י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בעקבות ביקור אסיר

לאחר מאבק ארוך: יהודים יוכלו לחבוש כיפה בכלא

בעקבות ביקור אצל אסיר יהודי, חבר הפרלמנט הבלגי, מיכאל פרייליך הרים את הכפפה ופעל במשך חודשים ארוכים וחילופי דברים רבים בפרלמנט ועם שר המשפטים בכדי לאפשר לאסירים יהודים לחבוש כיפה בכלא

לאחר מאבק ארוך: יהודים יוכלו לחבוש כיפה בכלא
אילוסטרציה צילום: pexels

לאחר מאבק ארוך שניהל חבר הפרלמנט החרדי בבלגיה, מיכאל פרייליך, הודיע שר המשפטים הבלגי, וינסנט ואן קוויקנבורן כי יהודים יוכלו לחבוש כיפה בבתי הכלא בבלגיה, וזאת לאחר שבעבר הוא אסר על כך.

לחבר הפרלמנט פרייליך ישנו אישור להגיע לבתי הכלא ולבקר אסירים והוא עושה כן כדי לוודא שאין אנטישמיות, והם לא עוברים התעללות, וכל הזכויות שלהם נשמרות, כמו אוכל כשר.

חבר הפרלמנט מספר ל'בחדרי חרדים' כי לפני כמה חודשים הוא הגיע לאחד מבתי הכלא כדי לבקר אסיר חרדי, מאחר ובבלגיה המשטרה יכולה לשים אדם בכלא גם לפני משפט, אם היא חושבת שיש סיבות חשובות, גם לפני הרשעה, בניגוד למדינות אחרות שחשודים נמצאים במעצר ולא בכלא.

ראוי לציין שאם נאשמים נידונים לפחות משנתיים מאסר בכלא בבלגיה, הם משתחררים מהכלא לאחר המשפט, מכיוון שאין מקום בבתי הכלא. ולכן רוב האנשים שנמצאים בבתי הכלא בבלגיה לפני גזר דינם, הם אנשים שבדרך כלל לא נשארים הרבה זמן בכלא (בין מספר שבועות למספר חודשים) ומשתחררים מיד לאחר ההחלטה בעניינם בבית המשפט, עם הגבלות כמו אזיק אלקטרוני.

מיכאל פרייליך.

חבר הפרלמנט החרדי מספר ל'בחדרי חרדים': "כשאני הגעתי לבקר את אותו יהודי חרדי בכלא, גיליתי שהוא הולך ללא כיפה, והוא שם את ידו על ראשו, אמרתי לו שאני יודע שאסור לו ללכת עם כיפה על ראשו, הוא לא צריך להרגיש נבוך עם זה, אני כן הייתי עם כיפה על ראשי כי אני מבקרו אז מותר לי".

"אותו אסיר אמר שהוא מניח את ידו על ראשו כי הוא מרגיש שהוא חייב לעשות את זה, בגלל שהוא יהודי חרדי והוא לא מוכן ללכת גלוי ראש, בתוך התא מותר ללכת עם כיפה, רק מחוץ לתא אסור, אבל כשהוא יוצא לדוגמא לפגוש מישהו שבא לבקרו, הוא חייב להוריד את הכיפה", מספר פרייליך.

חבר הפרלמנט החרדי החליט לעשות סוף להנחיה ופנה לרב בתי הכלא בבלגיה, הרב אשר שטרנבוך, ושאל אותו מה ניתן לעשות. הרב שטרנבוך אמר לו כי החוק נוהג כבר שנים ארוכות, והוא ניסה בעבר לשנות אותו ללא הצלחה. חבר הפרלמנט מיכאל פרייליך החליט לנסות את מזלו ופנה לשר המשפטים הבלגי, וינסנט ואן קוויקנבורן, והחל להתדיין איתו בפרלמנט לגבי סעיפים בחוק הבלגי לגבי חבישת סממן דתי בכלא, במשך מספר חודשים התנהלו חילופי דברים בין חבר הפרלמנט החרדי לשר המשפטים.

לאחר מספר חודשים של דיונים, חברי הפרלמנט הצליח להוכיח לשר המשפטים, כי ההוראה מנוגדת לחוק הבלגי, וכי יש לאפשר לכל יהודי לחבוש כיפה. ואכן בימים האחרונים נכנסה ההוראה החדשה, שמאפשרת לכל יהודי שרוצה לחבוש כיפה - לעשות זאת, אין הרבה יהודים חרדים בבתי הכלא בבלגיה, אבל כשיש אחד כזה ראוי לאפשר לו לחבוש כיפה.

חבר הפרלמנט ציין כי "אם מותר להכניס אוכל כשר ולהתפלל, אז גם לחבוש כיפה מותר, כי אם נניח רב, או איש משפחה מגיע לבקר את האסיר והוא רוצה להתפלל איתו, הוא לא יכול ללא כיפה".

פרייליך בבית כנסת.

חבר הפרלמנט מציין בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כי "אם המשפחה מגיעה לבקר, או אחד מרבני המקום מגיע, האסיר מתבייש להיראות ללא כיפה, ואם האסיר חבש כיפה כל חייו, אז מן הראוי לאפשר לו להמשיך, אסיר נמצא בכלא כעונש על מעשיו, למנוע ממנו לחבוש כיפה גורם לו עוד עונש, וזה משהו שלא מגיע לו".

בשירות בתי הסוהר הבלגי טענו שאם היהודים יקבלו אישור, אז גם המוסלמים ידרשו, ויש חשש שמתחת הכובע המסורתי או טורבן, או כל אביזר מסורתי אחר, יסתירו חפץ לא חוקי. חבר הפרלמנט טען כי 'זה לא אותו דבר' יש הבדל בין חופש דת, לבין חופש תרבות, כיסויי הראש של המוסלמים אבל הם לא עניין דתי הם עניין תרבותי - מסורתי, אבל לא עניין דתי, עובדה שמוסלמים מתפללים ללא כיסוי ראש, בעוד יהודי לא יכול להתפלל ללא כיסוי ראש.

עוד טענו כי נשים מוסלמיות ידרשו גם הן לעטות כיסוי ראש, על כך ענה חבר הפרלמנט פרייליך ש"אם יש חשש להסתרה של חפץ לא חוקי, בוודאי החוק אוסר ללבוש את אותו בגד או כיסוי ראש, אבל אין שום סיכוי ליהודי חרדי להסתיר משהו מתחת כיפה קטנה".

לאחר מכן טענו בשירות בתי הסוהר כי הכיפה יכולה לסכן את האסיר היהודי, כי אסירים מוסלמים יכולים לראות את הכיפה ולנסות לפגוע בו, חבר הפרלמנט פרייליך הסביר כי "אם יש יהודי חסידי בכלא עם פאות, זה שהוא לא יחבוש כיפה, לא יעזור לו להסתיר את יהדותו וגם על הנהלת הכלא מוטל לדאוג לשלומו ולביטחונו של האסיר היהודי, גם אם הוא חובש כיפה".

וכן לאחר מאבק ארוך, הצליח חבר הפרלמנט לגרום לשר המשפטים להורות לבתי הכלא לאשר לאסירים יהודים לחבוש כיפה.

הרב אשר שטרנבוך רב בתי הסוהר בבלגיה, אומר ל'בחדרי חרדים' כי המאבק הצליח והוא מודה לחבר הפרלמנט מיכאל פרייליך שעשה מאמצים גדולים כדי לאשר ליהודים לחבוש כיפה בבתי הכלא, הוא מספר כי "ברוך השם אין כמעט יהודים חובשי כיפה בבתי כלא בבלגיה" והוא מקווה שגם לא יהיו הרבה בעתיד, הוא אומר שהוא מקווה שלא יהיו הרבה בעתיד, חלק מהשליחות שלו, זה לדאוג לאוכל כשר לאפשרות לקיים תפילות, ספרי קודש, ותפילין.

הוא אומר כי במקומות אחרים מערימים קשיים בהכנסת תפילין לאסירים יהודים מחשש שהללו ינסו להשתמש בהן כדי ליטול את חייהם, אך באנטוורפן מכיוון שהם מכירים את הרבנים, הם יודעים שאין בעיה וחשש שכזה ומאשרים.

מיכאל פרייליך חבישת כיפה אסירים חרדים אסירים יהודים בלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד