים, גם ביישובים ערביים בצפון יש שיעור גבוה יחסית של משקי בית שאינם מחוברים כחוק לרשת החשמל. לפי הערכת חברת החשמל, יש 17 יישובים ערביים בצפון שבהם יש יותר מאלף חיבורים לא חוקיים לחשמל (וזאת מתוך כ-56 - יישובים ערביים, דרוזיים ובדואיים במחוזות חיפה והצפון של הלמ"ס שבהם מתגוררים 5,000 תושבים ומעלה).

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נציגי יישובים ערביים מדגישים את העומס שנוצר על רשת החשמל, שגורם הפסקות חשמל מרובות, בעיקר בתנאי חום וקור קיצוניים. הפסקות החשמל פוגעות באיכות חיי היום-יום ובפרט במצבים של עבודה מהבית ולמידה מהבית, ועלולות גם להוות סכנה ממשית, למשל לחולים המקבלים טיפול רפואי בבית באמצעות מכשירי חשמל.

על פי חברת החשמל, חיבורים לא חוקיים לרשת החשמל מסכנים את יציבות ושרידות הרשת ופוגעים באיכות אספקת החשמל לצרכנים שחוברו כדין. כאשר מוקמת רשת חשמל היא מוקמת מתוך תכנון של כמות צרכנים מסוימת, בעומסים מסוימים. חיבור לא חוקי מעמיס על הרשת באופן בלתי מתוכנן ובכך עשוי לגרום (ובמקרים רבים גורם) לפגיעה בתשתית עקב עומס יתר (המתבטא בהפסקות חשמל) ולשריפת ארונות חשמל, נתיכים ושנאים.

לדברי החברה, היא פועלת לשיפור התשתיות ביישובים הערביים כדי למנוע הפסקות חשמל למבנים המחוברים כדין, וכדי שהמערכת תעמוד בעומס שנגרם מהחיבורים הפיראטיים. כאשר חברת החשמל מקבלת דיווח על מפגעים במרחב הציבורי היא פועלת לניתוק החיבור שמספק חשמל לרשת הפיראטית, עד להסרתה. עם זאת, לפי חברת החשמל, אין לה יכולת להתמודד עם התופעה הנרחבת של חיבורים פיראטיים של מבנים פרטיים.

הנתונים הללו בלתי נתפסים ומוכיחים עד כמה ישראל לוקה בחוסר משילות ואי אכיפה משוועת כלפי עבריינים שמסכנים את עצמם ואת טפם וגם על הדרך גוזלים אזרחים ישרי דרך.

חברת החשמל הפסקות חשמל הקמת יישובים בנגב בדואים כפרים ערבים בנייה בלתי חוקית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד