י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
איראן תשיב בחיוב?

גורם ביטחוני ישראלי: "פוטין הרגיש את החולשה של ביידן - ותקף"

בכיר ביטחוני טוען כי הגישה הדיפלומטית של נשיא ארה"ב ביידן מקרינה חולשה ומובילה למשברים בינלאומיים • הממונה מטעם נשיא ארה"ב העריך: רוב הסיכויים שלא ייחתם הסכם חדש בין איראן לבין המעצמות וכי היריבות בזירה הבינלאומית, זיהו את החולשה שמקרינים מהבית הלבן

גורם ביטחוני ישראלי: "פוטין הרגיש את החולשה של ביידן - ותקף"
פסגת פוטין ביידן בשוויץ צילום: הקרמלין הרוסי

החולשה שהפגין ממשל ביידן מול איראן ובאתגרים הבינלאומיים אחרים היא שהובילה לתוקפנות הרוסית כנגד אוקראינה, כך אומר בכיר לשעבר בממסד הביטחוני הישראלי.

הבכיר, שאינו מזוהה עם הצד הימני במפה הפוליטית, סבור "שהגישה הנאיבית של הממשל הנוכחי, שמאמין בדיפלומטיה ולא בהפעלת כוח, מזמינה תוקפנות מצד משטרים טוטליטריים כמו אלה של סין ורוסיה". לדבריו, "יש קשר ישיר בין התעוזה של פוטין לאיים על אוקראינה, לבין התוקפנות של סין כלפי טאיוואן. אלה דברים שלא ראינו לפני שנה, ולא במקרה. מה שהשתנה היא המדיניות האמריקנית" כך מפרסם הבוקר אריאל כהנא בישראל היום.

לדברי הבכיר לשעבר, הממשל פועל על פי אמונתו ותפיסתו, אך תוצאותיה "עשויות כעת לשנות את הסדר העולמי, כפי שהכרנו אותו מאז מלחמת העולם השניה. יש פה מבחן לארה"ב ולמערב. אוקראינה היא מקרה מבחן שכל העולם מסתכל עליו". הוא הדגיש עם זאת כי ישראל צריכה לכבד את ארה"ב ומדיניותה כפי שהן ולא לנסות לחנך אותה.

בתוך כך, רוב מאלי, הממונה מטעם הנשיא ביידן לסוגיית איראן, מעריך כי רוב הסיכויים שלא ייחתם הסכם חדש בין איראן לבין המעצמות. הדברים נאמרו על ידיו בדיונים פנימיים בבית הלבן בשבוע שעבר.

דיפלומט מערבי שעודכן בתוכן הדיונים אמר ל"ישראל היום" כי מאלי לא שלל לחלוטין אפשרות של הסכם, אך העריך כי רוב הסיכויים שאיראן לא תשיב בחיוב על ההצעה האחרונה שקיבלה מהמעצמות בשיחות בווינה.

יצוין כי שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, שוחח אמש בטלפון עם שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל. על פי סוכנות הידיעות של איראן, עבדאללהיאן אמר לבורל כי "איראן לא תיסוג מהקווים האדומים שהציגה בשיחות, משום שאלה קווים הגיוניים". עם זאת, הוא טען כי ארצו עדיין מעוניינת להגיע במהירות להסכם חדש. בורל אמר כי "ההסכם נמצא בהישג יד, וכעת יש לעשות את המאמץ האולטימטיבי להגיע לפשרה".

אחת הסיבות המרכזיות לעמדתו של מאלי כי הסיכוי להסכם לא גדול, היא חילוקי הדעות ומאבקי הכוח הקשים בצמרת האיראנית. המאבקים מתנהלים בנוגע להסכם עצמו, וכן בהיבטים הקשורים לשליטה באיראן ביום שאחרי מותו של השליט הנוכחי, עלי חמינאי.

הדיפלומט המערבי דחה את הדיווחים כי מאלי מוביל גישה פייסנית כלפי איראן. לדבריו, הדיווחים אלה לא משקפים את מה שקורה במציאות.

יצויין כי אחרים אופטימיים יותר בנוגע לאפשרות שיושג הסכם עם איראן. נציג רוסיה לשיחות וינה, השגריר מיכאל אוליאנוב, אמר שלשום כי האווירה טובה, וכי "כל ההערכות חיוביות. נעשתה התקדמות משמעותית". אתמול נפגשו מאלי ואוליאנוב בווינה.

תקרית פנים־אמריקנית

בתוך כך, הסבב האחרון של השיחות בווינה אופיין בתקרית פנימית בצוות האמריקני, בהובלתו של רוברט מאלי, השליח המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן לאיראן. זאת, לאחר שכמה חברים פרשו בשבועות האחרונים מהמשלחת, לאור הגישה שהממשל נקט במו"מ מול הרפובליקה האסלאמית של איראן. ריצ'ארד נפיו, סגנו של מאלי, הנחשב מומחה בתחום הסנקציות, עזב את המשלחת בעקבות כמה חילוקי דעות עם הממונים עליו.

הדבר עלול להצביע על כוונותיו של הנשיא ביידן לחתור להסכם ויהי מה, למרות התבטאויות פומביות מצד פקידיו בוושינגטון, שחוזרים ומדברים על "אופציות אחרות" אם הדיאלוג בעניין הגרעין בבירה האוסטרית ייכשל.

נוסף על כך, הכישלונות המהדהדים במדיניות החוץ של הממשל הנוכחי - שבראשם הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן באוגוסט בשנה שעברה - מאיצים כעת את הצורך בהצגת הישג משמעותי.

האיראנים, וגם היריבות האחרות של ארה"ב בזירה הבינלאומית, זיהו את החולשה שמקרינים מהבית הלבן, וסביר להניח שינסו לסחוט את הממשל הנוכחי, הנתפס כעת כחלש יותר ו"לחיץ".

ולדמיר פוטין ג'ו ביידן ארה"ב איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד